Vad är det som skiljer mellan kronströmbrytare, 1pol. strömbrytare, och 2-pol. strömbrytare. Den enda strömbrytare jag är säker på är trappströmbrytaren.
Om jag vill byta ut befintliga strömbrytare i vårt hus, till en modell med nyare design vilken av ovanstående skall jag välja?
 
samma som du har innan....kron vs. kron etc
 
Ok, det var inte svårare än så!!!
 
cubix skrev:
Vad är det som skiljer mellan kronströmbrytare, 1pol. strömbrytare, och 2-pol. strömbrytare. Den enda strömbrytare jag är säker på är trappströmbrytaren.
Om jag vill byta ut befintliga strömbrytare i vårt hus, till en modell med nyare design vilken av ovanstående skall jag välja?

1 pol finns inte kvar längre, Trappen har den funktionen med.
 
Ok, då har jag en skaplig bild av vad som avses.
 
cubix skrev:
Vad är det som skiljer mellan kronströmbrytare, 1pol. strömbrytare, och 2-pol. strömbrytare. Den enda strömbrytare jag är säker på är trappströmbrytaren.
Om jag vill byta ut befintliga strömbrytare i vårt hus, till en modell med nyare design vilken av ovanstående skall jag välja?

Med 2-pol strömbrytare menar du nog en Kron, ;)
 
Kanske detta hjälper... ibland är inkommande poler ihopkopplade på en kronbrytare, då får man bara tre anslutningar

brytare.jpg

Får väl tillägga att en kronbrytare ej är två-polig utan består av två en-poliga en-vägs brytare fast för enkelhetens skull kan vi väl kalla den det ;), kanske därför den har namnet kronbrytare.

En två-polig brytare styr båda polerna samtidigt, därav namnet.


Jo, jag skulle byta brytare efter funktion som tidigare sades, men jag skulle också fundera på om jag skulle vilja ha fler funktioner och ta andra brytare utifall att... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.