Hej
Dagens fråga i vinterkylan är "Hur mäter jag min värmekabel".

Jag monterade en värmekabel utanpå vattenslangen från pumphuset till huset.
Det är om jag minns rätt en kabel som värmer just den del som är under 5 grader.
Nu sitter den kopplad till en dosa där det matas med 240V.

Jag tänker göra följande:
1. Lossa på locket till dosan och se om det finns ström.
1a. Felsöka härifrån om det inte kommer fram ström.
2. Mäta kabeln, hur gör jag då?

Går det att sprätta upp värmekabeln i andra änden och ansluta elen där istället för att se om den går igång?
Förslag?
 
Vilken typ av värmekabel är det? Olika typer har olika "lösningar" och för att se om den fungerar brukar man mäta strömförbrukningen med en tångampermätre. Hur mätresultaten kan tolkas beror även det på typ av värmekabel.
 
Om du börjar med att kontrollera att det finns spänning över kabeln.

Dvs. mät med ACV område på instrumentet, kontrollera att du har ca 230V AC.

OM du har det, men kabeln verkar ändå inte värma. Då kan du resistansmäta värmekabeln.

Då skall du bryta matningen till kabeln. Bryt säkringen, det räcker inte att bryta med en ev. strömbrytare som du kanske har.

Därefter kopplar du loss ena tråden från kabeln och mäter resistans. Eftersom detta troligen är en självreglerande värmekabel som vi dessutom inte vet hur lång den är så går det inte att säga något om hur stor resistans det bör vara. Men om kabeln är trasig så har du troligen en väldigt hög resistans, storleksordningen 100 kOhm uppmot oändigheten. En fungerande kabel med total effekt på ex. 20W bör ha en resistans på ca 2,5 kOhm.

Om värmekabeln garanterat är det enda som är inkopplat på den matningen så är losskopplingen av värmekabeln inte nödvändig (men givetvis bortkoppling av matningsspänning). Men om du mäter resistans över kabeln, och där finns ex. en lampa inkopplad också så vet du inte om det är kabeln eller lampan du mäter.

Kontrollera med instrumentet att matningsspänningen verkligen är bruten innan du börjar med resistansmätningen. Instrumentet kan i det närmaste explodera om du mäter resistans på en krets med 230V.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
[Dvs. mät med ACV område på instrumentet, kontrollera att du har ca 230V AC. DET GÖR JAG

OM du har det, men kabeln verkar ändå inte värma. Då kan du resistansmäta värmekabeln.

Då skall du bryta matningen till kabeln. Bryt säkringen, det räcker inte att bryta med en ev. strömbrytare som du kanske har. JAG FÖRSTÅR.

Därefter kopplar du loss ena tråden från kabeln och mäter resistans. Eftersom detta troligen är en självreglerande värmekabel som vi dessutom inte vet hur lång den är så går det inte att säga något om hur stor resistans det bör vara.
DET ÄR EN SJÄLVREGLERANDE KABEL SOM ÄR CA 25 METER LÅNG OCH JAG TROR DEN HAR 7W PER METER. (JAG SATTE DIT DEN FÖR 25 ÅR SEN).
Men om kabeln är trasig så har du troligen en väldigt hög resistans, storleksordningen 100 kOhm uppmot oändigheten. En fungerande kabel med total effekt på ex. 20W bör ha en resistans på ca 2,5 kOhm.

Om värmekabeln garanterat är det enda som är inkopplat på den matningen så är losskopplingen av värmekabeln inte nödvändig (men givetvis bortkoppling av matningsspänning). Men om du mäter resistans över kabeln, och där finns ex. en lampa inkopplad också så vet du inte om det är kabeln eller lampan du mäter. DET ÄR DET ENDA SOM ÄR INKOPPLAT PÅ DEN SÄKRINGEN.

