Grymt! Tack, då skall jag mäta!
 
En följdfråga, ni är ju grymma så jag passar på.

Hur länge kan taket stå utan pannor. Med papp å strö å läkt naturligtvis.
 
Om vi nu pratar din gammla papp och inte ny så skulle jag inte lämna det utan pannor mer än en dag även om gammal papp ofta ser bra ut så är den oftast inte de. Avvänd presenning om du måste lämna utan pannor.
 
Om man lägger ny papp? Hur länge pratar vi då?
 
2-3 månader med väv papp.
 
Annars tar man med en panna från befintligt tak och ger lite snällt till den man avser att få köpa det nya taket från, då blir det ofta rätt.
 
Pagno skrev:
Annars tar man med en panna från befintligt tak och ger lite snällt till den man avser att få köpa det nya taket från, då blir det ofta rätt.
Funkar inte så om han vill bytta till annan panna då måste han ha läkt avståndet istället.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Man kan kanske förutsätta att om man visar pannan så kanske den intresserade säljaren erbjuder en panna med samma avstånd! ^^
 
Pagno skrev:
Man kan kanske förutsätta att om man visar pannan så kanske den intresserade säljaren erbjuder en panna med samma avstånd! ^^
Eftersom vissa typer an pannor har ett väldigt stor marginal på läktning å det därför inte alltid finns ett standard läktning till pannan så kan man inte se på pannan vilket läkt avstånd man har!!
 
Vem vet i så fall hur man skall lägga läkten?
 
Tillverkaren har ju sina rekommendationer men du kan inte veta vilket avstånd du har på läkten idag genom att se på panna utan du får måta avståndet på läkten för vem vet om dom följde rekommenderarna när dom läkta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.