Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Det finns många företag som tillverkar luckor till Ikea-stommar om man inte gillar designen på Ikeas egna luckor. Själv köpte jag från Järfälla Kök men vänner till mig har handlat både från Picky living och Superfront med lika bra resultat. Lite dyrare än att köpa från Ikea såklart men ändå extremt prisvärt. Mina luckor till mitt kök gick på drygt 20k inklusive beslag och gångjärn, stommarna från Ikea runt 6k om jag minns rätt.
Detta kände jag inte till, bra tips!

De verkar dock inte gärna vilja skriva ut sina priser. Visst förstår man att priser skiljer beroende på hur köket ska se ut men om de angivet priser på sina luckor i "standard" mått så hade det funnits en riktlinje iallafall. Soderkök-luckor skrev ut ett prisexempel på slät lucka 16/19 mm från 670 kr, eller med grepplist från 990 kr, det låter inte prisvärt direkt? Men jag förstår att man är redo att betala lite extra för att få detaljerna som man vill ha dem.

Ska titta närmare på etta alternativet men det gäller att hitta företag som kan visa upp sina produkter hyfsat lokalt.

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Att sätta handtag på greppluckor skulle jag aldrig göra, skulle se idiotiskt ut i mina ögon.
Kan jag förstå, precis som jag tycker att det är idiotiskt att välja ett standard kök baserat på design före funktion.
 
luscious skrev:
Förlåt men jag förstår inte varför ni vill välja just denna lucka om ni absolut aka ha handtag? Vi har Veddinge som är en slät neutralvit lucka...välj något sånt istället? Tror det kommer se helknasigt ut
Vi söker ett kök som har en viss profil men som samtidigt är funktionellt, d.v.s inte bara platt och (i våra ögon)tråkigt. Vi anser inte att grepplister är funktionella, man väljer inte ett sådant kök för att det är smidigt att öppna luckor utan på rent utseende. Efter som vi jobbar varje dag i köket ska det vara smidigt att använda och därför ska det vara enkelt och smidigt att öppna och stänga luckor och lådor. Luckor med grepplist har en intressant och snygg profil och därför funderade vi över att sätta handtag på dem, hur det verkligen ser ut hade vi fått utreda om vi valt att gå den vägen. Just nu utforskar vi andra alternativ men det är inte omöjligt att vi kommer tillbaka till frågan och faktiskt provar hur det ser ut.

Förövrigt har jag såklart hört om grepplist förut men just dessa grepplister som har gjort sitt intåg till köken hade jag faktiskt inte sett tidigare. Vid första anblick var det inte helt självklart hur man öppnade skåp och lådor, antar att detta är tanken med designen. Just av den anledningen tror jag inte häller det hade sett märkvärdigt ut om de hade haft utstickande handtag även om det inte är grund tanken med designen. Men visst, vet man med sig att detta denna lådan har en grepplist för det känner jag igen från andra liknande kök, då kan man säkert tycka att det är konstigt att lådan även har ett vanligt hantag.
 
snowjim skrev:
Kan jag förstå, precis som jag tycker att det är idiotiskt att välja ett standard kök baserat på design före funktion.
Ah, då förutsätter jag att du lägger in ett gummigolv i köket och har skåp och bänkar helt i rostfritt, som ett bra restaurangkök! :)

Jag vågar påstå att alla hemmakök är kompromisser mellan form och funktion. Se på ett restaurangkök, där och endast där har du funktion före form (även om det förstås är frågan om en delvis annan funktion pga andra behov i det fallet).

Frågan är istället var på kompromisskalan man vill placera sig. Personligen skulle jag tycka att ett handtags- och grepplistslöst kök med endast mekanisk push-to-open vore att ta det för långt, medan jag tycker att en välutformad grepplistslösning (eller som i mitt fall med grepp bakom luckorna) är en välfungerande lösning. Samtidigt finns det andra som tycker att allt annat än en slät laminatlucka med ett rymligt bygelhandtag är opraktiskt. Som jag skrev tidigare så var jag beredd att placera mig ganska långt ut åt form-före-funktionshållet, men med facit i hand så var min kompromiss betydligt bättre än jag först trodde.

Jag tror likt flera andra i tråden att tårta-på-tårta-lösningen med handtag på grepplistsluckor ser konstig ut för många (tänk på att handtagslösa kök varit moderna i över tio år!), men låt inte det vara ett hinder för er. Det viktiga är ju som sagt att ni själva trivs med det. Att besökare kan tycka att det ser konstigt ut är deras (vårt:)) problem, inte ert.
 
TowaTei skrev:
Ah, då förutsätter jag att du lägger in ett gummigolv i köket och har skåp och bänkar helt i rostfritt, som ett bra restaurangkök! :)

Jag vågar påstå att alla hemmakök är kompromisser mellan form och funktion. Se på ett restaurangkök, där och endast där har du funktion före form (även om det förstås är frågan om en delvis annan funktion pga andra behov i det fallet).

