Har en skorsten i pimpsten eller vad de kallas. Men den läcker in rök i två skarvar i pannrummet så de blir rökfyllt om ja inte vädrar ut. Nyss fått installerat en vedex 3300 och blev då mycket rök lukt. Ryker in som mest i uppstart fasen på pannan alltså när man har luckan lite öppen och fläkten går på högsta fart. Är inte så gammal skorstenen heller men är väll säkert fel monterad. Går de att fixa utvändigt med att putsa den? Är helt o putsad idag. Är ungefär en sådan skorsten jag har isokern_dm.jpg

Mvh Anders
 
Nej, nej, detta måste göras av fackman! Det är nämligen inte röken som är det stora problemet, utan brandrisken. Elda inte mer innan du fått det fixat!
 
Är den skorstenen verkligen besiktad av en sotare!? Om inte så är det eldningsförbud i den!
 
Ja har nyss haft sotat o dom sa inget. Den är provtryckt 09. Har inte ägt huset så länge själv. Är nog bara i pannrummet det läcker in. På övervåningen är den putsad. Och på vinden vet ja inte om de läcker nått. Är ju en sån isokern skorsten ja har. Den blir ju inte varm på utsidan.
Om de inte räcker o täta el putsa utvändigt är de glidgjutning som måste göras då?

Mvh Anders
 
Jag skulle gå upp och kolla om det luktar rök på vinden, och om det gör det kan det kanske vara värt att nämn att Stockholmsslott brann ner av en liknande anledning, när Karl den 11:e (Gubben på femhundringen) låg lik år 1697, men det är ju ditt hus så du gör väll vad du vill?

Jag skulle ringa till sotaren i morgon.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Provtryckt 09?
Skrotstenar bör besiktigas vid övertagande av ny ägare av fastighet.
Sotning är inte detsamma som provtryckning och för er säkerhet bör ni göra det genast och få besked vad som är fel, för en skorsten skall vara tät och inte läcka rök.
 
Ja vet de var en miss att inte provtrycka nät vi köpte huset. Men de är inte tillräckligt att bara täta på utsidan? Då är de insatsrör i som gäller eller glidgjutning. Vad är billigast av dessa metoder?

Mvh Anders
 
Kolla så att anslutningen till skorstenen verkligen går utan glipa in till det inre röret, så det inte är så att röken trycks ut mellan inre röret och yttre höljet redan där. Tänkte som då det nyligt bytts panna.
Att täta på utsidan är inge bra, du ha ju rök som tagit sig ut utanför inre röret, och det får det ju inte.
 
Som sagt, säkerställ exakt var läckaget är först. Av trådstarten får jag intrycket att det redan är gjort, och det är verkligen i skarvarna i själva skorstenen det läcker, inte vid anslutningen. Fast det skadar ju inte att dubbelkolla ;)

En "vanlig" skorsten byggd i tegel, hade man kunnat laga "på plats", dvs plocka ut tegelstenar och mura om där läckaget är. Huruvida det är möjligt med en sådan här skorsten vet jag inte, men det kan ju vara värt att söka runt lite och se.

Annars är ju glidgjutning eller insatsrör ett par alternativ. Ett insatsrör borde vara enkelt att dra i en sådan skorsten, men det gäller ju att få även det tätt vid anslutningen. Ett sådant är inte så svårt att montera själv. Been there done that, i en 100 år gammal och inte helt rak tegelstensskorsten. Tips: Sätt en båt-fender i änden på röret, pumpa upp fendern så den fastnar. knyt fast ett snöre och dra igenom röret. ;)

Glidgjutning kan man också göra själv, inte så svårt som man kan tro, men en del jobb och kånkande med murbruk. Se till att använda ett keramiskt för ändamålet.

Om du ska anlita någon att göra jobbet, tror jag insatsrör blir billigast. Men som sagt, tänke efter ordentligt först hur det ska bli tätt längst ner.

Jag hade dock börjat med att utreda grundligt om det går att laga på plats på något vis. En glidgjutning är i princip bara en murning från insidan. Kan man komma åt att göra det manuellt genom t.ex. anslutningsöppningen? Är det möjliget att ta upp en öppning i skorstenen, täta läckan genom öppningen, och sedan stänga till öppningen igen. Man skulle kanske t.ex. kunna täta öppningen med en sotlucka om det mot förmodan inte skulle gå att mura igen den. Jag tänker mig att man borrar ett hål i skorstenen med en kärnborr, och sedan murar tillbaka bitarna man borrat ur. Ungefär som när man lagar en skorsten med vanliga tegelstenar. Det kan ju då vara lämpligt att borra precis där läckan är, så får man ut de, eller de, bitar som ska tätas och kan bygga tillbaka dem så det blir tätt.
 
M
Om du är osäker på var läckan är så kan jag rekommendera en rökpatron och en stark ficklampa :)
 
Tack så mycket för alla tips. Har ringt på en som håller på med sånt och han ska komma o titta. Får se vad de kan gå lös på.....
 
abel48 skrev:
Tack så mycket för alla tips. Har ringt på en som håller på med sånt och han ska komma o titta. Får se vad de kan gå lös på.....
Glöm inte å berätta för oss vilken lösningsmetod de föreslår :)
Å fråga om lagningsmöjligheten om de inte förslår det själva. Vore intressant att för höra vad de har att säga om det :)
 
Ett mycket vanligt fel är, som fastmoving påpekat, att inmurningsstosen inte har blivit tätad mot innerkanalen, vilket gör att röken får tillträde till luftspalten mellan yttre o inre stenarna. I så fall kan det räcka med att kratsa ur den läckande fögen och putsa om
 
exerg skrev:
Ett mycket vanligt fel är, som fastmoving påpekat, att inmurningsstosen inte har blivit tätad mot innerkanalen, vilket gör att röken får tillträde till luftspalten mellan yttre o inre stenarna. I så fall kan det räcka med att kratsa ur den läckande fögen och putsa om
Är inte det rätt olämpligt? Rätt måste väl ändå vara att täta inmurningsstosen!? Annars har ju röken ändå tillträde till luftspalten och man vet aldrig riktigt var den tittar ut nästa gång.
 
Förlåt att jag var otydlig och glömde tätning först. Det är att lossa rökröret som går inuti murstosen, sticka in handen med bruk och kleta tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.