Hej vill bara Varna stort för bygga med älvsbyhus,har byggt ett Torgrim bara efter 1 vecka läcker det in vatten i 9 hål i tak plasten fått Fuktskada i badrummet Fabriksfel El Skåp hänger löst mycket annat fel detta är byggt november 2015. Att jag inte lyssnade på alla varningar på tidigare forum om älvsbyhus! Jag ångrar mig så mycket och har pratat med älvsbyhus så många gånger dom skiter i fixa felen, lovar gång på gång men inget händer.Har mailat dom alla bilder på alla fel men som sagt inget händer.
Finns massor av olika småfel men listan kan göras så lång så orkar inte skriva ner allt.
 
Lägg upp bilderna här
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tyvärr är det i mångt och mycket laglöst land när det kommer till husbyggen i Sverige. Småföretagar som fuskbygger sätter sig i konkurs och "storföretagen" har man ingen chans emot rent ekonomiskt.

I slutändan återstår det att bygga för egen maskin. Jag lider verkligen med dig ts.
 
övervåning 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • övervåning 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Har tyvärr aldrig sett ett välbyggt Älvsbyhus heller. Var och tittade på ett 4 år gammalt hus innan vi köpte vårt.
Tapeten hade spruckit från golv till tak i varenda rum, taklisterna glipade 1cm i de gerade hörnen, hängrännorna hängde för nära taket så vattnet hamnade utanför och hade där med skapat en vallgrav runt huset på typ 35-40cm.
Det var inte många rätt på det huset och då brydde vi oss inte ens om att kolla vinden.

Nu är ju detta relativt enkla saker att åtgärda, men har man misslyckats med så här banala montage så gissar jag på att man definitivt även har misslyckats vid viktigare och svårare moment.
 
Hjälp nu har jag kollat mer nogrant det är hela 15 hål i taket läcker in vatten på 2 ställen
har ringt älvsbyhus så många gånger i dag dök det upp en service gubbe som säger att det är ingen fara
vi tejpar med grön silicon tejp där spikarna står rakt genom plasten,men det har ju droppat in massa vatten,får till svar det är ingen fara att det dropar in vatten så länge du inte har inret övervåningen.
och jag vill inte ha den risken att inreda övervåningen med den skit plasten som har 15hål är det verkligen okej att dom får tjepa för hålen detta ska ju vara ett nytt hus? OBS detta är endast ett av mina problem med älvsbyhus har så mycket andra brister listan kan göras lång,jag är bredd att lägga extra pengar för lägga om hela taket men klarar taket av råspon? nån som vet enligt service gubben så klarar inte taket av att hålla ?
 
julia2016 skrev:
Hjälp nu har jag kollat mer nogrant det är hela 15 hål i taket läcker in vatten på 2 ställen
har ringt älvsbyhus så många gånger i dag dök det upp en service gubbe som säger att det är ingen fara
vi tejpar med grön silicon tejp där spikarna står rakt genom plasten,men det har ju droppat in massa vatten,får till svar det är ingen fara att det dropar in vatten så länge du inte har inret övervåningen.
och jag vill inte ha den risken att inreda övervåningen med den skit plasten som har 15hål är det verkligen okej att dom får tjepa för hålen detta ska ju vara ett nytt hus? OBS detta är endast ett av mina problem med älvsbyhus har så mycket andra brister listan kan göras lång,jag är bredd att lägga extra pengar för lägga om hela taket men klarar taket av råspon? nån som vet enligt service gubben så klarar inte taket av att hålla ?

Lite svårt att läsa det du skriver, väldigt långa meningar...

Nåväl, deta med att lappa plasten med tejp påminner mig om ett tapetseringsjobb som Sandå måleri gjorde hos oss. Efter att den första (slarviga) tapetseringen var klar hittade jag bland annat skador på den nya tapeten, bl.a. under fönsterbrädan och på några andra ställen. En normal målare sätter ju om våderna, men denna klåparen klippte ut små bitar av tapet och satte på skadorna och resultatet såg fördj**ligt ut. Som en 3åring som hade pysslat. Bad denne målare att gå hem. Nästa dag fick chefen komma och mer eller mindre tapetsera om hela rummet. Sen var det tapetklister på alla garderober och dörrar, samt fotspår av torkat spackel över nästan hela huset.

