harry73
Ramnemark skrev:
Om Anna bryter av handtaget på kylen så har hon ingen att reklamera det mot.
bryter anna av handtaget kan hon reklamera detta hos leverantören. Inom 6 månader anses det automatiskt vara ett material eller produktionsfel. Efter 6 månader måste hon bevisa att det är ett material eller produktionsfel
 
Om man kastar en ny iPhone i golvet, eller knäcker den när man testar hur böjbar den är, täcks det av garantin då? Någonstans måste handhavande fel väga in....?
 
harry73
Det kan bli en uppförsbacke när du reklamerar men ja leverantören får bevisa att du var oaktsam och det inte är ett material eller produktionsfel. Och i dit exempel kommer de att försöka bevisa att det inte är ett fel att en iphone går sönder när man kastar den på marken

Och det är jnte garantin men reklamationsrätten du ska hänvisa till
 
Alla som sysslat med bygg vet att ibland blir det fel. Då måste man ta ansvar för det.

Alla som haft krånglande vitvaror vet hur strandsatt man blir. Särskilt om man ska sitta i telefon och försöka reda ut skiten. Då är det lätt att tårarna kommer!

Jag tycker uppriktigt synd om Anna Book, som håller på att sopas in i ett fack som någon slags Kikki Danielssons efterträdare som legitim hackkyckling. Det är dock en människa av kött och blod vi talar om, som hamnat i svårigheter som hon uppenbarligen behöver mer hjälp med än en realityshow kan ge.

Anders Ö är kul att titta på och programmet är ofta tänkvärt och lärorikt. Men han har ingen som helst utbildning för sin terapeutroll, och som byggare är det faktiskt fler genom åren som klagat på byggfel som teamet gjort. Ett hus lyckades de ju t o m elda upp.

Det är lätt för oss husfixare i allmänhet och manliga sådana i synnerhet att identifiera oss med Anders Ö och tycka att Anna B bara gnäller. Men fundera på om rollerna hade varit ombytta - en storvuxen, högljudd, aggressiv och domderande kvinna som programledare, som kommer hem till en kille och ryar och rumsterar om, och sen inte gör klart det hon lovat. Vem skulle vi sympatisera med då?

Anders Ö brukar ju utmana dem han hjälper att ta tag i saker. Så varför ser han inte till att lösa detta problemet?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Om man kastar en ny iPhone i golvet, eller knäcker den när man testar hur böjbar den är, täcks det av garantin då? Någonstans måste handhavande fel väga in....?
Var framgick det att Anna Book uppsåtligen har kastat kylskåpet i golvet och testat hur böjbart handtaget var genom att försöka knäcka det?
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Det kan bli en uppförsbacke när du reklamerar men ja leverantören får bevisa att du var oaktsam och det inte är ett material eller produktionsfel. Och i dit exempel kommer de att försöka bevisa att det inte är ett fel att en iphone går sönder när man kastar den på marken

Och det är jnte garantin men reklamationsrätten du ska hänvisa till
I fallet med iphonen är det normala att de bevisar det genom att påtala märkena på kanten på telefonen, som visar på omilt handhavande... ;) Undrar om det finns sådana kantstötningsmärken på Anna Books kylskåp ;)
 
harry73 skrev:
bryter anna av handtaget kan hon reklamera detta hos leverantören. Inom 6 månader anses det automatiskt vara ett material eller produktionsfel. Efter 6 månader måste hon bevisa att det är ett material eller produktionsfel
Om det nu ens var inom 6 månader, för programmet lär ju ha spelats in någon gång under sommaren.
 
falkn skrev:
Ja, det stämmer verkligen. Nej, du ska inte ringa Bosch i fallet ovan utan Elgiganten. Precis som du ska ringa JM eller Peab i det andra fallet, så länge ni inte har avtalat något annat, vilket man ibland gör i specialfallet vitvaror. Generellt gäller dock detta inte.

Om du t.ex. har en läckande radiatorventil i ett nybyggt hus (av PEAB). Ringer du då tillverkaren av ventilen eller ringer du PEAB?

Detta handlar inte om vem som är ansvarig och vem som i slutändan skall åtgärda, utan hur reklamationsrätten ser ut. I detta fallet har Anna Book enbart reklamationsrätt hos Arga Snickaren som har en varugaranti hos Bosch. Anna KAN ha övertagit denna varugaranti, men det är ovanligt att det går till på detta viset.

När vi (mitt företag) bygger hus så överlåter vi inga varugarantier om inte varugarantitiden är längre än vår övergripande garantitid (typiskt 5 år). Specialfall där garantitiden är längre är t.ex. fönster och taktäckning o.s.v.
När man ringer till elgiganten så blir man hänvisad att ringa bosch.
Samma sak med peab man ringer inte felanmälan utan ringer till electrolux som kom ut och bytte termostaten i kylen när den var dålig, gick på garanti, behövde inga kvitton eller något sådant.

