Är det någon som har erfarenhet av att bygga en dörrtröskel inomhus "från scratch"?

Vi köpte lägenhet (byggd 1959) för snart ett år sedan och har roat oss med en total ytrenovering, från golv till tak. Men en sak återstår: dörrtrösklarna. Den förre ägaren (en arketypisk farbror) körde rullator, och de gamla trösklarna revs vid något tillfälle ut och ersattes med handikappanpassade gummilister. Vi vill få tillbaka trösklarna!

Jag har nu ett längre tag försökt hitta information om vilka material som krävs för att bygga en tröskel, och vad som man ska tänka på, men ingen framgång. Swedoor kränger trösklar på Bauhaus, men de är för djupa för våra dörrkarmar.

Har någon lyckats bygga ihop egna trösklar och hur gjorde ni? Var hittade ni materialen?

Alla synpunkter tas emot med tacksamhet.
 
Kan du inte modifiera Bauhauströsklarna? ??? Om du inte är händig eller har svårt för att få tag i ek, kontakta ett snickeri. ;)
 
Jag har byggt två nya trösklar (nåja, de är halvfärdiga)
då originalen var totalt nedslitna. Bort med allt gammalt,
sticksåg och kofot, i botten ett stycke 2"x5" vari jag sågade ut laskningar så den passade mot befintlig dörrkarm. Sedan delade jag plankan på mitten med ett diagonalt spår, sköt i de två delarna i laskspåren med massor av lim, och skruvade den i golvbjälken med långa skruv. Så långt har jag kommit nu.
Sedan, i samband med golvläggning ska jag slutföra;
Planhyvlad ek, 22x120 ska skruvas mot den första delen, och ovanpå den, en likadan fast dörrens tjocklek smalare, troligen fäst med polyuretanlim, alt snygga
försänkta skruv.
 
Har för mig att man använde tall till trösklar förr, iallfall i norra Sverige..

Jag kommer att göra några nya trösklar, men jag har fördelen att ha en stor bordsfräs..

Vet du vilken "design" du ska ha på dom så är det väl bara att ta ett lämpligt trästycke som är lika bred som karmen och ungefär 1 till 1.5 cm högre än mellanrummet mellan golvet dörren.

Sedan är det bara att sätta igång med såg å stämjärn, om du inte har en fräs förståss..
 
Vad som funkar till trösklar, poängen med att använda hårda träslag som ek och ask är att tröskeln inte skall slitas ned så snabbt som furun gör, men då kanske huset redan är sålt ;) Målar man spelar det inte så stor roll.
 
  • Gilla
jerka82
  • Laddar…
Hmm ja fräsa är jätte kul...Men då kommer listiga tipset... 2 delad tröskel ta da klockrent.... Enkelt, smidigt, snabbt och vackert... Varför fräsa, hyvla och grejja tills fan kommer å avlöser en när det går så mycket bättre att göra det enkelt för sig ????

Bara ett tips från en som snickrat sin beskärda del av trösklar i alla former....
 
Tackar för inputen!

Mr Z: hur menar du med tvådelad tröskel? Jag är inte så hemma på snickeritermerna, men handlar det om att den del av tröskeln som tar emot dörrbladet (obs: det är en lägenhet vi talar om), är separat, fastskruvad mot den del som ligger an mot golvet?

Vad jag väl nu börjar inse är att det finns fyra lösningar.

1. Gå till en snickare och ge iväg ett antal SEK - fixa. Detta är inte en option. Det är fusk :) Skämt åsido: jag vill fixa så mycket jag kan själv - kan inte lägga ut 2 lax på 5 trösklar...

2. Modifiera Swedoortrösklar från Bauhaus (kräver en liten bordscirkelsåg à 400-500 kr). Göra trösklarna grundare, och göra nya laskningar (?) med cirkelsåg och stämjärn. Dvs jag köper maxbredd på tröskeln, så att jag har kapmån över till mina (smalare) dörröppningar.

3. Bygger tröskel av 2-3 bitar furuplank. Fördel: Får obehandlat trä som jag kan hantera hur jag vill (trösklarna från Bauhaus har ett tjockt lager plastlack som måste hanteras då de kapats och naket trä kommer fram på sina ställen).

4. Hittar den magiska leverantören av material för att bygga tröskel av ek.

Dagens fikapauser på Den Stora Statliga Myndigheten har delvis bestått i att jag skärskådat trösklar i de förglesade och förtätade tjänsterummen intill. Helt otroligt - jag har räknat till säkert åtta varianter längs 20 meter korridor. Vissa är byggda på plats kan man se.

 
3; En tröskel i furu blir nog för mjuk, om du inte hittar
senväxt norrlandsfuru. Men det går nog bra att göra själva botten i furu, och sedan toppa med ett eklager.

4: Planhyvlad ek finns på ex K-rauta. Däremot har jag inte sett 2"x5" i ek där.

Jag vill oxo faktiskt framhäva fördelarna med "rullstolströsklar", det lilla främre hjulet på dammsugaren håller mycket längre. Samt att man inte kan snubbla.
 
manasse skrev:
Tackar för inputen!

