Hejsan jag är i full fart med och renovera en 300kvadratmeter stort hus på två plan och har en fundering hur jag ska göra med isoleringen.
Det är så att jag har spikat på luftspalt på den gamla panelen och efter det satt på den nya fina panelen och nu till frågan, jag har tänkt tilläggisolera inåt genom att spika på 2 tum 4 på dom befintliga innerväggarna men ska jag även plasta emellan gamla väggen och reglarna? Gör det någon skillnad med plast överhuvudtaget på ett gammalt hus?
 
Ja det gör skillnad men du skall plasta innanför dina 2 x 4 absolut inte på gamla väggen.
 
Du företog nog inte hur jag mena men ytterväggen är tänkt så här då utifrån och in.
Nyapanelen-luftspalt-gamlapanelen-(15cm isolering sågspån)-råspånt och gips.

Så är den uppbyggd just nu och där jag undrar om jag bara kan plasta på gipset i hela huset sen skruva 2 tum 4 i golv och tak för att inte göra sönder plasten eller är det bara onädigt att ha plast så långt in?
 
Om du ska använda plast till ett gammalt hus skulle jag lägga den så långt in mot varma sidan som möjligt men jag skulle nog hoppat över plasten.
 
Jag får rysningar när jag hör talas om plast ute i kalla sidan.
 
ingen vindduk eller liknande mellan gamla och nya panelen?

det kommer jag sätta när jag spikar på ny panel... vindtätt gör otroligt mycket "isoleringsmässigt" så det inte blåser rätt igenom kåken, OM ja nu förstått allt rätt :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta för dålig beskrivning men så här är det just nu.
 
Om du ska ha plast ska du ha den mellan råsponten och gipsen.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Tycker du ska strunta i plasten och använda vindpapp istället. Gamla hus ska kunna "andas" :)
 
Det framgår inte hur gammalt huset är ...
 
yonna skrev:
Det framgår inte hur gammalt huset är ...
Står att det är ett gammalt hus i sista meningen. så antar att det är ett äldre hus iaf :)
 
Jag har sett ett råd som sade att plasten skall sitta maximalt en tredjedel av isoleringens tjocklek från den varma sidan. Detta måste rimligen gälla om isoleringen är lika bra hela vägen. Om du har 150 mm spån nu och skall lägga till 95 mm mineralull så kommer skarven mellan gammalt och nytt mer än en tredjedel från varma sidan. Eftersom dessutom mineralull isolerar bättre än spån blir det långt från den rekommendationen. Om du skall använda plast så lägg den på insidan av den nya isoleringen. Generellt brukar det för övrigt anses vara bättre att tilläggsisolera utifrån än inifrån.
 
Vårt hus är från 1904. Jag har på insidan rivit bort råsponten som sätt. Fanns ingen isolering. Sedan satte jag vindpapp mot timret och reglade därefter upp nya innerväggar som isolerades. Osb och gips därefter. Ingen plast i de gamla konstruktionerna.
 
Kretikos skrev:
Vårt hus är från 1904. Jag har på insidan rivit bort råsponten som sätt. Fanns ingen isolering. Sedan satte jag vindpapp mot timret och reglade därefter upp nya innerväggar som isolerades. Osb och gips därefter. Ingen plast i de gamla konstruktionerna.
och jag har gjort exakt lika som dig fast MED plast.

då isolerade jag med mineralull, gjorde även du det?

och med mineralull vill jag gärna ha plast då den är mycket trögare än tex spån på att avge fukt...
 
Jag skippar ångspärr (plast) i vårt hus från -44 men sätter en ångbroms längst in under gipset. På utsidan blir det en ny vindpapp när vi byter panel. Det är dyrare med ångbroms men gamla hus ska kunna andas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.