Som ett första steg till en framtida badrumsrenovering har vi tänkt flytta dörren från ett intilliggande sovrum till allrummet på övervåningen. Det nuvarande badrummet är byggt som en "låda" inuti det gamla badrummet.

Jag saknar tyvärr gamla ritningar eftersom huset är byggt 1933 men när vi köpte huset så gjorde den tidigare ägaren ritningar för den nuvarande planlösningen.

Ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren har vi tänkt sätta i den med rött markerade väggen.

Jag har rivit väggen i "badrumslådan" och även frilagt reglarna i den gamla väggen. Den stående regeln till höger sitter direkt mot murstocken och är 90x70mm i dimension. Väggpanelen är ~20mm tjock och slutar i höjd med golvet. Frågan är om det är möjligt ta bort den stående och de två liggande reglarna för att få in en dörr ända emot murstocken. Behöver man växla av på något sätt?

Rivning1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset har mansardtak och det är ståhöjd på större delen av vinden. Jag kan dock inte se övre delen av den här väggen eftersom det är plankgolv däruppe.
 
Vilket håll ligger takstolarna åt?
 
Det glömde jag förstås, takstolarna ligger tvärs den här väggen. Väggen går alltså från murstocken till ena gaveln på huset. I sovrummet bredvid badrummet sitter det idag en skjutdörr (den öppning som saknar dörrsymbol).
 
Rent spontant utan att vara en ingenjör så skulle jag säga att den troligen är bärande.

Det bör ligga en takstol som vilar på mitten för ett sådant tak, men så tänker jag lite på öppningen precis bredvid där du idag har skjutdörr. Rimligen borde där sitta en balk om det är en bärande vägg.
Det du kan göra i det fallet är att se om det ligger en balk ovanför din skjutdörr nu när du ändå öppnat upp väggen.


Men allmänt brukar man säga att om takstolarna går som du säger, så är väggen på mitten hjärteväggen i huset och därmed bärande.


Funderar du på att bygga själv utan att göra bygganmälan och ha ingenjör skulle jag nog inte chansa, utan klämt upp en balk för säkerhets skull. Eller så håller du tummarna att någon annan vet bättre här på forumet :)


Att beräkna fram en balk ska nog inte vara några konstigheter i ditt fall.
 
Knappast problem då det är på övervåningen.
 
Då kanske jag har missuppfattat begreppen. Jag trodde nog att takstolarna i ett mansardtak var självbärande och att hjärtväggar främst hittas på nedervåningen där de då bär upp mellanbjälklaget.
 
Jag är inte alls bekant med ett sådant tak och vet inte riktigt hur takstolarna ser ut ens, så ni har säkert rätt :)

Är det bottenvåning gäller ju dock mitt tips. Men utan att veta är det dumt att chansa!
 
Jag vet faktiskt inte heller hur takstolarna ser ut eftersom jag inte frilagt dem någonstans men om man gör en sökning på mansardtakstol och lägger till lite information som att vinden ligger helt ovanför takbrytet så tror jag att de ser ut så här.

mansard.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att inte dörren skall hamna väldigt långt in i hörnet skulle jag vilja ta bort den stående regeln som sitter mot murstocken och den är vad jag kan se inte alls fäst i murstocken vilket jag tycket är lite konstigt.
 
Ja, så har jag med förstått att det ser ut och jag förstår hur du vill göra också. (Nu har jag läst på lite mer om takstolar :) )

Som tidigare skribent skrev bör det inte vara någon risk på ovanvåningen.
Hjärteväggen syns ju som den mittre på nedervåningen och på ovanvåningen är det ingen vägg alls vilket jag då tolkar som att takstolarna är fribärande.

Då kan du mest troligen riva ner och sätta dit din dörr som du tänkt :)
 
Inga problem.Övervåningen "vilar" på undervåningen så det är där,på undervåningen dom bärande väggarna finns.
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
Finns det några fler som har synpunkter eller tips? Jag har försökt kontakta en ingenjörsfirma i närheten men har hittills inte fått något vettigt svar.

Jag har tänkt göra följande:

1. Skruva fast regeln i utsticket från murstocken på en höjd strax ovanför den nya dörrens höjd.
2. Såga av den stående regeln under denna punkt.
3. Öppna väggen för dörren.
4. Montera dörren och växla av det som kvarstår av den stående regeln med dörrkarmen (som har nästan samma dimension).

Det som jag tycker är märkligt är att den stående regeln inte ser ut att vara fäst mot murstocken alls som det är gjort just nu. Jag kan inte se om någon del av takstolen vilar på regeln eftersom vindsgolvet är i vägrn och jag ser heller inte någon del av mellanbjälklaget som övervåningen vilar på genom mitt lilla hål...
 
Redigerat:
Efter att ha tagit bort de två liggande reglarna och rensat lite i botten på bilden längre upp så ser jag att den stående regeln närmast murstocken svävar fritt och vilar inte på den mellanbjälke som återfinns under regeln tvärs denna vägg.

Genom att regeln är fritt svävande så gick jag vidare och började göra hål i den yttre delen av plankväggen som man ser bakom reglarna på bilden igår. Blev lite överraskad när jag såg att dessa plankor hade ytterligare kraftigare dimension. De är lika breda (160-180mm) men hela 45mm tjocka. Dessa är fästa i den nedre liggande regeln på bilden som ju alltså inte vilar stumt mot golvreglarna.

Efter att ha sågat och inte märkt något konstigt (förutom de kraftiga dimensionerna) så verkar väggen inte bära något precis som vi kommit fram till men varför är det så kraftigt byggt!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.