Hej,

Vi ska bygga till max 15kvm (attefallstillbyggnad) på vår bostad.

Skickade in alla dokument till kommunen, men de behöver en U-värdesberäkning som komplettering.

Finns det någon vänlig själ här, som kan hjälpa mig att räkna på detta? Vet inte riktigt vart jag skall börja
:rolleyes:

Bifogar lite dokument som jag hoppas kan vara till hjälp.

Stort Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Tobias
 
  • IMG_1345.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1348.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1349.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt tak har U-värde på ca 0,109 W/m2K
 
Redigerat:
Du måste komplettera med information om storlek på ytorna på huset. Endast innermått ska användas.

Det som behövs är yta fönster, dörrar, ytterväggar, golv och tak.

Taket måste du räkna som ryggås oavsett om du har rakt tak.

Sedan behövs u-värde på dörr och fönster.
 
Hej Huggan,

Tack för svar! :)

Räcker det att man anger alla mått för själva utbyggnaden? Eller måste man ange mått för hela resten av huset?

Tack på förhand!
 
Du kan göra u-värdesberäkning för de olika byggnadsdelarna på http://www.energiberakning.se/.

När du har u-värdena för tak, vägg, grund, fönster och dörr räknar du ut ett medel-u-värde genom formeln

u_medel = (A_vägg*u_vägg + A_tak*u_tak + A_golv*u_golv + A_fönster*u_fönster + A_dörr*u_dörr)/(A_vägg + A_tak + A_golv + A_fönster + A_dörr)

där A-värdena är ytan för respektive byggnadsdel. Dvs ett viktat medelvärde.

Tror även det är krav på att fönstren inte får ha sämre u-värde än 1.2.
 
Utbyggnaden. Har du en planritning med mått?
 
Enbart tillbyggnaden ska räknas.
 
OK! Tack för era svar :)

Har hittat Altandörrar med U-värde 1,1 och även fönster med U-värde 1,1.

Golvytan är cirka 11,6m2 enligt ritningen om man tar hänsyn till väggarnas tjocklek.

Ytan för alla fönster är 14m2

Ytan för altandörrarna är 3,6m2

Ytan för taket är 15,2m2

Ytan för väggar = 27,92m2 - 14m2 - 3,6m2 = 10,32m2.

Tror ni att det går att räkna utifrån detta? :)

Med vänlig hälsning, Tobias
 
Du måste dela upp golvytan i två delar. En del som är 0 till 1 meter från yttervägg och en del som är resten. Vad är det för sorts mark?
 
Det är en vanlig trädgårdstomt. Vi kommer att gräva ut för grunden och packa den med grus. Sen gjuta en platta med 30 cm cellplast under. (10cm tjock platta).

Den delen av golvet som går vid väggarna (0-1m) är 8,2 m2. Resterande area i mitten blir 3,4 m2.

Med vänlig hälsning, Tobias
 
huggan skrev:
Du måste dela upp golvytan i två delar. En del som är 0 till 1 meter från yttervägg och en del som är resten. Vad är det för sorts mark?
Jag tror inte kommunen kommer bry sig om det. När de bedömde u-värdeseräkningen för vår utbyggnad räckte det med ett u-värde för hela golvet. De kommer inte över huvudtaget ifrågasätta grunden när det är 300 mm cellplast som isolering.
 
Vi sätter u_tak till 0.109 som huggan skriver och grunden till 0.1 (enligt min ritning med samma grundtyp). En regelvägg med 190 mm isolering och fasadtegel har u=0.20, och en regelvägg med 285 mm isolering har u=0.15. Låt oss säga att din vägg med 215 mm isolering har u=0.18. Med dessa värden blir ditt u_medel = 0.44.

Det är lite oklart vilket krav i BBR som ska gälla men det är antingen max 0.33 eller max 0.40, såvida det inte finns särskilda regler för attefallsutbyggnader. Ditt problem är att du har så mycket fönsteryta. Konstruktionen i sig är helt OK. Kolla upp vilket maximala u-värde du får ha (fråga kommunen) och om det inte går får du antingen minska fönsterytan eller sätta in fönster med lägre u-värde. Det finns fönster med u-värde på 0.30, men det kostar.
 
Hej,

Ska försöka kolla upp vad kommunen har för krav på U-värde.

Dock så kommer väggarna att ha 170+45+45 mm isolering. Alltså totalt 260mm.

Låt säga att vi reducerar den totala fönsterytan till 11,2m2 istället för 14m2. Vart hamnar vi då? :)

Med vänlig hälsning, Tobias
 
Om vi säger u=0.16 för väggen i stället så får du medel-u = 0.39 med den mindre fönsterytan. Då klarar du 0.40 om det är det som är kravet.
 
Stort Tack!

Då kollar jag det och återkommer :)

Hur ser dokumentet ut som man skickar in till kommunen för beräkningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.