Jag har en rätt långt gången idé om att bygga mig en liten bastu på ca 180 x 200 cm ute i ett hörn på altanen. Skulle vilja sätta dit en glasdörr. Men går det? Dvs ,går det utan luftsluss det kan ju bli en skillnad på 110-120 grader ute och inne om man eldar upp den på vintern?
 
6mm härdat glas klarar den skillnaden. Dock kommer du få sjukt mycket kondens och kallras alt. Problem med tätningar och gångjärn som fryser igen. Skulle rekommendera luftsluss variant.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Ok, Ja det låter ju klart troligt förstås.
Får fundera ett varv till på det då. Kan man köra med två glasdörrar i en sluss tro?
 
Det borde väl vara lättare och billigare om du hade konventionell dörr kompletterat med ett fönster vid sidan - ett fönster från golv till tak.
 
  • Gilla
MayaLisa och 1 till
  • Laddar…
Blir det så mycket kallras och kondens blir ju på insidan? Har ingen egen erfarenhet av egen utebastu.
Håller man 80 grader i bastun borde det hålla emot ganska bra och många bastu har ju glas i ytterdörrarna, t.ex. färdigproducerade. Borde kunna kompenseras med några extra vedträn.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Jag tror inte heller det ska vara några större problem bara du inte sitter nära dörren. Det är klart att du kommer att få lassa på lite mer värme och du kan nog inte räkna med att du ser ut p.g.a. kondens om det är kallare/fuktigare ute.
Det största problemet som jag ser är ju att få en glasdörr att sluta tätt nertill, minsta springa och du har mössen inne sen... :surprised:
Har du inte luftspalt under dörren måste du ha annan tilluft in till bastun.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Min bastu i "stenhus" har rejäl dörr till badrum och där utefönstret täcker bastuns hela långsida (liten bastu!). Det blir ingen kondens i bastun, glaset är samma som i resten av huset och bastudörren är alltid stängd mot badrummet efterson bastun, när den inte används, är kyligare. Kollade idag: utetemperatur -6 ; bastutemperatur +5. Jag kan tänka mig att om man värmer upp "din" bastu lite långsammare skulle det funka bra. (Min lilla tar 20 min att få upp till +80.)

Detta gäller alltså elbastu som används mycket flitigt. Jag vet inget om vedbastu.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
anders07 skrev:
Jag tror inte heller det ska vara några större problem bara du inte sitter nära dörren. Det är klart att du kommer att få lassa på lite mer värme och du kan nog inte räkna med att du ser ut p.g.a. kondens om det är kallare/fuktigare ute.
Det största problemet som jag ser är ju att få en glasdörr att sluta tätt nertill, minsta springa och du har mössen inne sen... :surprised:
Har du inte luftspalt under dörren måste du ha annan tilluft in till bastun.
Det finns bastudörrar i glas med träram, har en äldre modell av denna i vår bastu inomhus.
http://www.sigro.se/sv/bastudoerr/tyloe-bastudoerr-dgp-72-190.php?group=prod_prod_grp-s1%2F114
Man skulle t.o.m. kunna sätta tätningslister på den om man vill.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Googla på "köpa färdig bastustuga" och kolla in bilderna, flera av dem har glasdörrar.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Ja det går bra. En bastudörr är ju byggd för att klara stora temperaturskillnader. Köp en ordentlig bastukamin som är modellen större än rekommendationen så har du inga problem att hålla värmen. I ditt fall är en Harvia 20 Pro eller liknade "storlek" ifrån nån annan leverantör passlig. Om du vill ha vedeldat förstås (det vill väl alla som tycker om att basta?). Bastulaven bygger du högt så att du sitter med fötterna på samma nivå som kaminens överkant så slipper du frysa om fötterna.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Tack för alla glada åsikter och delat vetande!
Jag vill ju gärna ha glasdörr och hellre inluft vid kaminen och i tak som är reglerbara än vid dörren. Eller som det föreslås på en del ställen i tak över kaminen och nere under laven just för att inte få så kallt om fötterna. Och kollar och velar mellan el och vedeldat. Har ved och eldar mycket och ofta i vedspis i köket. Men det är ju en väldig skillnad i pris... men det har man kanske igen i mysfaktor och icke strömkostnad. (om man bastar ofta) . Eftersom jag tänkt bygga i ett hörn på altanen, så funderar jag även på att sätta en ventil inåt huset där jag kan släppa in varmluften vid vinterbad.
I en bastu som är knappt 4kvm tror jag nog att det räcker med en så här: http://www.hemochbastu.se/harvia-m3-black-m2-vedeldade-bastuugn-p2077
Bra pris på den tycker jag.
 
Redigerat:
Jag håller med om att vedeldad bastu är mysigare. Men avser du basta riktigt flitigt är nog elbastun att föredra. Jag skippade badkaret för att få plats med bastun och jag bastar minst 2 ggr/veckan. Det går snabbt att få upp värmen i bastun och jag är snål som 17 ... driftskostnaden har överhuvud taget inte märkbart påverkat min elräkning - men min bastu är ju inte stor. Fick bara plats med en lav - som sitter högt. Men min mysighetsfaktor är det som lockar mig in i värmen: den rogivande och avstressande utsikten. Kan du inte få österlensk havsviksutsikt kan jag tipsa dig om att planera trädgården så att du har något intressant att titta på och som ev skymmer dig från grannar.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Det är anledningen till att jag vill ha fönster och glasdörr. Jag har en härlig trädgård och damm precis nedanför och så har jag också rivit ut badkaret och byggt ett utebad med dusch vid samma altan :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.