Håller på med insidan på min utbyggnad som kommer bli min lilla snickeriverkstad, men kan inte bestämma mig för hur jag ska göra med klädsel på väggar.

Underlag kommer bli osb+gips och tanken är att ev. sätta väv och måla men samtidigt känns det som en ganska trist lösning och funderar istället för att hitta på något kreativt och roligt med trä.

Dock försöker jag hålla nere utgifterna då jag redan dragit i mer än jag tänkt med utbyggnaden, men innan jag spacklar och sätter väv tänkte jag att jag slänger ut en fråga här, någon som har någon kreativ idé till klädsel till insida på vägg som är roligare än målad väv utan att kosta flera hundra/m2?

Tak kommer bli pärlspånt eller liknande, men är inte så sugen på att få bastu i hela verkstaden :)
Utrymmet är ca 9x4 meter och cirka 3,5 i takhöjd i mitten, känsla av öppenhet och rymligt vill jag försöka behålla.

Bifogar en ganska dålig bil så man kan få en uppfattning av utrymmet, tyvärr är det alldeles för mycket prylar iväg för att få en bra överblicksbild nu.
2015-11-25 20.52.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I verkstad är det viktigt att man kan fästa saker i väggen utan att behöva leta reglar. Så osb eller plyfa är bra för det. Sedan tänkte du på gips men det är bara intressant om du vill utnyttja gipsens yta för målning eller tapet.
Jag själv skulle satsa på osb och ett tunt men fint lager plyfa med en finsida. Jag skulle även lämna en öppningsbar remsa tvärs en bit över bänken för att dra in nya ledningar och mediekanaler framöver (tryckluft, el, spånsug, 12V, data).
Härligt att ha en sådan plats att jobba med!
 
Instämmer med ovan. Man vill ha något där du kan skruva upp saker var som helst. I min snickarbod så har jag vanlig konstruktionsplywood på väggarna, men jag förstår att du vill ha något lite mer "färdigt".

Mitt förslag är vitmålad (eller laserad åtminstone, för att undvika det gula som kommer på sikt) 21mm råspont, med hyvlade sidan inåt. Då får du en rejäl trävägg att skruva i och ett helt okej ytskikt (mycket snyggare än målad väv, särskilt i en snickarbod). Detta blir dessutom billigt om du gör det själv, vilket jag räknar med.

Siktar du lite högre estetiskt men ändå tilltalas av tanken på en plankvägg så finns det slätspont, eller varför inte ett massivt furugolv som också går att klä väggarna med.

Gipsen har väl en poäng i ljudtätningssyfte och den går ju att sätta innerst om du så vill!
 
  • Gilla
Bödde och 1 till
  • Laddar…
Till en vägg i sovrummet blev det grundmålad 22x120 fasadpanel, en utmärkt väggbeklädnadso klarar vad som helst.
 
Ja OSB är ett måste så man har att fästa i enkelt. Dessutom är det redan uppe i halva utrymmet.

All el, spånsug med mera kommer bli synlig utanpåliggande.
Ett medvetet val från min sida då jag vet att jag inte ens kommer dra hälften av det jag behöver till en början utan att överdriva :) Och då kommer det sluta med hälften inne i väggar och häften ute sen iaf.

Har varit inne lite på råspont men tänkt att det blir lite väl rått, med det kanske vore ett alternativ. Ytterligare fördel med påspont antar jag är att lagningar efter att man flyttar på uppskruvade saker blir väldigt enkelt och knappt synbar. Givetvis blir den då målad eller behandlad på något sätt.

Eventuellt kommer golv bli furu, alternativt klinkers.

Helt rätt är att jag är ute efter en färdig yta, därför går nog tyvärr plywood bort då jag inte kan se hur jag ska få till alla skarvar snyggt utan att lägga en hel livstid på det :)


Vectrex: När du säger inåt, menar du inåt mot yttervägg eller den synlig inåt? Om man har den ohyvlade ytan synlig känns det som målning kan bli ett tidskrävande och besvärligt arbete med redskap fulla med bös och flisor?
 
Jag menade hyvlade sidan vänd in mot rummet. Gipsen menade jag längst in i väggen. Lite rörigt, sorry!
 
Gått och testat lite med råspont i blivande verkstaden idag, och har bestämt mig.

Stående råspont blir det men hyvlade sidan synlig. Tack för tipsen! Krävdes nog mer än min åsikt för att jag skulle kunna bestämma mig :)
 
Jag körde liggande råspont i min lilla snickabod, är riktigt nöjd!
Känslan med trä är oslagbar istället för gipsväggar :)

Bra val! (y)

DSC_1997.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_1997.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1997.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja defintivt, det var riktigt snyggt i din verkstad med råspont. Jag funderar dock över montering av den.

