Eftersom vi är lite osäkra på måtten på "den konstiga vinkeln" (= ca 60-80 cm av väggen längst till vänster mot fönstret), så kan den här skissen komma att förändras efter noggrannare mätning och snack med snickare. Men det är själva idéen vi skulle vilja ha kommentarer på, alltså placering av diskho, ugn, etc. Det som inte framgår av bilden, pga att IKEAs ritprogram saknar skåp för diskmaskin, är att det 50 cm bänkskåp till vänster om diskhon ska representera 45 cm bred diskmaskin.

Kan detta funka (bortsett från att måtten kanske inte stämmer exakt = något skåp får bli 10 cm bredare eller smalare) ?


Kitchen.jpg
 
Personligen skulle jag ändra om lite...
För det första tycker jag att det är alldeles för lite arb.yta mellan ho och häll. Det är där den mesta matlagningen görs, så ju mer desto bättre...
Väggskåpsdörrarns bredd bör vara max 40 cm pga skaderisk vid urplockning av dm. (Har nära anhöriga med ordentliga ärr i huvudet som de fått av breda skåpdörrar)
Eftersom köket är så pass litet skulle jag premiera arb.yta framför högskåp med ugn/micro.
"Hörnhällen" stjäl också mycket plats så jag har skippat den...
Väggskåpen är genomgående 80cm, de rymmer mest och även om de inte helt går i linje med underskåpen blir det enhetligt eftersom det är samma bredd på alla luckor.


Mitt förslag:


 
  • lillasandra1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • lillasandra2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
..åsså sista bilden.
PS. Det finns visst diskmaskinsluckor i köksvertyget!
De ligger under:
-Vitvaror
-Fristående vitvaror
-För Ikea från Whirlpool
-RENLIG diskmaskiner
(finns i 45, 50 och 60 cm bredd, tyvärr finns 45cm bara som rostfri lucka som på bilderna)
 
  • lillasandra3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade diskmaskinerna till slut.
Men vi vill absolut ha mikro + ugn i högskåp, så så kommer det att bli. Är trött på att böja mig ned för att sätta in/ta ut saker ur ugnen!
Med vår lösning så kommer det ändå bli mer bänkyta än vad som finns idag i vår nya lägenheten + vad som finns i den lägenhet vi bor i nu. Så det ser vi inte som något jätteproblem. Vi kommer vänta med storbaken och storkoken tills vi flyttar till villa! ;)

Att ha spishällen i hörnet tror jag nog ändå är mycket mycket bättre än nästan någon annan lösning, eftersom man rent krasst faktiskt aldrig kan utnyttja hörnorna till något effektivt arbete. Min mamma har en liknande lösning, och jag tycker det fungerar väldigt bra och ser mycket snyggt ut.

Den 80 cm breda skåpet (bänk + vägg) längst ut till vänster är med på skissen bara för att illustrera de specialbyggda skåpen för "vinkeln" - de är alltså "orörbara".

I övrigt gillade jag ditt tips om max 40 cm breda luckor på väggskåpen, det ska jag genast ändra!
 
viktigt med minimum 80cm arbetsyta mellan disk-spis .... annars ångrar du dej rätt snabbt även under småkok ;)
gaia
 
gaia skrev:
viktigt med minimum 80cm arbetsyta mellan disk-spis .... annars ångrar du dej rätt snabbt även under småkok ;)
gaia
Gjorde en ny skiss igår, där det är mer eller mindre exakt 80 cm mellan disk-spis. Går inte att få till det på bättre sätt utifrån rådande förutsättningar. :-/ Men som sagt, vi är "urban people" ... sällan vi bakar eller gör något mer avancerat än biff med ugnsbakade grönsaker hemma. Och brukar mest sitta vid matbordet och pyssla om det är något mer avancerat som ska tillagas. Som det köket ser ut idag är det precis 80 cm mellan spis-disk, så det blir ju ingen direkt skillnad från nu. Samma där vi bor nu, exakt 80 cm mellan disk-spis. Verkar vara svårt i innerstadslägenheter att få det på annat sätt. Alternativet är ju att spis eller diskho är precis i hörnet, mot väggen, och det är verkligen inte att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.