finns säkert någon här inne,

Hur ska man fästa benen i ramen på bästa sätt, för att få det starkt som möjligt, kan tilläga att benen är 100mm på "toppen"
 
Det allra viktigaste är proportionerna. Spelar ingen som helst roll om det ser bearbetat ut eller inte om skåpet inte har rätt proportioner. Efter det kommer designen.

Skissa och åter skissa idéer. När du hittat något som du gillar då kan du börja fundera på mått och konstruktion.
 
pär h skrev:
Det allra viktigaste är proportionerna. Spelar ingen som helst roll om det ser bearbetat ut eller inte om skåpet inte har rätt proportioner. Efter det kommer designen.

Skissa och åter skissa idéer. När du hittat något som du gillar då kan du börja fundera på mått och konstruktion.
Det enda jag kan fundera på är ju höjden, om jag använder mig av stativ, annars så måste jag ta måtten som fönstren är, så det är inte så mkt att fundera på:)
 
Jag vet att du har fönster med ett givet mått som du vill använda. Men det betyder inte att du måste ha topp och botten respektive sidor direkt mot fönsterbågen. Så det är inte alls givet. Och i proportionerna ingår det även storlek på eventuella krönlister, speglar,lister. Ja det är mycket som spelar in. Men vi tänker nog på olika sätt
 
Det gick så där.... var inne på mn lokala brädgård, för att såga lite på fönstren.. MEN det blev snett:( så nu kan jag inte använda dom, finns ett alt, å det är att sätta en list på framkanten, och på så sett bilda ett "lock" över de andra.. inte rikitgt vad jag hade tänkt.....
 
Bild?
 
Frustrator skrev:
Bild?


Har lämnat dom till en vän, som är duktigt på trä arbete, men han sa det att få dom att bli helt raka på alla sätt, går att lösa men det kommer inte se bra ut. Håller på att leta efter ett par andra fönster
 
Varför började du såga i fönstren över huvud taget?
 
Thiger skrev:
Varför började du såga i fönstren över huvud taget?
För att på ena sidan av fönstren, så var de som en lite list eller vad man nu ska kalla det, ramen var lite större på en sida. Och jag vill ha dom lika runt om:)
 
skulle behöva ha mer timmar per dag:)


så nu börjar det närma sig lite i alla, har skaffat fram mdf, då dessa ska pluggas å målas i nästa vecka, skåpet blev
1284 högt.. fönstren kommer var inuti skåpet.


men sitter och fundera på hur högt stativet ska bli, då man vill att de sak se hur det nu stavas proposionelit... några tankar?
 
Sätt pärlspont i bakstycket och måla utsidan svart och insidan vit.. Det blir sjukt snyggt!
 
Thiger skrev:
Sätt pärlspont i bakstycket och måla utsidan svart och insidan vit.. Det blir sjukt snyggt!
mmm kul ide, pärlspont har jag tänkt att använda..

då kommer skåpet att bli 4 olika färger. vitt på insidan, svart utsidan, fönstren är ju slitna vita, och sedan stativet som kommer vara i ek, och troligt viss betsas mörkarre
 
I det fallet hade jag målat fönstren svarta. Du får ju dessutom två nyanser av vit om du har vitmålad MDF på sidorna..
 
Thiger skrev:
I det fallet hade jag målat fönstren svarta. Du får ju dessutom två nyanser av vit om du har vitmålad MDF på sidorna..

Mmm målar jag fönstren i kulör, så försvinner charmen med att de är just gamla fönster, då skulle jag lika gärna kunnat bygga nya, som är spikraka..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.