A
Varför är just Galaxy stenskivan dyrare än alla granitskivor? Har det något med kvalitén att göra?
 
Redigerat av moderator:
Jag rekommenderar dig att ringa din lokala glasmästare, de brukar ha köksskivor i sten och de kan svara mest korrekt
Men generellt sett, mer sten i skivan desto högre pris. Komposit skivorna som exempelvis märket Silestone har 75% sten och resten är komposit material, så ställer du en varm gryta på så kan den spricka alt bli missfärgad/brännmärke
 
A
Men hur är det med granit?
Varför är t.ex. Galaxy dyrare än Steel Grey? Båda två är granit men den ena dyrare än den andra!
 
Det handlar främst om mönster och hur lätt stenen är att få tag på. Vackert och sällsynt mönster = högre pris. Galaxy t ex har ju som guldflagor i stenen.
 
Inte en susning, samma att felix köttbullar dyrare än Icas egna, Det ligger nog en del faktorer i det som gör att det diffar i pris.
Ring din lokala glasmästare, de vet.
 
A
Kan guldflagorna vara det som gör priset så dyrt? Enligt mig är det en stor prisskillnad och då tänker jag att det kanske har något med kvalitén..
För stenen är ganska lätt att få tag på ändå.
 
Ja, det är väl inte precis glasmästare som sysslar med stenskivor.
Det är väl närmast en stenhuggare som sysslar med detta.

Skivorna kommer från olika delar av världen. Detta är en del av prisskillnaden.
Dessutom är tillgången olika, desto ovanligare = desto dyrare.

Sen är det säkert så att om en viss färg eller typ blir populär, ja då ser väl alla led till att lägga på ytterligare på priset.

Till sist ska ju skivorna kapas, slipas och kantbehandlas i olika utförande, men här kan man tänka sig att det borde vara samma pris oavsett vilken granitskiva man väljer men det skiljer ju naturligtvis från stenhuggare till stenhuggare vad dom debiterar för sitt arbete.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det går i samma segment, i min stad kör de glasrutor,speglar fösnterpartier,bilrutor,bänkskivor osv osv.
Nästan samma maskiner för allt. Jag bor i en stad med 30.000 invånare, så de flesta "större" lokala glasmästeri har denna typen av verksamhet.
 
Tja, en kinesisk gatsten kostar t.ex. en bråkdel jämfört med en bohuslänsk dito. Det beror på en mängd faktorer som skiljer:
* Lönekostnad
* Arbetsförhållanden
* Miljökrav
* etc.

Och sist men inte minst, den bohusländska stenen anses mer exklusiv, även om jag tror att det inte är någon praktisk skillnad i kvalitet, därför kan man sälja den dyrare.
 
A
Men kan vara så att kvalitén skiljer sig mellan olika granitskivor?
 
A
Är det någon som förresten vet hur Galaxy skivan kan ha guld/silver i sig?
Att alternativ finns mellan guld och silver var lite annorlunda.
 
mexitegel skrev:
Och sist men inte minst, den bohusländska stenen anses mer exklusiv, även om jag tror att det inte är någon praktisk skillnad i kvalitet, därför kan man sälja den dyrare.
Men så har du heller aldrig stått där med 500m2 gatsten från Kina, och en beställare som väntar sig samma kvalitet och tidsresultat som om du haft samma mängd svensk eller norsk sten.
Det är enorma skillnadnader i kvalitet på hur materialet väljs ut, sorteras och efterarbetas. Du får precis vad du betalar för, eller snarare det du inte betalar för.
 
Det var kanske olyckligt uttryckt, det jag menade var att kinesisk granit är lika hård som annan under samma förutsättningar. Att leveranskvaliteten är lägre tror jag säkert :).
 
Jag ska låta vara osagt vad som gäller vid just bänkskivor. Men, ingen gång har vi fått sten från Kina som motsvarar den kvalitet som finns här. Nu menar jag inte den absolut billigaste stenen som finns, utan vad som lite generöst kallas "premium" eller "A" kvalitet. Den spelar ingen roll vad de kallar den, den håller inte måttet.
Förmodligen för att just samma förutsättningar inte existerar. Kanske håller svensk och norsk granit en sällsynt hög kvalitet eftersom den fått formas under precis rätt förutsättningar. Även portugisisk sten är av liknande kvalite.
Men visst, om det skiljer faktor 2,3 eller mer på priset för en bänkskiva, så kanske den kinamejslade duger.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tja, den kinesiska muren står ju fortfarande så helt dålig kan ju inte den kinesiska stenen vara i vart fall :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.