Kontrollera med instrumentet att matningsspänningen verkligen är bruten innan du börjar med resistansmätningen. Instrumentet kan i det närmaste explodera om du mäter resistans på en krets med 230V.[/QUOTE] JAG FÖRSTÅR :)
 
En självreglerande värmekabel kan man inte mäta fram om den är hel eller trasig då den kan var hel vissa delar av längden och inte fungera andra delar, dessutom är motståndet beroende av kabelns temperatur och tillsammans gör det att det i princip är omöjligt att dra några vettiga slutsatser av en ohm mätning. Parallellresistiv värmekabel kan man däremot ohmmäta och lättast är det med en serieresistiv OM man vet längden och effekten på hela slingan.
Den serieresistiva är en slinga som vid avbrott ger oändligt motstånd, den parallellresistiva består av ca 1 m långa sektioner som fungerar som "egna" värmekablar och då kan en eller flera sektionen sluta fungera men man kan fortfarande få ett OK ohmvärde vid mätning.
 
Vad anser ni om "rövartricket att koppla in sig på andra änden på kabeln?

Förutsatt att det är sista utvägen innan jag får köpa invändig värmekabel och kopplingar och jordfelsbrytare.
 
Är det en självbegränsande värmekabel så spelar det ingen roll vart du kopplar in dig. Är det en serieresistiv så är ena tråden i kabeln en värmetråd den andra en återledare/nolla och om du kortsluter i den ende som du matar in i dag kan du öppna och ansluta i det som i dag är slutet. Har du en parallellresistiv kan du koppla in den i "bakänden" men det blir som med den självbegränsande ingen skillnad på funktion. All omkoppling är riskabel om man inte har full koll på vad som kan hända och jag ser inte att mata kabeln i andra änden skulle lösa dit problem.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Problemet är att kabeln inte blir varm.
Om det är brott en meter in i kabeln så borde den fungera i nästan sin hela längd om jag kopplar in mig i andra änden?
Det är min naiva tanke......
 
Men som jag skrev, det beror på vilken typ av kabel du har. Har du en vanlig serieresistiv spelar det ingen roll vart du kopplar in dig för är det avbrott så är ju "slingan" bruten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är en parallellresistiv om jag förstår rätt.
Den ska bestå av enmeters självreglerande sektioner.

Det var 25 år sen jag installerade den, kanske ålderskrämpor......
 
Den består av en meters sektioner kopplade till "fas och nolla" på varje meter och varje sektion har en fast effekt och är inte självreglerande. En (eller flera) sektion han ha avbrott i värmetråden utan att det påverkar resten av värmekabeln eftersom fas/nolla troligen är hela. Du kan öppna i slutet och mäta om du har full spänning i slutändan, har du det är det någon sektion som har fått avbrott och det är inte allt för ovanligt.
 
  • Gilla
Alingstrom
  • Laddar…
Vattnet fryser så det är nog att betrakta kabeln som slut om det är full mutter i andra änden.
Smart, tänkte inte på att göra så.......
 
Mätte att det finns ström. CHECK!
Slog av strömmen. CHECK!
Kontrollerade att det inte fanns ström och lossade förskruvningarna, men si de var redan lösa...........
Mätte OHM på värmekabeln och kom fram till 1543 ungefär.
Visste inte riktigt vad det betydde så jag mätte på en annan värmekabel jag har som är på 24W, och den visade på 2563 OHM ungefär.

Skruvade tillbaka elkopplingen och slog på strömmen igen.
Från att vara en kall värmekabel till en mindre kall (det är svårt att känna på den självreglerande kabeln då den slår av vid +5C) känns det numer lite bra :)
 
Är den parallellresistiv så är den inte självreglerande utan består av 1 m "element" som ger full effekt oberoende av temperatur. Den kan kapas vid varje "midja", där man kan lossa den smala värmetråden som är ansluten mellan "midjan" och nästa "midja". Är den självreglerande är det ett enda långt "element" med en "plastigt ledande halvledande matr." mellan 2 ledare det som ligger mellan ledarna fungerar som ett enda element. Motståndet är värmeberoende och bruka strypa strömmen helt vid ca 60 grader ÄVEN om den stänger av sig NÄSTAN helt oftast vid + 10 om det gäller en kabel för vatten.
 
Du har säkert rätt! Det var som sagt 25 år sen jag monterade kabeln....... och inte är jag van elektriker heller.
Ska krypa under med värmekamera och fota när det bevisligen är kallt ute.

Nu på morgonen tog jag fram termometern och ställde i ett glas och spolade vatten så jag säkerställde att jag spolade igenom hela slangen.
Den visade aldrig på mindre än +8C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.