Öppna spisar är värdelösa i hus, det är verkligen att elda för kråkorna. Jag röstar för en Brunner panoramakamin (eller annat motsvarande märke).
 
Kamin, det ger er valmöjlighet i framtiden. En murad spis kan vara svår att byta ut.
 
Braskamin och en större TV.

Skulle vara snyggt med en lite kantigare och större modell, tex 26T hög.

Rekommenderar varmt en modell med inbyggd fläkt.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Braskamin och en större TV.

Skulle vara snyggt med en lite kantigare och större modell, tex 26T hög.

Rekommenderar varmt en modell med inbyggd fläkt.
Tack så mycket för ett bra tips! Blir det inte en jämnare och "längre" värme om man väljer täljsten istället, för på den modellen som vi hade kikat på så var det tydligen så att man fick välja antingen eller.

Nu har ställningen jämnat ut sig, nu blev det svårare igen :/
 
Hemmakatten
Skall man tänka värmeekonomiskt så är förstås en braskamin eller insatsspis det bästa.

Men om man vill ha en mysbrasa är en öppen spis bäst. Visst kostar den en del, men vad lägger man inte pengarna på? Som dyr tv, dyra möbler för att inte tala om dyra badrum och kök.

Vi har en dubbelmantlad tegelmurad öppen spis och skorsten, gråputsad. Det är utan tvekan den bästa enskilda detaljen i hela huset (som byggdes för 9 år sedan). Vi har fint kök, fantastisk inredning, spabad mm. Men det som ger mig störst glädje är öppna spisen. Jag som avskyr mörker och vinter tänder en brasa på morgonen och eldar gärna hela dagen. Det är en avkopplande och rofylld känsla att se på elden och höra den spraka.
 
D
Jag har ett hus med två öppna spisar och ett annat hus där jag satt in kamin. Tycker inte alls,öppennspis är mysigare än kamin. Kamin sprider värmen, man kan vara nära elden utan att brinna upp, man riskerar inte att något hoppar ur brasan, det ryket mindre och man kan elda även när man inte skall sitta och titta på brasan. Öppen spis är också trevligt men sprider inte alls samma värme. Fördelen med öppen spis är väl i så fall ljudet från brasan som jag saknar lite från kaminen.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
Tack för era svar! Det var väldigt många spridda skurar, ungefär som mat förväntat sig kanske :)
 
Öppen spis har ju i det närmaste negativ verkningsgrad!? Köp en lösning som i alla fall gagnar uppvärmningen i huset. Ju fler kg som spisen har fördelar värmen över tid och ger en mjuk värme.
 
Stark-Johan Samuelsson skrev:
Contura i51 är prydlig med god insyn till elden och inte lika permanent som en murad lösning. Den har vi landat på i ett liknande rum.

[länk]
Hej!

Ja precis, det är den vi har varit inne på också. Har ni murat skorstenen ända upp? Det vore skoj om man kunde få se lite bilder :)
 
Nej, vi tyckte att det tog för mycket av volymen i rummet så vi har halvisolerat rör. Dessutom blir en murad lösning som sagt väldigt permanent och det ville vi undvika. På i51 hänger man sten/plåt/täljsten-plattor på en metallram. En byggsats helt enkelt. Inget behöver muras om man inte vill.

Vi har inte fått vår på plats ännu men vårt rum är nog inte fullt så stort som ert. Vi har "bara" 380 till nock.

Annars har kal-fire riktigt läckra prylar men ligger i en lite annan prisklass.
 
katten1234 skrev:
Ok!
Äntligen hemma från jobbet! Nu har jag ritat in en murspis hela vägen upp. Är det något sådant som ni tänkt er? :)

[bild]
Jättesnyggt tycker jag! Röstar helt klart på inbyggd murspis där elden syns snyggt från flera håll och som är lika lätteldad som en fristående braskamin. Vitputsat / målat på hela murstocken, klart snyggast och tar lagom mycket uppmärksamhet från ögonen. Kakel passar på en kakelugn, men inte så här tycker jag.

Vart att väga in i beslutet är ju att en rejäl fristående braskamin kostar kanske 40-50.000 kr med skorsten och installation, medan en inbyggd murspis går på minst 100-150.000 kr eller kanske t o m mer innan den är färdig.

Förutom de nämnda Contura och Brunner, så finns även t ex de underbart vackra från Spartherm, som är dyra men väldigt fina!
Spartherm 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej katten1234, vi ska också bygga nytt och står inför detta val. Vi kommer nog satsa på en kassett med hissglas. Då kan man förhoppningsvis elda med öppen lucka för att få känslan av öppen spis. OT: vad använder du för program för att modellera resp. rendera dessa bilder?
 
Bygger2015 skrev:
Hej katten1234, vi ska också bygga nytt och står inför detta val. Vi kommer nog satsa på en kassett med hissglas. Då kan man förhoppningsvis elda med öppen lucka för att få känslan av öppen spis. OT: vad använder du för program för att modellera resp. rendera dessa bilder?
Tjena! Jag kör sketchup och ett tillägg som heter twilight!
 
Som sagt, frågan myselda eller uppvärmningselda bör svara på frågan. Personligen tycker jag att öppen spis är 100x snyggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.