Hej!

Ska skarva järnrör med plast. Har bilat upp platta, den var orrhört hård.
Har några frågor;
På bilden nedan, hade ni skarvat i muff längst ned eller högre upp?
Skillnad mellan expanderande nipplar och enklare varianter?
Priset skiljer ganska mycket jämfört med enklare nipplar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Bilderna syns inte. Prova att lägga upp dom igen!
 
Skumt, la upp bilderna på nytt!
 
Den enklare gummimuffen funkar förmodligen lika bra. Jag skulle ta bort så mycket gjutjärn som möjligt eftersom det har begränsad livslängd, kanske 50-60 år. Om du inte riskerar att förstöra röret i nästa skarv. Helst skulle jag byta hela vägen men det blir mera jobb som man ju kan spara till senare ;).
 
Tänker så också, men ytterväggen kommer ca 20 cm bort så det går nog inte byta mer. Lite synd.

Hur tar ni bort röret innan muffen? Stämjärn och hammare?
 
Går det inte att såga av efter böjen? Om muffen sitter så att vattnet faller förbi den är det li väldigt liten risk för läckage. Jag skulle sågat med tigersåg och skaffat muff för slätände.
 
Vad är fördelen jämfört med att använda muffen nere i gropen? Enklare installation?
 
Krilleman
Risken när du försöker att knacka bort det invändiga röret i muffen är att något spricker där du inte vill att det ska spricka.

Kapa på raksträcka. Montera en JET-koppling om det är exakt 110mm rör. Annars köper du en övergångskoppling.

Ma-Jet-B-koppling-klass-C-100-mm-410073.jpg

3109615_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Känns inte som jag har så många raksträckor. Tänkte ni att jag kapar vid det röda eller gröna strecket på bilden? Eller fortsätta gräva djupare? Lite svårt då sanden fyller på.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
kapa vid det gröna sålänge du får plats med de nya rören efteråt så, men det ser lungt ut. kapa inte vid det röda då det är större risk för läckage när det konstant kommer ligga vatten i skarven där.
 
P
Plan A är krillemans och plan B knacka bort i muffen helst med hjälp av hålsåg från början så man får ut en "kaka", bombsäker metod 👍
 
kan meddela att muffen knackades ur med stämjärn och hammare. Tog 4-5 timmar! Använde sedan en nippel.
Så nog går det, men är oerhört tidskrävande. :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.