Vi håller på att titta på att bygga ett staket av denna typen (obs lånad bild):

blogg-staket-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man tänker att man ska välja mellan att måla med plastfärg eller en linoljefärg så uppstår ju en del frågor.

1) Vilket håller bäst?
2) Vilket är enklast att måla om?
3) Vilket tar längst tid?

Jag hade tänkt grundmåla i garaget i samband med att jag bygger sektionerna.

Inomhus har vi börjat använda auro färger istället för plastfärger, och därför uppstod frågeställningen.

/ David
 
Eller köra typ järnvitriol/tjärvitriol om det passar sig med grå/naturfärgat? Behöver bara målas en gång, innan uppsättning.
 
Det är ju ett alternativ, vi hade dock tänkt oss vitt.
Annars hade väl falu rödfärg varit ett alternativ också.

Är det inte någon som har målat med linolja och har erfarenheter av det?
De flesta kanske håller sig till moderna färger?
 
Klart du ska använda linoljefärg!
Mina linoljemålade detaljer utomhus är inte så gamla än att jag har egen erfarenhet av ommålning, men poängen med linoljefärg är ju dels att den tränger in och skyddar träet bättre än någon annan färg, samt att den är enkel att bättra när det är dags. Vilket är extremt viktigt med staket.

Vad jag däremot har erfarenhet av är trä ute som har varit målat med plast- resp alkydoljefärg. De bildar tjocka skikt som spricker och reser sig, och enda sättet att måla om är att skrapa och slipa. Gör man det inte i tid så börjar träet ruttna. Rent ut sagt ett "helvetesjobb" som jag har tvärtröttnat på. Då är det enklare och snabbare att kasta och göra nytt enligt slit och slängprincipen, vilket inte är acceptabelt för någon med miljömedvetande eller ekonomiskt sinnelag.

Om falurött är ett alternativ så kan ju rödtjära vara bra.
 
  • Gilla
Malin He
  • Laddar…
M
Det finns ytterligare en fördel med linoljefärg: Ett staket får ibland utstå rätt mycket stryk, det blir lätt att man råkar få ett jack här och var vilket resulterar i att färgskiktet bryts och vatten tränger in. Trä suger som bekant vatten vilket gör att man med en plastfärg verkligen riskerar att stänga inne den fukten vilket leder till röta.
Med linoljefärg så kan fukten ta sig igenom färglagret och ut, vilket gör att trät istället får chansen att torka ut.
 
Faluvapen slamfärg finns tyvärr inte i vitt, men ljusgrå om det kan vara ett alternativ.

//Jante
 
Alltså, de moderna plastfärgerna ska man ju bara måla på ena sidan brädan för att inte stänga in ev inträngande fukt. Å det går ju inte med ett staket att hålla baksidan omålat! :)

Vad gäller ljusa slamfärger så har jag hört att de haft problem med mycket mögelprickar.

Mycket talar för Falu rödfärg, rödtjära eller linoljefärg. För att minimera arbetsinsatsen: måla med Ottossons enstrykningsfärg som du själv blandar ihop av linoljefärg i valfri kulör, terpentin o linolja.

Kan tillägga att jag själv har använt ottossons enstrykningsfärg på ett uthus och är mycket nöjd efter tre år. Det blir en matt slamfärgsliknande yta med mycket kulör.
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.