Hej!
Jag ska bygga en kompakt kök till vår gäststuga, typ trinett fast att bygga det själv . Köket kommer att ha ett litet kylskåp, tvåplattors spishäll, diskho samt den förvaring som går att gå till. Eftersom kylskåpet inte får plats under diskhon på grund av avloppet tänkte jag ha det under spishällen. Spishäll och diskho kommer att vara infällda i bänkskivan.

Jag åkte till IKEA för att få hjälp av dem att rita upp det här. Det visade sig så att det inte var möjligt att ha en induktionshäll precis ovanpå kylskåpet.

Är det någon här som vet om det finns något sätt att ha en induktionshäll direkt över ett kylskåp eller måste jag överge den iden? Och om det inte går, vad skulle då vara bästa alternativet som spishäll?

Jonas
 
Vad var anledningen till att det inte skulle gå?
Får hällen inte plats?
Du kanske kan lägga distanser på köksstomarna och få upp bänkskivan lagom mycket.
 
En induktionshäll alstrar väl en viss mängd värme - även nedåt som måste kunna ta vägen nånstans. Om kyl har en plan yta upptill som bänkskivan "vilar" på tror jag inte att det är någon bra idé - lika lite som att ha en diskmaskin under en spishäll...
 
Det går alldeles utmärkt att ha en häll ovanpå ett kylskåp, det man måste göra är att anpassa skivan som hällen är i till rätt dimension, det är där IKEA brister, med tjockleken alltså på skivan.
Jag har gjutit 60 mm skivor till hela köket och fällt in en stor induktionshäll i ett hörn där det inte skulle gå att göra enligt IKEA. Fungerar utmärkt, hällen har ett fläktsystem så att det inte blir för varmt under skivan. Det du bör se över är möjligheten att "ventilera" för kylskåpet.
Mvh P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.