Hej!
Vi har två äppelträd som är ungefär 10år gamla, men jag tror inte dom har fått så mkt kärlek under åren och skulle verkligen behöva en omgång då dom inte alls ser bra ut för tillfället.
Jag har läst en hel del på nätet om hur man ska göra men har ändå väldigt svårt att få någon koll, blir mest avskräckt då det är så mkt regler. Speciellt det ena trädet ser illa ut, det är bara brett och inte har någon egentlig höjd, utan där hänger frukten ända ner i marken på sommaren (bild nr 2).

Så, vad tror ni som har lite kompetens, går dom att rädda? Har ni några konkreta tips eller är det bara att ta såg och sekatör och köra hejvilt och hoppas på det bästa?

Äppelträd 1:
20160328_160625.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelträd 2:
20160328_160610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ magnus
 
C
magnus07 skrev:
Har ni några konkreta tips eller är det bara att ta såg och sekatör och köra hejvilt och hoppas på det bästa?
Har inga specifika tips utöver det som står i alla trädgårdsböcker annat än att du definitivt inte skall köra på hejvilt iallfall. Har vid ett antal tillfällen bevittnat att det går att sabba ett träd på nolltid. Till och med ta död på det helt och hållet. Läs på ordentligt, tänk igenom varje snitt ordentligt och låt det ta sin tid så blir det nog toppen till slut.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ring en som kan göra en grundbeskärning, han gör det på en halvtimme och du får en bra stomme att pyssla med framöver. Kostar ju bara några spänn.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A
Ta det försiktigt med dem och beskär dem enligt JAS (alltså lite i juli, lite i augusti och lite i september). Sedan fortsätter du att jobba med träden några år, så blir det nog bra.

Träd 1 har väldigt fin krona, men väldigt många uppåtriktade grenar på höger sida. En plan kan vara att få trädet lite luftigare på den sidan i år.

Träd 2 har lite långa grenar på vänster sida. Om fruktlasten blir för tung kan grenen gå av, så försök att korta in grenarna där. Då blir trädet också mer symmetriskt i sin krona. Det finns också många uppåtriktade grenar. Dem tar du bort successivt.

Viktigt är också att stärka träden med gödning.
 
Jag skulle nog med ganska stor säkerhet kunna säga att det är äppelträd ympade på svagväxande grundstammar, just för att de ska hålla sig små och låga så att de storleksmässigt passar in i små trädgårdar. Så det har inget med beskärningen att göra, de kommer sonika aldrig bli speciellt stora.
 
Stort tack för era svar!
När jag stod ute och tittade på träden så kom en granne förbi och erbjöd sig att hjälpa till med en lite gallring så träden ser lite bättre ut nu iaf. Precis som ni skrev så ville inte han heller ta för mkt på en gång utan ville hellre dela upp det under en längre period. Nu ska det iaf inte vara någon risk att dom nedersta grenarna knäcks av tyngden så det känns skönt.
Jag kan även tillägga att tanken aldrig varit att ha stora äppelträd utan det handlar mer om att dom ska må bra, och faktiskt ha lite vettig form istället för att växa så att dom tillslut knäcker sig själva.

Återigen, tack för hjälpen alla!

/ magnus
 
Tar man för mycket på en gång blir det en j-la massa vattenskott och ingen fruktsättning.
(jag har provat)
 
Äppelträd 2 ser ut att vara angripet av kräfta. Angreppet kan sprida sig till friska träd via beskärningsverktyg. Om det inte ger nämnvärt med frukt bör ni överväga att ersätta trädet. Trädet ser för övrigt ut att vara deformerat och felaktigt beskuret under etableringsperioden.

Pomologiska föreningar brukar ge kurser i trädbeskärning. Vissa saker är lättare att lära sig praktiskt med en lärare.
 
Träd 2 skulle även kunna vara det som kallas familjeträd där man ympat in flera sorter och kräver en varsam klippning när de är unga för att få bra symetri. Men det ser eländigt ut och som noterats tidigare så är det nog både enklare och snabbare att ersätta det trädet.
 
Om man haft rådjur som bitit sönder en gren så den gått av, ska man så klippa av den? Tänker mig att den borde må bättre då.
 
  • Gilla
Ruuuben
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Om man haft rådjur som bitit sönder en gren så den gått av, ska man så klippa av den? Tänker mig att den borde må bättre då.
Det kan vara bra ja, de där envetna objudna beskärarna är rätt kassa på att gnaga av på lämpliga ställen. :rolleyes:
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Det kan vara bra ja, de där envetna objudna beskärarna är rätt kassa på att gnaga av på lämpliga ställen. :rolleyes:
Haha ja dom har ingen känsla för beskärning:)

Brukar man inte beskära äppelträd nu i april för övrigt?
 
holmberg87 skrev:
Haha ja dom har ingen känsla för beskärning:)

Brukar man inte beskära äppelträd nu i april för övrigt?
JAS är det man rekommenderar och så kan man ta lite av vattenskotten på eftervintern, men bara en mindre del då det annars blir en stor tillväxt av dem.
Ska villigt erkänna mig närbesläktad med rådjuren när det gäller klippning av fruktträd, är bättre med motorsåg och beskärning lite över marknivå ;) Men nu vet jag vem jag ska skylla när det gäller deras utseende.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
AndersS skrev:
....ta lite av vattenskotten på eftervintern... bättre med motorsåg och beskärning lite över marknivå...
stubbe.jpg

Handfasta råd här på BH (y)
 
holmberg87 skrev:
Brukar man inte beskära äppelträd nu i april för övrigt?
Förr hade bönderna ledig tid under vår-vintern och det passade bra att beskära träden. Innan lövsprickningen är det enklare att se trädens grenar och klippa snyggt, men som sagt kan det resultera i stor mängd vattenskott samt problem med läkning av snittytorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.