David skrev:
Vi är i sluttampen av vårt 4:e lösvirkes hus på mellan 200-300 kvm och varje bygge har tagit c:a 6-7 månader från att vi börjat med grunden. Då är det mycket som är platsbyggt såsom öppna spisar, trappor, bänkar etc.
På de första husen gjorde vi en del själva men nu projektleder vi "bara".

mvh
David
Oj. Fyra hus, det var inte illa:) Har ni bott i alla eller byggt för att sälja och tjäna en hacka?
/jeppe
 
David du har ett PM
 
jeppeknaster skrev:
[quote author=David link=1131050878/0#29 date=1137071130]Vi är i sluttampen av vårt 4:e lösvirkes hus på mellan 200-300 kvm och varje bygge har tagit c:a 6-7 månader från att vi börjat med grunden. Då är det mycket som är platsbyggt såsom öppna spisar, trappor, bänkar etc.
På de första husen gjorde vi en del själva men nu projektleder vi "bara".

mvh
David
Oj. Fyra hus, det var inte illa:) Har ni bott i alla eller byggt för att sälja och tjäna en hacka?
/jeppe
[/quote]

Vi har bott i två. De två andra har vi byggt på uppdrag. Det femte kommer vi att bo i själva...en tid i alla fall. ;)
Vi är ganska rastlösa av oss så vem vet.

mvh
David

 
var har du köpt köket från polen? kan man få mer saker som kakel porslin m.m billigt?
 
danieldanieldaniel skrev:
var har du köpt köket från polen? kan man få mer saker som kakel porslin m.m billigt?
Vet inte om det var mig du frågade. I så fall, så köpte vi inte kök i Polen. Det finns snygga prisvärda kök i Sverige. De billiga kök jag såg i Polen var rustika och de snygga kök jag såg var inte billiga. Annars är badrumsinredningar betydligt billigare, (och ofta snyggare), än i Sverige.

mvh
David
 
Vårat hus kommer att vara färdigt 20aug i år Vi hade byggsamråd i dag. Och dom börjar nästa vecka med grund och blockning av husväggar. Kort tid tycker jag, så vi får väll se om det håller. ::)
 
Glömde säga att det är på 190kvm :)
 
Vi hoppas på att få plattan gjuten i sluten av maj, samt påbörjat stomresningen innan semestrarna.
Allt hänger på hur snabbt vi får bygglov, väntar på ritningar etc.

Vi hoppas på att flytta in i höst och ha allt klart till jul.
Den som lever får se ;)
 
Tidplanen ovan hade vi också och missade med ~12 mån..... :surprised:
Inte direkt läge att flytta in denna jul :cool::
jul_03__smal.jpg
så nu gör jag inga tidplaner längre, åtminstonde inte offentligt ;) :D ;D
 
Hejsan! Vi har tänkt bygga ett Sutterängshus på ca 240 kvm, sambon och svärfar är byggnadsarbetare. Vi har tänkt göra allt själva. Hur lång tid kan det ta att få huset klart från det att plattan är gjuten ( då är även halva nedervåningen murad)? Själva satsar vi på 3 månader vad tror ni om det?? ;) Då ska iaf entréplanet vara beboligt.
 
Antar att det då blir lösvirke, 3 mån att flytta in? Tyvärr säger jag då - glöm det!
 
Vi håller på att bygga ett lösvirke just nu. Vi började feb 2004 med att röja upp tomten. Satte upp ett garage med loftvåning under 2005 (100 +55 kvadrat, där vi bor nu..) och håller nu på med huset (~ 200 kvadrat) där planen för inflyttning är i sommar.

Sedan är det "bara" trädgården och relaxhuset (bastu/relax och bad) kvar... ;)

 
Hej, är ny på denna sida och börjar med denna fråga:
Vi har just sett ut en tomt och skall just nu söka förhandsbesked om bygglov. Tomten ligger på en småländsk rullstensås (om detta kan vara bra/dåligt). Vi har tänkt att bygga ett liknande hus som i följande länk fast i lösvirke och byta ut mycket av materialet och inte så mycket glas. total area kommer att bli ca 135 kvm
http://www.willanordic.se/userfiles/Willanordic_AB/ONV/A4/ONV.A4.kompl.jpg

grunden är platta på mark men vi har inte ännu valt värmelösning. Även ett garage/lada på cirka 40 kvm skall byggas. Vi kommer att få borra brunn, göra enskilt avlopp och ansluta el ca 100m

min fråga till detta forumet är vad man mellan tummen och pekfingret bör räkna med för kostnader och tid för detta projekt. Vi har tänkt att göra det mesta själva men leja bort en del kritiska bitar såsom själva gjutningen (och möjligen stomresning), vvs och el.
Vi har en helrenovering av en 1800tals gård i ryggen.

Med hopp om svar Anders
 
Hej!

Vi är på väg att bygga ett enplanshus i lösvirke på 175 m^2 och våra snickare har gissat att det kommer att ta ca 1250 timmar, dvs runt 7 timmar per m^2. Sen ligger elektriker, målare, gundläggare, kakel, plåt osv utanför. Huset ser ut som ett vanligt enplanshus. Antar ni att detta är en rimlig uppskattning?
 
  • Gilla
boibeckasinen
  • Laddar…
katten1234 skrev:
Hej!

Vi är på väg att bygga ett enplanshus i lösvirke på 175 m^2 och våra snickare har gissat att det kommer att ta ca 1250 timmar, dvs runt 7 timmar per m^2. Sen ligger elektriker, målare, gundläggare, kakel, plåt osv utanför. Huset ser ut som ett vanligt enplanshus. Antar ni att detta är en rimlig uppskattning?
Om dom har gissat så lär det ej vara till grund för en bra uppskattning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.