Vi har infällda spottar i taket där det läcker in kalluft på vintern. Ovanför innertaket finns isolering. Det är en kallvind. Jag fick tips om att tejpa plast över buttorna. Finns det några andra tips hur man kan åtgärda kallraset?
 
Täpper inte pottorna tätt mot taket?
 
TuXy skrev:
Täpper inte pottorna tätt mot taket?
Vet ej. Spotarna satt redan uppe när vi köpte huset. Nu när det har varit kallt känner vi draget från dem.
 
Jag tänker att om pottorna ligger an mot taket så bör ju ingen luft kunna komma ner genom hålen heller.
 
Fixa omgående, finns risk att det blir kondens och otrevligheter pga detta. Kommer kall luft in där kanske varm luft läcker ut till kallvinden vid vissa förhållanden, kan räcka att man öppnar ett fönster.
 
fusion skrev:
Fixa omgående, finns risk att det blir kondens och otrevligheter pga detta. Kommer kall luft in där kanske varm luft läcker ut till kallvinden vid vissa förhållanden, kan räcka att man öppnar ett fönster.
Öppet fönster är väl en högst temporär lösning vid nuvarande temperatur ;-). Tejpade upp plast över led-spotarna på insidan (alltså inte på vinden) men halogenspotarna blir nog för varma för en sådan lösning. Får fixa en permanent lösning när det blir varmare. Såvitt jag vet har de suttit uppe i flera år och besiktningen vid köpet visade inte på några onormala fuktnivåer eller andra problem på vinden. Frågan är vad som vore bästa lösningen?
 
Bästa lösningen vore att kontrollera så att pottorna sitter ordentligt mot taket så det inte kan rasa ner kall luft :)
 
TuXy skrev:
Bästa lösningen vore att kontrollera så att pottorna sitter ordentligt mot taket så det inte kan rasa ner kall luft :)
Ok, tack.
 
Har du tillräckligt med tilluft i huset ? Om du har mekanisk frånluft och inte har friskluftsventilerna öppna så tar fläkten luft där den kan.....dvs alla andra genomföringar i skalet än där det är tänkt exvis smiter igenom takpottorna. Är huset någorlunda tätt i övrigt så händer det du beskriver.
 
Martenw skrev:
Har du tillräckligt med tilluft i huset ? Om du har mekanisk frånluft och inte har friskluftsventilerna öppna så tar fläkten luft där den kan.....dvs alla andra genomföringar i skalet än där det är tänkt exvis smiter igenom takpottorna. Är huset någorlunda tätt i övrigt så händer det du beskriver.
Ja, vi har en fläkt på taket. Två av sex friskluftsventiler var stängda så jag öppnade alla men det kommer fortfarande luft från spotarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.