Du har rätt har jag en läckande radiatorventil så ringer jag peab, men just för vitvarorna så finns det andra nummer som vi uppmanas att ringa.
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
När man ringer till elgiganten så blir man hänvisad att ringa bosch.
Samma sak med peab man ringer inte felanmälan utan ringer till electrolux som kom ut och bytte termostaten i kylen när den var dålig, gick på garanti, behövde inga kvitton eller något sådant.

Du har rätt har jag en läckande radiatorventil så ringer jag peab, men just för vitvarorna så finns det andra nummer som vi uppmanas att ringa.
Men Andy.. Bara för att er leverantör i ett fall hänvisar er direkt till tillverkaren så betyder inte det att detta är ett generellt juridiskt tillvägagångssätt. Du verkar hänga upp dig väldigt mycket på vem som utför istället för vem du har reklamationsrätt hos. Det säger väl sig själv att det inte kommer en snickare eller murare från PEAB och byter ut en kyl. Det är dock fortfarande så att du ska reklamera hos dem om inte annat särskilt avtalats, vilket oftast inte är fallet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
falkn skrev:
Men Andy.. Bara för att er leverantör i ett fall hänvisar er direkt till tillverkaren så betyder inte det att detta är ett generellt juridiskt tillvägagångssätt. Du verkar hänga upp dig väldigt mycket på vem som utför istället för vem du har reklamationsrätt hos. Det säger väl sig själv att det inte kommer en snickare eller murare från PEAB och byter ut en kyl. Det är dock fortfarande så att du ska reklamera hos dem om inte annat särskilt avtalats, vilket oftast inte är fallet.

Tror du själv att det avtalats att arge snickaren ska åka runt till alla de utfört arbete hos?
Men hur som helst.
Bara för att det är så juridiskt är det inte enklare att bara slå en signal direkt till tillverkaren, vem vet kankse de kommer ut och fixar problemet istället för att man måste ringa en instans som ringer vidare eller hänvisar en direkt till tillverkaren.
 
Andy78 skrev:
Tror du själv att det avtalats att arge snickaren ska åka runt till alla de utfört arbete hos?
Men hur som helst.
Bara för att det är så juridiskt är det inte enklare att bara slå en signal direkt till tillverkaren, vem vet kankse de kommer ut och fixar problemet istället för att man måste ringa en instans som ringer vidare eller hänvisar en direkt till tillverkaren.
Så länge det inte avtalats bort så är det precis så det är. Sen är det inte så att Anders själv åker runt och det kan vara så att de har anlitat ett företag för att sköta deras garantiärenden helt och hållet. Oavsett ringer kunden som regel till Arga Snickarens produktion och reklamerar sina fel.

Nej, varför inte bara ringa runt till den man tror har gjort fel och skälla på dem, då kanske det löser sig.. Denna typen av anarki vill man helst slippa. Det kan ju fungera om du har lämnat produkter till eller byggt ett hus. Tänk dig om du har lämnat produkter till eller byggt 1000 hus och privatpersoner över hela landet ringer till dig och ska reklamera saker utan att du vet vad som egentligen är fel. Vem betalar om det visar sig att du ringde ut fel person?

Lägg ner nu Andy.

Sammanfattningsvis är det så att Anna Book gör rätt som reklamerar till Arga Snickaren. Vi vet inte om det verkligen varit fel på produkterna eller om det varit handhavande i samtliga fall. Är det handhavande skall Anna såklart betala servicekostnaden, förutsatt att det har informerats om detta i förväg. Är det inte handhavande och fel på produkten så bör Arga Snickaren reklamera till vitvaruleverantören som får reparera med hänvisning till varugaranti. Är det så att vitvaruleverantören inte åtgärdar tillräckligt fort eller inte svarar så ligger ÄNDÅ ansvaret på Arga Snickaren att driva Annas fråga. De kan inte bara hänvisa till vitvaruleverantören om inte detta särskilt avtalats.
 
Tveksam till att detta är ett vanligt "entreprenörskontrakt" som finns mellan Booken och Produktionsbolaget, kan t.o.m. vara så att att Booken får det som en ersättning för medverkan d..v.s. det finns inget konsument och företagskontakt utifrån att man utför någon byggnation/renovering.. Många artister har ju dessutom bolag för sina intäkter.
Undrar hur skatteupplägget ser ut för den som medverkar, är det någon som vet?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Jag tycker det verkar som att de gör/gjort vad de kan. Det är dessutom inte Anders själv som är ansvarig mot Anna Book utan produktionsbolaget. Så jag förstår att han tröttnar när hon klagar för 10e gången
Funkar inte skiten som snickarn har installerat så är det klart man klagar!
 
Varför inte läsa bruksanvisningen likväl som vid tv eller bilköp om man inte vet hur spisen fungerar
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Varför inte läsa bruksanvisningen likväl som vid tv eller bilköp?
Därför att då blir det inga tidningsartiklar och gratis reklam för personen.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.