Mr Z: hur menar du med tvådelad tröskel? Jag är inte så hemma på snickeritermerna, men handlar det om att den del av tröskeln som tar emot dörrbladet (obs: det är en lägenhet vi talar om), är separat, fastskruvad mot den del som ligger an mot golvet?

Vad jag väl nu börjar inse är att det finns fyra lösningar.

1. Gå till en snickare och ge iväg ett antal SEK - fixa. Detta är inte en option. Det är fusk :) Skämt åsido: jag vill fixa så mycket jag kan själv - kan inte lägga ut 2 lax på 5 trösklar...

2. Modifiera Swedoortrösklar från Bauhaus (kräver en liten bordscirkelsåg à 400-500 kr). Göra trösklarna grundare, och göra nya laskningar  (?) med cirkelsåg och stämjärn. Dvs jag köper maxbredd på tröskeln, så att jag har kapmån över till mina (smalare) dörröppningar.

3. Bygger tröskel av 2-3 bitar furuplank. Fördel: Får obehandlat trä som jag kan hantera hur jag vill (trösklarna från Bauhaus har ett tjockt lager plastlack som måste hanteras då de kapats och naket trä kommer fram på sina ställen).

4. Hittar den magiska leverantören av material för att bygga tröskel av ek.

Dagens fikapauser på Den Stora Statliga Myndigheten har delvis bestått i att jag skärskådat trösklar i de förglesade och förtätade tjänsterummen intill. Helt otroligt - jag har räknat till säkert åtta varianter längs 20 meter korridor. Vissa är byggda på plats kan man se.
Så här gör du tröskel steg för steg...
1) Ta reda på ventilationstyp!!!! SKall trösklar ventilera eller inte. Mycket viktigt!!! har du från luft i kök och badrum skall trösklar luftas om ej överluft finns vilket är sällan i lägenheter...
2) Mät dina dörrar bredd och djup
3) Mät fals djup och anslagsdjupet. samt mät höjden.
4) Du har dina mått. Ta det som är närmast i standard För ek finns 8 *95 mm klockrent som falströskelsida eller 12 *95. ANledningen till 95 mm är att falsdjupet är 45 och tada 95/2 är 2*45 - sågbladstjocklek ungefär
5) till anslagssida väljer du att antingen klä en fura med ek eller tar en 22*70 eller 25*70 finns kanske 28*40 också.

Eller så gör man i furu och införskaffar som falströskel en sockel på 44*12 eller en smyglist 44*8 Som anslagströskel tar man helt enkelt en fin hyvlad furubit som passar!
Sen limmar man fast tröskeln med smältlim och montagelim. Skruv funkar men helst inte. Man slipar lite man oljar, lackar eller vad man nu vill göra Ta Da....

Grymt snyggt blev det och du kan sätta dig i en stol och beundra ditt verk med välbehag, cigarr och en malt whisky och känna dig grymt händig :)


4)
 
Lurvnos och Mr Z - tack för svaren!

Lurvnos: Rullstolströsklarna var så äckliga och fula, därför skippade vi dem och rev bort. Grått gummi med klister under! Tanken har väl slagit mig att det kanske finns någon snyggare ersättning, just för att hala dammsugare, sambo etc. runt lättare. Men tyvärr - i staden Uppsala råder det en märklig brist på sådana byggmaterial.

Mr Z: premiär! Första gången jag har sett någon beskriva på nätet hur man bygger en tröskel! Tackar! Jag tror jag fattar galoppen på ett ungefär.

(Jag har vissa svårigheter att fatta vissa termer, men falströskel översätter jag till "den breda planka som ligger fastsatt mot golvet", anslagssida översätter jag till "den tunnare listen i tröskeln mot vilken dörrbladet stoppar upp då man stänger dörren")

Jag tror det får vara kulmen på min informationsinhämtning just nu. K-rauta ska besökas, för prisinfo. Vi får se var detta landar.
 
Lösningen på det hela blev Beijerbygg. De har billigaste priset på Swedoors trösklar. Jag köpte släta "tröskelplank" med färdiggjorda urtag. Tog de bredaste för att ha kapmån. 52 spänn styck.

Tog sedan och kapade av en liten bit tröskelplank och lade mot dörrkarmen, ritade var den "tog i". Sågade igenom första delen av dörrkarmen, och använde sedan stämjärn för att få bort denna lilla skiva trä. Sedan var det bara att kapa upp tröskelplankan till rätt bredd och skjuta in den. Satte fast med skruv, förutom på ett ställe där jag monterade tröskeln lutande (övergång kök vardagsrum) - där använde jag monteringslim också.

För att inte få hjärnblödning vid exakta tillpassningen av bredden på "tröskelplanken" så inhandlades en billig eldriven kap/gersåg på Jula för 329 kr. Den var värd sin vikt i guld. Synd att man inte hade den då man fixade golvsocklarna.

Resultatet blev propert.

Den som nu kanske sliter med detta och läser detta inlägg: för att göra ursågningen i dörrkarmen (några mm över golvet) så kanske du undrar hur tusan jag sågade. Rätt enkelt: jag hade en liten träsåg som jag helt enkelt böjde till vid handtaget för att kunna komma åt att kapa parallellt och nära golvet. Sågen ska nu sparas till nästa lägenhetsprojekt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.