Excel
Jag har -166 i integral på min bergvärmepump, förstår inte riktigt vad det innebär. Någon som vet? Det exploderar inte när den når 0 va :wow:

Det är en Thermia Optimum G3



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Integral eller gradminuter är det som datorn använder sig av för att beräkna när den ska tex starta värmeproduktionen. Lite kort så om ärvärdet (före parentesen) på din sista bild på framledningen är under börvärdet (det inom parentesen) räknar datorn neråt och om är värdet är högre än börvärdet räknar datorn upp. När gradminuterna står på noll stannar kompressorn och startar inte förrän gradminuterna (integralen) nått ner till det värde som man valt (ofta mellan 60 och 150). När pumpen startat stiger ärvärdet till högre temperatur än börvärdet och datorn räknar upp mot noll och använder skillnaden mellan bör och är. Är värdet som på bilden räknar datorn upp mot noll med 2 grader per minut (45 - 43=2).
Orkar inte kompressorn producera så mycket värme att ärvärdet når upp och över börvärdet kommer integralen att bli lägre och lägre för att så småningom nå det värde som man satt för att eltillskottet ska gå in och hjälpa till med värmen.
 
  • Gilla
Herrenihuset och 1 till
  • Laddar…
Excel
Tackar, då tror jag fattar lite bättre, pumpen har stannat nu och vi har en innetemp på 24 grader. Ska försöka knäcka kurvan lite.
Igårkväll gick elspetsen in vid -22 jag stängde av den manuellt och imorse hade vi 22 inomhus. Behöver också justera lite när spetsen ska gå in.

Ändrat från kurva -5 från 0 till -1


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det är kallt är det kurvlutningen du ska ändra på, är det kallt ute men för varmt inne sänker du värdet i KURVA och är det för kallt höjer du kurva. Gör inte för stor ändring utan ta ett steg i taget och vänta ett dygn så allt hinner stabilisera sig innan du gör en ny justering.
Ps
Där det står Kurva +5, KURVA 0, KURVA -5 påverkar bara kurvan runt just runt -5 till +5 grader och har ingen inverkan vid högre eller lägre temperaturer.
Den KURVA du ska ändra är högst upp på menyn
 
Redigerat:
  • Gilla
Solskensbyggare och 1 till
  • Laddar…
Excel
Okay, jag ska ändra 35 till 34 och så vidare tills jag är nöjd?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
(y)
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
Stort Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.