Hej.
Jag har en hatthylla (modell vanlig) som jag vill fästa upp på väggen i hallen med fyra skruv.

problemet är att väggen består av tre (fyra) lager gipsskiva. typ 48 mm gips, sen luft.

mao är Mollys inte helt enkla att använda.

har ngn stött på detta och hur löser jag det?

mvh
Petter
 
Redigerat:
Är du säker på att det är gips? Det är inte en putsad trävägg eller liknande? När är huset byggt?
 
Jo, rätt säker.
Har borrat hål och kollat.
Huset är byggt i år.
 
mexitegel skrev:
Det finns ju Molly för trippelgips, det borde väl funka eller vad menar du?

[länk]
Jo, jag har letat. Men hittar inga molly som har ett greppområde på 48 mm.... :(

Petter
 
48mm? :x

Då är det väl inte gips? Gipsskivorna är väl 13mm? -> 39mm
 
Det kan vara så att det är extrem brandklass på väggen vilket gör att man kört 3 st 15 gips. T.ex. om det är en lägenhetsskiljande vägg i gips vilket annars är ganska ovanligt i nyproduktion. Är detta en enfamiljshus är det dock väldigt konstigt.
 
Bör väl räcka med en rejäl plugg.
 
mexitegel skrev:
48mm? :x

Då är det väl inte gips? Gipsskivorna är väl 13mm? -> 39mm
ok, fel av mig. Kanske inte tre stycken skivor, men 46-48 mm gips ivf. lite svårt att mäta på millimetern.
 
falkn skrev:
Det kan vara så att det är extrem brandklass på väggen vilket gör att man kört 3 st 15 gips. T.ex. om det är en lägenhetsskiljande vägg i gips vilket annars är ganska ovanligt i nyproduktion. Är detta en enfamiljshus är det dock väldigt konstigt.
Ah, det är faktiskt väggen in mot grannen, det handlar om radhus.
Då låter ju det rätt troligt att det är som du säger ang brandklass...
 
p1r skrev:
Ah, det är faktiskt väggen in mot grannen, det handlar om radhus.
Då låter ju det rätt troligt att det är som du säger ang brandklass...
Jo, det är nog så. Beroende på hur mycket vikt du ska lägga på hyllan så bör det funka med en lite grövre plugg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.