Jag vidhåller med en dåres envishet att fjädrande basen till Makitan är riktigt sunkig. Det känns som de gjort en fin kantfräs och sen i efterhand snabbutvecklat en fjädrande bas för att kunna sälja kantfräsen dyrare.

Upp-och-ner mekanismen är metall mot metall, inga glidbussningar i sikte och med den konstruktionen krävs lite glapp för att det inte ska kärva. Glapp här medför att frässpåren inte blir så breda som tänkt. Parallellanhållet är ett skämt, finns ett riktigt att köpa som tillbehör.

Spännhylsan för 8mm är som tidigare påpekats en del övrigt att önska och kräver att man spänner stålet hårt som f_n för att det inte ska vandra, med följden att stålet kan vara svårt att få ur hylsan.

Jag skulle vilja klämma på dewalten innan jag uttalar mig om den men på bild har den några fördelar, såsom riktigt parallellanhåll och bättre metod för att justera fräsdjup på fixa basen.

Edit. På Makitan så ramlar fräsen rakt igenom hela slaget när man lossar spaken på framsidan vilket kan göra det rätt struligt att finjustera höjden, på Dewalten så snurrar man en ring för att ändra höjden, fräsen ramlar inte ner av sig själv.

Fjädrande basen kan jag inte tänka mig är i närheten av samma usla finish och konstruktion som Makitan.

8mm är att föredra för det går att köra aningen större/längre frässtål än 1/4". Bäst är såklart att få båda hylsorna till fräsen. Dewalt 8mm finns att köpa lös på axminster.
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Jag vidhåller med en dåres envishet att fjädrande basen till Makitan är riktigt sunkig. Det känns som de gjort en fin kantfräs och sen i efterhand snabbutvecklat en fjädrande bas för att kunna sälja kantfräsen dyrare.

Upp-och-ner mekanismen är metall mot metall, inga glidbussningar i sikte och med den konstruktionen krävs lite glapp för att det inte ska kärva. Glapp här medför att frässpåren inte blir så breda som tänkt. Parallellanhållet är ett skämt, finns ett riktigt att köpa som tillbehör.

Spännhylsan för 8mm är som tidigare påpekats en del övrigt att önska och kräver att man spänner stålet hårt som f_n för att det inte ska vandra, med följden att stålet kan vara svårt att få ur hylsan.

Jag skulle vilja klämma på dewalten innan jag uttalar mig om den men på bild har den några fördelar, såsom riktigt parallellanhåll och bättre metod för att justera fräsdjup på fixa basen. Fjädrande basen kan jag inte tänka mig är i närheten av samma usla finish och konstruktion som Makitan.

8mm är att föredra för det går att köra aningen större/längre frässtål än 1/4". Bäst är såklart att få båda hylsorna till fräsen. Dewalt 8mm finns att köpa lös på axminster.
Fjärdrande bas: Du menar basen i nedre hörnet eller?
http://www.proffsmagasinet.se/20.0.0.0/6692/019970baeadea80daf3a55d1006045a6.jpg

Parallellanhållet: Gissar att priset för tillbehöret motiverar ett dyrare köp?

Spännhylsa: Kan vara en deal breaker.

Dewalten: Låter som att folk är mer nöjda med spånsuget. Även LED. Däremot blir det färre basar, något att gråta över?

Spännhylsa: Så diskussionen har bara rört huruvida man vill köra på 6 mm vs 1/4" stål (men att det är bra att kunna få i 8 mm stål)?


Tack Ola för bra svar!
 
Lime113 skrev:
Väcker tråden igen.

Har tittat på Makitan ovan, Dewalt 26204k (kombokitet) och Bosch GMF.
NB: Bosch GMF skrev många köpare på Axminster att man skulle hålla sig undan från.

I alla fall på Axminster diffar Makita- och Dewaltpriset bara 500 kr. Intressanta är att Makitan kan man hitta för ungefär samma pris i Sverige :) medan Dewalten ligger +1500 kr.

Är mina antaganden rimliga
* Dewalten känns något bättre än Makitan
* Makita från svenskbutik med rätt kabel är att föredra om det är till samma pris som import
* Jag kommer nog inte ångra att jag köper Makita, eller....? Är det (emotionellt) värt att köra på Dewalten och byta kabel efter import?

PS. Hur påverkar spännhylsorna mina antaganden? Har sett både 1/4" och 8 mm och det lät som att 8 mm var att föredra. I vanliga fall brukar folk skriva att de vill ha tummstandard, gäller något annat med just kantfräsar och 8 mm?
Du blandar ihop Bosch GKF (kantfräs) med GMF (fullstor handöverfräs). :)
 
Ola: Förresten du har inte skiftat sladd från UK/US till SV std?
 
FredrikR skrev:
Du blandar ihop Bosch GKF (kantfräs) med GMF (fullstor handöverfräs). :)
Tack :)
 
Fjädrande bas är den längs till vänster i bilden du länkade till.

Makitas parallellanhåll kostar nog ca 400, det får du på köpet med Dewalten.

Det du inte får om du köper Dewalten är den lutbara basen (den i mitten). Kan vara användbar ibland men ytterst sällan i mitt fall, skulle inte köpa Makitan bara för att det medföljer en lutbar bas.

Vad gäller spännhylsor var jag nog lite otydligt. Det är väldigt bra om fräsen klarar 8mm hylsa, 1/4" hylsa kan vara bra att ha om man köper stål från utlandet, 6mm bra om man köper i Sverige.

Jag skulle kört på Dewalten.

edit. Nä jag har inte bytt någon sladd, jag har Makitan och den köpte jag i Sverige. Men jag har bytt kabel på andra UK maskiner, eller kört dom med adapter, det är ingen dealbreaker för mig.
 
Redigerat:
Kilensnickare skrev:
Prismässigt verkar [länk] ligga bra till, har inte själv köpt därifrån, men är sugen på en 1/2" fräs...
Har du spanat på Axminster eller Lawson His? (UK)
 
Handlat en del från Axminster och Rutlands tidigare, bra service på bägge. Men toolstop är billigare på tex Trend T11, som jag funderat på ett tag...

Men vi stannar här så vi inte drar tråden OT. Ville bara tipsa om att det finns andra ställen än Axminster, som ibland är billigare,
 
Redigerat:
Nu har jag beställt dewalten (d26204k) :)
 
Garderobssnickarn
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Är du nöjd? Den verkar ju fortfarande vara en av de bra kombi-fräsarna på marknaden.

Jag hade en fråga här: [länk]
jag har dewalten och är nöjd. Känns stark och smidig.
har tänkt att montera den i ett bord någongång, men har ännu inte provat.
(Jag har dock aldrig provat en fräs med dubbla effekten och 12mm stål)
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Är du nöjd? Den verkar ju fortfarande vara en av de bra kombi-fräsarna på marknaden.

Jag hade en fråga här: [länk]
Den är bra. Folk hyllar höjdjusteringen men jag tycker den kan dumma sig ibland. I övrigt är den genomgående bra. Dock har jag kompletterat med en naken DCW600 utan tillbehör. Den är lite kraftigare i basen men känns mer påkostad, och du slipper sladd.

Om makita så var jag länge intresserad av deras DRT50 innan jag köpte DCW600. Främst för att få de unika baserna. Men några negativa recensioner (även om väldigt många YT-bers använder fräsen) i kombination med lathet gjorde att jag knep Dewalten när den dök upp billigt.

Båda är säkert bra. Själv hade jag fokuserat på tillbehör och batteriplattform.

Vill du så kan jag försöka ta med den ner nästa gång jag är i Båstad-Lund.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.