Hej!

Vilka tillval skulle ni säga gör att husets värde följer med vad tillvalet kostar?

Säg att det kostar 100 kkr att välja till ryggåstak, om det inte är standard. Skulle ni säga att marknadsvärdet på huset skulle bli 100 kkr högre då?

Hur är det med garage? Ett sådant ligger på mellan 300 och 450 kkr hos dem hustillverkarna vi har talat med. Skulle ni säga att värdet på huset ökar lika mycket?

Eller tillval i köket som kan ligga runt 50-70 kkr för rostfria vitvaror och rullbackar?

Eller bastu/braskamin som kostar 50/50 kkr? Ca förstås?
 
Det är nog mer helheten mer än ett specifikt objekt som höjer värdet.

Ett riktigt garage är ju dock en viktig punkt, men det lär inte höja värdet med 450 000kr.
 
Det finns ju dom som letar hus specifikt utefter hur bra garaget är, men det är ju en ytterst begränsad andel av spekulanterna. De flesta tänker "aha, vad bra med ett garage. Då kan jag förvara gräsklipparen och trädgårdsbordet nånstans", och funderar inte så mycket mer på det... tror inte det höjer värdet något särskilt, bortsett från att förvaring är bra - det blir mer lättsålt.
 
Hej katten, jag tror det här har dryftats i tidigare trådar, och min tanke är att enstaka tillval som inte ligger i nivå med resten av huset inte höjer värdet speciellt mycket, oavsett vilka tillval det är. Mer yta och mer förvaring är alltid bra, speciellt om det är lite trångt och den extra ytan rättar till det eller om det finns för lite förvaringsplats för de flesta människor/familjer och ett tillval förbättrar det.

Visst kan t ex ett fantastiskt kök, snygga och fräscha badrum eller extra högt i tak ge den där lilla extra känslan och därför höja värdet, men att t ex sätta in ett Poggenpohl, Gaggenau, ilve-kök i ett litet radhus i ett billigt område lär ju inte ge pengarna tillbaks på den investeringen...

Jag tror att man främst måste fundera på vilka som kan tänkas vara framtida köpare i det området och av ett hus av en viss storlek, typ och nivå. Alla tillval som faller utanför vad de köparna normalt skulle betala extra för är nog onödigt, och alla bister som ses som "nödvändiga" för många köpare är istället bra tillval att göra, om de inte kostar alltför mycket.

tillägg: personligen tycker vi att tex golv är oerhört viktiga för de blir så synliga, de ligger kvar så länge och kostar så mycket att byta hela golvet och de gör så mycket för känslan i varje rum. Vi kommer också välja till en kamin, för det tycker vi gör väldigt mycket för mysfaktorn i de rum där den kommer kunna ses. Köket och badrummen väljer vi också att lägga lite extra pengar på i vårt nya hus, liksom trappan.
- Om alla de här tillvalen kommer ge pengarna tillbaks eller inte vid en framtida försäljning är ju svårt att veta, men vi väljer dem nu för att vi vill ha vårt hus så.
 
Redigerat:
Excel
Gällande dubbelgarage så var det ett krav när jag köpte hus. Alternativet ar ju att bygga ett själv och kalkylera med ca 400.000 extra i husköpet. Bygglov och OK från grannar samt ytterligare lån från bank kan krävas. För att inte tala om allt krångel när dett byggs. Jag skulle lätt värdera ett dubbelgarage till ca 400.000kr, kanske mer.

Har själv motoriserat portarna, installerat luftvärmepump samt lagt golv på vinden på garaget och fått ca 35 kvm extra förvaringsyta.

De övriga tillbehören är ju en smaksak, själv tycker jag vitvaror i rostfritt är fult.
 
Mitt dubbelgarage på 55 kvadrat kostade ca 110 000kr i material helt klart, när vi värderade huset så fick vi ett cirkapris på 200 000 i värdehöjning för att det var ett garage.
Att vi byggt 30 kvadrat inglasad altan tyckte de inte var värt nått alls extra trots att kostnaden inte var långt efter garaget.
 
Beror helt och hållet på var i landet det är. Och som Martin E skriver så är det viktigt att tänka målgrupp. Badrum, kök och liknade tror jag generellt är bra att ha ordning på, men som exempel på där det är mindre bra är jag själv. Kikar just nu på ett hus där badrummet är nyrenoverat. Problemet är bara att det är skitfult, gjort av personer 70+ med blommor och skit som mönster, grå och trist fog, så för mig är det noll uppsida.
 
Sånt här är väl väldigt personligt och beror väl också till stor del på om huset ligger i stan eller på landet. Vi är en familj med två vuxna på 30+ och två små barn - för oss är ju prion en helt annan är för någon som kanske är 50+...

För mig är rymd och sällskapsytor viktigare än rostfria vitvaror och stora sovrum. Garage har vi ett med elport men vi har inte kört in bilen där en enda gång så det skulle jag inte betala ett öre extra för.
Bastu = förråd men en schysst kamin hade vi betalat extra för precis som ett rymligt trädäck. Bra groventré och tvättstuga med utrymme att torka kläder.
Golv är något jag skulle prioritera om vi byggde - ljusa rejäla trägolv!
 
Eftersom varje husförsäljning är unik är det helt omöjligt att säga i förväg vad som lönar sig eller inte. Det är inte som när kan köper aktier eller guld, att det finns en i praktiken oändlig mängd att välja mellan, och alla är helt identiska.

Enda sättet att värdera ditt ryggåstak är att ha 100 identiska villor, varav en skiljer sig genom att ha ryggåstak. Sedan får 100 köpare bjuda på husen. Då ser man vad ryggåstaket är värt.

Men när du har tio helt olika hus och tio köpare med helt olika preferenser, då är det omöjligt att avgöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.