Skall bygga timmerhus (94mm) i sommar med invändig isolering. Fritidshus så de kommer kallställas.
Hur brukar man gå tillväga med timmerväggar?
 
M
Varför ska du isolera invändigt? Väldigt stor risk för fuktskador.
 
Marcussjogren skrev:
Varför ska du isolera invändigt? Väldigt stor risk för fuktskador.
Finns ju som bara två sidor att välja på, den här gången valde jag insidan men de är väl knappast ovanligt?!
 
M
Det beror väl helt klart på hur man bygger sitt timmerhus, men traditionellt sett så säger man att man i alla lägen ska välja att isolera utsidan och inte insidan pga risken för fuktskador.

Problemet är att insidan av timret blir för kallt och riskerar pga sin tröghet att kondensera fukt. Man får även en något bättre energiprestanda genom att isolera utsidan, även detta pga timrets förmåga att behålla värmen en längre stund.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag håller med Marcussjogren.

Tyvärr är det vanligt att tilläggsisolera insidan men det är en riskabel konstruktion med tanke på fukt och mögel. I synnerhet om timmerstommen är under 5 tum tjock och tilläggsisoleringen över två tum tjock.
 
bygg med naturlig isolering typ lin och ha en öppen konstruktion så lär det fungera. Absolut ingen plast alltså.
 
Ok. I paketet jag beställt ingår panel, glidreglar, byggplast, vindskydd. Så jag borde skippa plasten helt? Och vindskyddet närmast timret? Beskrivningen till byggsatsen är väldans dålig så de är därför jag frågar.

Brukar man aldrig göra någon sorts luftspalt när man isolerar insidan?

Timret är 94mm och isoleringen 70mm
Kåken ska stå i norraste delen av landet om de har någon betydelse? Borde ju va något torrare luft här.
 
Redigerat:
jo isolerar du med mineralull så lär man nog ha alla möjliga lösningar om man isolerar på insidan. Det kan fungera men det kan å andra sidan gå käpprätt åt fanders. Linisolering eller motsvarande naturlig isolering klarar fuktvandring utan problem och torkar naturligt så den fungerar bättre men då kan man som sagt inte plasta in nåt.
 
Jag har själv planer på att bygga ett timmerhus (permanentboende) med invändig isolering. Dock räknar jag ganska noggrant på timmrets invändiga temperatur vid temperaturer ner mot 30 minusgrader utomhus och 20 grader inomhus.
Jag vill utan hänsyn till timrets och cellulosaisoleringens egen fuktreglering, ligga över gränsen för kondenseringstemperatur på timrets insida. Beräkningen förutsätter en väldigt tät timmervägg för övrigt.
All beräkning sker med utgångspunkt att FTX-ventilationen håller luftfuktigheten under 50% inomhus under kallare, men torrare perioder.

Även fast cellulosabaserad isolering samt även timret har fuktreglerande egenskaper så kommer den inte kunna reglera vilken fuktvandring som helst.

Jag räknar på en diffusionsöppen vägg. Självklart kan du plasta hela insidan av huset så kommer ingen fukt att vandra så länge den är tät.

Kommer du använda stugan då och då, med över tid ganska lite fuktbelastning kommer timmret och cellulosaisolering kunna reglera detta. En konstant stor fuktbelastning mättar även dessa tillslut och kondensen har ingenstans att "ta vägen"

Tjockare timmer och tunnare isolering är mer fuktsäkert. Vill man dock behålla samma isolervärde får man öka timret med en faktor 5 eller 6 kanske för isoleringnen man tar bort.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.