Hejsan

Jag funderar på detta med Byggrätt.
Om en fastighet har en byggrätt specificerad till en viss area, hur mycket kan man överskrida denna innan det börjar bli betydande?
Jag förstår att det kan vara svårt att sätta en exakt gräns men på ett ungefär kan det vara hur är eran erfarenhet av det?

Hur pass hårt styrande är denna byggrätt?
Är det oavsett om det är i detaljplanerat område eller en sammanhållen bebyggelse?
Vad/vem är det som sätter denna gräns och utifrån vilka faktorer?

Jag ser att denna tråd hamnat fel, kan någon vänlig moderator flytta den till en mer lämplig plats?
 
Redigerat:
Är det en byggrätt i detaljplan eller gammal byggrätt utan detaljplan. Bor det grannar nära som kan ha synpunkter på höjd, förstörd utsikt mm?
 
Det är en gammal detaljplan för en hyreshusfastighet utanför detaljplanerat område men inom en sammanhållen bebyggelse.

Ja det finns grannar i närheten
 
Jaha, hur stor byggrätt finns och hur mycket och vad vill ni bygga?Har ni frågat kommunen om ni öht får bygga? Ligger det nära en trafikerad väg kanske det är svårt att få bygglov tex.
 
jag är lite osäker på hur samlad bebyggelse med områdesplaner fungerar jämfört med detaljplan, men tror att bestämmelserna i en områdesplan kan tolkas lite lösare än en detaljplan.

Det finns ingen absolut sanning om vad som är en s.k mindre avvikelse i detaljplanesammanhang. Och man bör komma ihåg att planen är "helig". Grundprincipen är att den skall följas. Kommunen får godkänna en mindre avvikelse, men är inte skyldiga att göra det. Du har alltså ingen rättighet att bygga en enda kvcm mer än planen tillåter. men kommunen har rätt att (om de vill) godkänna en mindre avvikelse.

Det har påståtts i andra trådar här att en avvikelse på 7 -8 % kan anses vara mindre. Dvs upp till den storleken så klarar bygglovet med stor sannolikhet en prövning i mark o miljödomstolen, om det överklagas. En avvikelse på 15% är inte OK, Om du får ett bygglov beviljat med den nivån på avvikelse så klarar det troligen inte en prövning i högre instans. Nivåer där emellan blir lite slump. Det verkar som kommuner ibland tittat på sannolikbheten för ett överklagande om de vill godkänna en något större avvikelse. Om tjänstemannen kan räkna med att beslutet inte kommer att prövas i högre instans, så är det lättare att vara generös.
 
Det handlar om en byggrätt på 256 m2 där det redan är byggt minst 335 m2 => ca 39 %
 
Ulltussa skrev:
Det handlar om en byggrätt på 256 m2 där det redan är byggt minst 335 m2 => ca 39 %
Det kan bli svårt att få igenom ytterligare tillbyggnad om byggrätten redan är överskriden såpass mycket. Men det beror till viss del på hur stor fastigheten (tomten) är och vilken typ av område (fritidshus, jordbruk, bostäder) som det rör sig om. Olika kommuner har olika riktlinjer
 
Förklara bättre. Är byggnaden 335m2 på mark? Tillåter byggrätten 256? Och ni vill göra vad?
 
Byggrätten är 256 m2 det är 2 byggnader ca 283 m2 boyta + carport ca 72 m2.

Så om man leker med tanken att jag vill bygga ut ca 100 m2
 
Ulltussa skrev:
Byggrätten är 256 m2 det är 2 byggnader ca 283 m2 boyta + carport ca 72 m2.

Så om man leker med tanken att jag vill bygga ut ca 100 m2
Se mitt svar ovan. (Har jobbat i kommun och har lite koll men just områdesplaner hanteras olika av olika kommuner)
 
Ulltussa skrev:
Det är en gammal detaljplan för en hyreshusfastighet utanför detaljplanerat område men inom en sammanhållen bebyggelse.

Ja det finns grannar i närheten
Detaljplan utanför detaljplanerat område... hur menar du nu? Finns det detaljpan eller finns det inte?
 
Du skriver att det är en gammal detaljplan men utanför detaljplanerat område. Något stämmer inte. Kan du lägga upp bild på den? Om det är detaljplan måste ni riva något för att komma under byggrätten tyvärr :(
 
Kan ha fel men jag läste någonstans att enskilda fastigheter kan ha egna detaljplaner/byggbestämmelser.

Då jag fick ett uttdrag från lantmäteriet så står det klart och tydligt byggrätt ovan mark 256 m2.

Den ligger inte i ett detaljplanerat område men gränsar till ett bara liten byaväg mellan.
 
Redigerat:
Då kanske det går att utöka ytan,men det kan bara kommunen svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.