Frågan är istället var på kompromisskalan man vill placera sig. Personligen skulle jag tycka att ett handtags- och grepplistslöst kök med endast mekanisk push-to-open vore att ta det för långt, medan jag tycker att en välutformad grepplistslösning (eller som i mitt fall med grepp bakom luckorna) är en välfungerande lösning. Samtidigt finns det andra som tycker att allt annat än en slät laminatlucka med ett rymligt bygelhandtag är opraktiskt. Som jag skrev tidigare så var jag beredd att placera mig ganska långt ut åt form-före-funktionshållet, men med facit i hand så var min kompromiss betydligt bättre än jag först trodde.

Jag tror likt flera andra i tråden att tårta-på-tårta-lösningen med handtag på grepplistsluckor ser konstig ut för många (tänk på att handtagslösa kök varit moderna i över tio år!), men låt inte det vara ett hinder för er. Det viktiga är ju som sagt att ni själva trivs med det. Att besökare kan tycka att det ser konstigt ut är deras (vårt:)) problem, inte ert.
Ja självklart handlar det om kompromisser, var man lägger dem är högst individuellt. Vi kan tänka oss kompromissa om form och design så länge som det inte blir jobbigare att öppna/stänga lådor/skåp än vad det är med helt vanliga handtag.

Problemet är att så gott som ingen har en välutformad grepplist lösning, ialalfall inte för normalstora fingrar. De är generellt på tok för grunda och smala, dessutom känns de bakvända när de sitter i nederkant(då man tvingas vrida handen upp och ner för att öppna luckan). Gissar på att så som grepplister ser ut idag troligen endast är en fluga, hoppas på att de finner en mer funktionell lösning som ändå kan hålla stilen.

Oavsett så ser det ut som att vi nått en slutsats på tråd. Vi tittar just nu på andra alternativ men är det så att vi inte hittar något som passar bättre(vilket skulle var konstigt) så kommer vi montera handtag på ett grepplist kök och då är det full möjligt ni får både bilder och en rapport på hur folk reagerar :)

Tack för era åsikter!
 
Pickyliving har en priskalkulator på sajten, Järfälla kök har prislistor som du får om du mejlar, Superfront är inte heller särskilt hemliga så nog kan du få ett pris om du är intresserad.

Om funktion är så mycket viktigare än design undrar jag varför du inte sätter handtag på släta luckor, eller åtminstone luckor som är byggda för handtag?
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Pickyliving har en priskalkulator på sajten, Järfälla kök har prislistor som du får om du mejlar, Superfront är inte heller särskilt hemliga så nog kan du få ett pris om du är intresserad.
Pickyliving gick jag faktiskt igenom några steg i deras "kalkylator" för att få ett pris på en enkel lucka men tröttnade ganska snabbt. Misstänker att prisskillnaden på fronterna är relativt hög annars hade man skrivit ut priser på standardmåtten för de olika modellerna. Men ja, vi får ge dem ett försök om vi nu hittar en hyfsat lokal demo lokal.

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Om funktion är så mycket viktigare än design undrar jag varför du inte sätter handtag på släta luckor, eller åtminstone luckor som är byggda för handtag?
Detta har jag skrivit minst 2 gånger i tråden.
 
De har ett showroom i vasastan, bara att kolla. De har exakt samma priser på custommått. Faktum är att deras färdiga måttluckor bara är färdigifyllda custommått.
 
richardtenggren
Vi har voxtorp i vårt kök, vi är mycket nöjda, har haft dem sen i Augusti tror jag. Inga av våra föräldrar som är 50-60 har haft några negativa åsikter angående avsaknaden av handtag.

Jag tror det skulle se mycket dumt ut med handtag på dessa, då skulle jag välja Veddinge istället som någon nämnde ovan. Vi tänkte själva köra på Veddinge tills vi upptäckte att det inte finns någon 45 cm-front i den serien.
 
tommib
Det är nog lite svårt för TS, som bor i Malmö, att ta sig till Vasastan bara för att titta.
Däremot har de tydligen en butik på Grimsbygatan 24 i Malmö, enl hemsidan....
 
S snowjim skrev:
Hej,

Ikea har ett kök som heter Voxtorp och ser ut såhär :

[bild]
[bild]
[bild]

Köket ser stilrent och modernt ut men tyvärr faller det helt när man ska öppna lådor och skåp, listen man ska dra i känns inte bra.

Så frågan är om någon sett hantag monterade på detta kök? Kan det se bra ut?

Hej, håller med dig om handtagen. Har du satt på handtag? Blev du nöjd? Skicka gärna foto.. Tack på förhand!
 
Annihold Annihold skrev:
Hej, håller med dig om handtagen. Har du satt på handtag? Blev du nöjd? Skicka gärna foto.. Tack på förhand!
Valde andra frontar faktiskt. Tror de där listerna bara hade blivit jobbiga att hålla rent.
 
FruJosefsson FruJosefsson skrev:
Förlåt men jag förstår inte varför ni vill välja just denna lucka om ni absolut aka ha handtag? Vi har Veddinge som är en slät neutralvit lucka...välj något sånt istället? Tror det kommer se helknasigt ut

Fanns när vi flyttade in och vi gillar det inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.