Vad jag vill ha sagt? Acceptera inga fusklagningar utan se till att det blir riktigt gjort från början!!

/S
 
Allt ni räknat upp har egentligen inte så mycket med själva huset att göra, det är hantverket som brister.
Kvaliteten på slutprodukten hänger till största del på vilket snickarteam man får tilldelat.
Invändig målning står väl Sandå för har jag för mig.
 
  • Gilla
Jessica88 och 2 till
  • Laddar…
M
Raskus skrev:
Allt ni räknat upp har egentligen inte så mycket med själva huset att göra, det är hantverket som brister.
Kvaliteten på slutprodukten hänger till största del på vilket snickarteam man får tilldelat.
Invändig målning står väl Sandå för har jag för mig.
Kvalitetskontrollen står ju Älvsbyhus för.
 
Jag är nyfiken på hur det hela är uppbyggt, googlade på "bison säkerhetsväv" och då står det att den ska monteras på isoleringens varma sida. Vad har ni isf. på andra sidan isoleringen? Eller är yttertaket utanför denna väv?
 
"Bison Underlagstak" har använts under lång tid bl.a. på Älvsbyhus. Den är helt okej om man är noggrann vid monteringen. I fallet ovan verkar det dock vara monteringen på plats som inte gått så bra som man som slutkund skulle önska sig.

Om jag hade varit trådskaparen, hade jag kontaktat tillverkaren av "Bison Underlagstak" (http://vison.se/bison-underlagstak/) och frågat om Älvsbyhus lagningar är godkända av underlagstakstillverkaren. Beroende på vad produkttillverkaren säger så måste/bör Älvsbyhus rätta sig efter av produkttillverkaren säger för att produktens godkännande och garanti skall gälla. Min magkänsla säger mig att Älvsbyhus kör med Bison Flextejp & Butylband, så det borde bli en SITAC-godkänd lösning, men det är alltid bra att kolla upp.
 
tyvärr gjort fler upptäckter, nu i vår krypgrund där det är fuktskador på flera brädor, ser ut som mögel i taket o hål i taket på flera ställen. vad tror ni om bilden på det vita i taket, kan det vara mögel. fukthalten i plankorna var också högre än normalt., 19 procent. mögel4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mögel krypgrundtak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stort hål tak krypgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som sprucken gips? Billig skit ser det oxå ut som i övrigt, andrahandssortering på reglar?
 
julia2016 skrev:
tyvärr gjort fler upptäckter, nu i vår krypgrund där det är fuktskador på flera brädor, ser ut som mögel i taket o hål i taket på flera ställen. vad tror ni om bilden på det vita i taket, kan det vara mögel. fukthalten i plankorna var också högre än normalt., 19 procent.
Om ni bara har bott i huset en vecka borde det inte hunnit blivit fuktskador i krypgrunden. Den första bilden ser bara ut som fult virke. Osäker på det vita.

Kan det vara att virket är så färskt att det fortfarande är fuktigt?

Älvsbyhus skickar väl med en avfuktare med alla sina hus idag?

Angående taket, menar du att det läcker in vatten genom de hål som finns i plasten?
 
Vad är det för blindbottenskivor som är monterade? Det ser inte ut som den klassiska oljehärdade masoniten?

Blindbottenbrädorna som du mätt fuktigheten i "ser" ut att vara impregnerade... Så de kan kanske vara lite blötare innan de torkat ut helt.

Om du vill ha koll på fukten i krypgrunden bör du skaffa en trådlös fuktmätare. Se exempelvis följande trådar:

http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3608.html
http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3370.html

Kolla upp så att det vita inte bara är "byggskit" som uppkommit vid bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.