Jo, men man kan inte få till samma yta som i fabriken och jag vill allra helst ha ett runt fönster. Som jag minns det var det också ett ganska dyrt tillval. Ja, vi har standarddörren ...
Vi kommer att ha vår altan alldeles utanför tvättstugedörren och jag är inte en särskilt välstädad person :-[, så vi valde att ha kvar tvättstugedörren som den var från början, även om jag håller med om att det är mycket snyggare med glas både upp och nedtill.
/fiddeli
 
Tja... Man blir väl så illa tvungen att städa. Vi ska också ha altan där. Men man kan ju göra någon gardin eller någon som går att dra för. Jag har nog inte ens tänkt den tanken. Ser bara framför mig hur fint och välstädat det är varje dag. Ingen disk, ingen tvätt, inget grus i hallen... Vi ska börja ett nytt liv i vårt nya hus... Eller hur?!  ;D ;)´

En fråga till alla er som bygger Smålandvillor! Vi ska ju köpa någon box, Viasat el. boxer el nåt. Nu funderade vi på själva tv antennen. En sådan får man väl också köpa antar vi. Men vi undrar hur tv antenn kabeln är dragen igentligen. Finns det en kabel från uttaget ända upp i nocken på huset så att man bara kan koppla in antenn el. måste man dra denna kabel själv??? Ni som fått era hus kankse kan svara.

/Maria
 
Hej alla

Någon som vet om det kommer nån från nibe och justerar in pannan el får man fixa det själv?

Neo1
 
Marelb skrev:
Tja... Man blir väl så illa tvungen att städa. Vi ska också ha altan där. Men man kan ju göra någon gardin eller någon som går att dra för. Jag har nog inte ens tänkt den tanken. Ser bara framför mig hur fint och välstädat det är varje dag. Ingen disk, ingen tvätt, inget grus i hallen... Vi ska börja ett nytt liv i vårt nya hus... Eller hur?!  ;D ;)´

En fråga till alla er som bygger Smålandvillor! Vi ska ju köpa någon box, Viasat el. boxer el nåt. Nu funderade vi på själva tv antennen. En sådan får man väl också köpa antar vi. Men vi undrar hur tv antenn kabeln är dragen igentligen. Finns det en kabel från uttaget ända upp i nocken på huset så att man bara kan koppla in antenn el. måste man dra denna kabel själv??? Ni som fått era hus kankse kan svara.

/Maria


Annten kabeln e dragen i mätarskåpet på utsidan

så du får nog dra en kabel upp till tvanntenen
 
ok. men det kanske inte är så svårt att dra den kabeln själv... Men elskåp sa du, där vill man ju inte vara själv i onödan precis....

Det där med luftvärmepumpen har jag ingen aning om faktiskt. Men det skulle ju vara intressant att veta! :)

Garageplattan är färdig. Nu ska de snart börja mura men de avvaktade lite nu i det kalla vädret som kom. Men det blir ju plusgrader till jul igen! ;D Detta är ju enda vintern som man är tacksam för det milda vädret.

/Maria
 
TV ANTENN..
finns en y-dosa i elskåpet och en dragtråd till vinden .. var ganska lätt att koppla in
 
Idag var sotarn här..
och imorse inveg vi braskaminen...
 
  • 20061218.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ååå vad mysigt det ser ut! Nu har det ju blivit kallt också så en braskamin är ju inte fel...
Tack för informationen om TV antenn. Då är det inga problem att koppla in den iaf. :)
 
Nu fungerar även bredbandet ... för första gången skriver jag ett inlägg ifrån vårt nya hus!!!
Nu skall jag bara dra lite kablar, som tur är verkar det finnas en del tomrör som går att använda ... det hade jag inte räknat med - hade tänkt lyfta golvet på vinden och dra rör uppifrån men det verkar inte behövas.. tänker byta en del telefondosor mot nätverk.. snart
 
Hej!
Imorgon har vi slutbesiktning, någon som har bra råd att komma med? Vad ska vi klaga på?
mvh fiddeli
 
Hur gick slutbesiktningen? *nyfiken i en strut* :)
 
Hejsan! En liten fråga: vad är det för skillnad på Stora Mariannelund och den "nya" Mariannelund? Jag och min sambo har varit i kontakt med säljare för Smålandsvillan och vi är som sagt MYCKET intresserade av att bygga ett Mariannelund men vi ska och kolla på ett Stort Mariannelund och vi undrar vad som är som skiljer dom åt!
 
Som jag fattar så heter det Stora mariannelund med inredningsbar vind, och lilla som 1plans hus, men jag tror inte dom gör så mycket enplanshus längre så då använder de bara beteckningen mariannelund nu..

Inte 100% men nästan...
 
Okay, tack för hjälpen!! Ska och kolla på ett Stora Mariannelund i morgon! ;D

 
Hej allesammans!
Slutbesiktningen gick bra, men det kändes litet kymigt att först inte få någon ordentlig tillgång till huset och sedan ha slutbesiktning. Jag åkte dit i förväg, men hann ändå inte se mig omkring så mycket. Det var så mycket de ville visa och säga och ... :-[ Vi har inte hittat något varken före eller efter (en tapetskarv som jag tyckte var fult gjord, men den räknas knappast). Däremot blev jag himla förvånad när jag öppnade elskåpet och hittade en lapp som det står "disk och tvättmaskin kan ej köras samtidigt vintertid" på. Har frågat Ingela på Smålandsvilletråden vad som egentligen menas, känns som lättaste sättet att få ett riktigt bra svar. Annars är det kul att få komma loss och flytta och kök och bad är färdigt i övermorgon, dä ska det mest bara vara sängarna kvar att flytta! :) :)
mvh fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.