Har en 6år gammal LG TM som har 10 års motorgaranti. Maskinen slutade fungera och larmar för motorfel. Prövade startaom maskinen och man hör tydligt att det är problem med motor. Switch elektroniken tjuter och trumman rycker lite. Motorfel eller drivelektroniken med andra ord. Ringde LG supporten och dom var riktigt trevliga och skickade gladeligen ut en tekniker för detta, enl killen på supporten var det första gången på 3 år som han var med om detta fel på maskiner med 10års motorgaranti. Kruxet var bara att om det inte är ett motorfel så kostar det 1400:-, inte en chans att jag spenderar 1400:- på en gammal maskin som kostade 4000:- bara för att veta detta fel inte täcks av garanti. Hur skall jag som konsument kunna avgöra om det är ett motorfel eller inte? Maskinen larmar för motorfel, jag fick inget bra svar på vad denna garanti inefattar men troligen inte drivelektroniken för motor. Får se när servicefirman ringer om jag kan få bättre klarhet i garantin. Jag gissar att även om motorn är deffekt så kommer dom hänvisa till något annat fel som inte täcks av garantin. Jag tycker det känns fel att bara strunta i detta och köpa en ny maskin eftersom maskinen säljs med 10års garanti men 1400:- som insats är ju inte rimligt. Nån som har haft något liknande garanti ärende med LG?
 
D
Det är väl klart att drivelektroniken till motorn måste omfattas av motorgarantin, eller?
 
OM de kommer fram till att något som inte täcks av garantin är fel. Då skulle jag som konsument hävda att om produktens egen felindikering visar på ett fel som skall täckas av garantin. Så är det inte mitt problem att den visar fel. Dvs. jag skulle bestrida kravet på 1400 kr. Och jag tror det är en rätt stor chans att vinna ett sådant case.
 
  • Gilla
JanMattias och 1 till
  • Laddar…
fast vad säger garantin i övrigt då för att de ska kunna laga den? Det är väl få produkter oavsett garanti som det ingår som default att servicetekniker skickas ut gratis. Det lär väl troligen så att felet som sådant ersätts men att ev kostnader för att kunna laga den tillkommer.
 
D
Material och arbete är gratis vid reparation på motorgarantin:

Taget från LGs hemsida
Hjärtat på en tvättmaskin är motorn som får trumman att rotera. LG:s tvättmaskiner har en patenterad lösning där motorn placeras direkt på trumman – Direct Drive. Tack vare Direct Drive får du en hållbar tvättmaskin eftersom drivrem och kolborstar, som är de delar som oftast slits ut på en tvättmaskin, inte behövs. Direct Drive-motorn är testad för att hålla i minst 10 år. Och för att du ska känna dig riktigt trygg ger vi hela 10 års garanti på motorn. Det innebär att om motorn, mot förmodan skulle gå sönder under garantitiden får du en ny och vi står för både för själva motorn och arbetet med att byta ut den – inga kostnader för dig alltså.
 
ja det där kan ju tolkas väldigt olika, inga kostnader för bytet av motor och komponenter men resan till dig ersätts troligen inte och det är ju den de tar ut.
 
D
"Inga kostnader för dig alltså"... det tolkar jag inte som om det finns utrymme att tolka det väldigt olika. Har du något som helst belägg för att tro att det är på det sätt du vill påskina?
 
D
Ringde LG och frågade om motorgarantin. De kommer hem och reparerar maskinen och allt är gratis, material, arbete och resa OM DET ÄR FEL PÅ MOTORN inom garantitiden för motorn.
 
Det känns ju fortfarande väldigt luddigt. Jag tror inte vanliga konsumenter förstår skillnaden på att en lindning är trasig i motorn eller att en drivtransistor på ett annat kretskort har brunnit.

Resultatet är ju i båda fallen detsamma för kunden => Maskinen fungerar inte (Motorn snurrar inte), men i ena fallet gäller garantin medan man får stå för fiolerna i det andra fallet.

Man kan ju hoppas att tillverkaren har en vidare syn på vad "motor" är, och inkluderar nödvändig drivelektronik i den.
 
D
Det är ju bara ni som gissar er fram... har som sagt talat med LG och motorns drivelektronik och spolar m.m. ingår i motorgarantin.
 
Ah, Utmärkt. Det förstod jag inte från tidigare inlägg.
Det är ju bra att det är så.
 
A
Och det mest sannolika är att det är drivkretsen dvs inverterkortet som inte fungerar så det är ju ganska säkert då att garantin gäller.
 
Ja och som sagt, här är ju inte symptomen bara att motorn inte snurrar, utan maskinens display säger ju tydligen motorfel. Kommer då en servicetekniker ut och hävdar att felet inte är motorfel, och vill kräva på kostnad för felsökning, så skulle jag vägra betala för en felsökning.
 
A
Om teknikern innan hen kör ut talar om att det kan vara annat fel typ väderomslag så kommer du inte långt möjligt vis till kronkalle.
men om teknikern säger jajamensan vi byter motor eller besöket är helt kostnadsfritt ja då får det stå för denne.

annars var väl symptomen solklar i detta fall: det brummar o surrar men inte snurrar och felkod visas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.