Ser ut som du satt den med lite distans och inte slagit ihop brädorna helt? Jag överväger också att göra så, men inser vilket merjobb jag kommer få med att måla dom. Fast man kanske skulle köra obehandlat som det ser ut som du gjort? Kanske blir snyggare faktiskt, eller om man bara oljar så är det inte hela världen om det inte täcker fullt i försänkningen.

Tusen tack för bilder, det ger inspiration :)

//Mikael

Mike_the_pip3 skrev:
Jag körde liggande råspont i min lilla snickabod, är riktigt nöjd!
Känslan med trä är oslagbar istället för gipsväggar :)

Bra val! (y)

[bild]
 
bmikael skrev:
Ja defintivt, det var riktigt snyggt i din verkstad med råspont. Jag funderar dock över montering av den.

Ser ut som du satt den med lite distans och inte slagit ihop brädorna helt? Jag överväger också att göra så, men inser vilket merjobb jag kommer få med att måla dom. Fast man kanske skulle köra obehandlat som det ser ut som du gjort? Kanske blir snyggare faktiskt, eller om man bara oljar så är det inte hela världen om det inte täcker fullt i försänkningen.

Tusen tack för bilder, det ger inspiration :)

//Mikael
Förutsatt att du kommer ha värme i boden och förutsatt att du inte haft råsponten liggande inomhus på tork länge så kommer du får springor, vare sig du vill eller inte. :)
 
Jag lät det ligga "inomhus" typ 2-3v innan jag monterade det, visste att det skulle krympa lite så jag tog en spillbit och slog ihop det bomtätt när jag monterade, nu ett halvår senare har jag ca 1-3mm springa överallt. Ser snyggt ut i mina ögon.

Så jag skulle rekommendera montera så tight du bara kan, så krymper det lite sen.

Det är nu obehandlat, dammet ifrån typ handöverfräs etc "fastnar" lite lite grann men går att borsta väggarna.
Om jag i framtiden får tid att måla betonggolvet så går jag nog över väggarna med nån olja så man mättar träet lite så blir det nog enklare att torka av/städa.

Här ser du lite mer :D

DSC_1981.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ps. överväg den bredare råsponten, typ 120mm
90mm tycker jag lite för mkt "plank", den bredare känns mer timmer aktig

Min åsikt bara :p
 
Då ska jag följa ditt råd och montera det så tajt som möjligt. Tycker också det ser snyggt ut! Snyggare än en "slät" vägg.

Jävlar vad jag är sugen på att sätta igång med verkstaden nu, fast lovat mig själv att först bygga klart fruns lilla rum i garaget där hon ska pyssla med sin lera. Vet själv att om jag börjar med mitt kommer det ta alldeles för lång tid :)

Men där är det gipsat och spacklat nu, så det går framåt.
2016-02-01 17.16.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag som ovan gipsare måste dock utveckla ordspråket "Som man spacklar får man slipa" till att även innehålla "Som man gipsar får man spackla" :)

Mike_the_pip3 skrev:
Jag lät det ligga "inomhus" typ 2-3v innan jag monterade det, visste att det skulle krympa lite så jag tog en spillbit och slog ihop det bomtätt när jag monterade, nu ett halvår senare har jag ca 1-3mm springa överallt. Ser snyggt ut i mina ögon.

Så jag skulle rekommendera montera så tight du bara kan, så krymper det lite sen.

Det är nu obehandlat, dammet ifrån typ handöverfräs etc "fastnar" lite lite grann men går att borsta väggarna.
Om jag i framtiden får tid att måla betonggolvet så går jag nog över väggarna med nån olja så man mättar träet lite så blir det nog enklare att torka av/städa.

Här ser du lite mer :D
 
Jag har precis gipsat klart mitt attefallshus, ska börja spackla i veckan.
Ja just kortsidor-skarvar tycker kan vara knepigt ibland, försäkningen på långsidorna brukar gå bra.

I hörn & vinklar är det bara skära stort hål på pipen eller köra utan pip på fogsprutan :D

Lycka Till ser fint ut till frugan (y)
 
Kan ju uppdatera tråden för framtida sökningar där kanske någon likasinnad som mig söker inspiration.
Det blev ingen råspont utan körde istället för en vitlaserad faspanel från byggmax ( https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/faspanel-vit-p08414121 )

2016-03-22 16.33.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ecb182 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.