D
Hej!

Nu behöver jag mer än någonsin forumets samlade kunskaper. Jag är en total nybörjare vad gäller renovering, men hittills har vår familj åstadkommit mycket m.h.a. detta fantastiska forum.

Nu kommer vi så till den största utmaningen hittills i vår renovering. Att byta rören i vår blivande tvättstuga.

Jag har läst allt jag kommit åt vad gäller källare och avlopp, men det verkar som att alla system är så olika och tillvägagångssättet när man ska byta till plaströr och skarva till gjutjärn är olika.

Jag går in med en mycket ödmjuk inställning och inser att jag inte vet mycket alls och jag hoppas verkligen att vi kan lösa detta själva, med hjälp av forumet, utan att ta in hantverkare.


rör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är såsom rören går idag och vad som funnits innan. Pilen visar hur vattnet rinner. Rören går in under väggen sedan.

rörnya.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta hur vi vill att det ska se ut efter renovering. Det är en tvättstuga, så även tvättmaskin behöver kopplas in på något sätt.

I nästa inlägg beskriver jag hur långt jag kommit.

All hjälp är uppskattad.
 
D
Jag har bilat fram rören, så mycket att jag kan se hur det ser ut.

IMG_0222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är golvbrunnen. Rören ser ut att vara av gjutjärn.

IMG_0259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut efter golvbrunnen, där rören går under väggen. Fallriktningen är åt vänster och även väggen ligger till vänster.

Om jag har förstått det rätt, ska jag kapa av röret efter golvbrunnen (till vänster) och skarva dom nya plaströren där. Min första fråga är: hur och var bör jag kapa röret? Ska jag köra med vinkelslip och kapskiva?

Tack på förhand.
 
Det bästa är om du har en muffända på gjutjärnsröret till vänster som du kan få fram oskadd för att sedan med lämplig övergång ansluta ditt plaströr i övergången.
Går det att få loss brunnen utan att skada röret?
Vinkelslip funkar bra att kapa med. Tigersåg funkar också, men kräver att du frigör mer under röret.
 
D
Hej Patrick, tack för ditt svar.

Fick loss golvbrunnen och var i färd med att dra ut röret ur muffen, lyckades peta bort mycket bly och röret började vicka, men när jag tog i lite mer, så sprack röret.

Efter att ha bilat fram på andra sidan av väggen, kom jag fram till att det är bäst att bila fram stammarna i pannrummet också, eftersom vi kommer att lägga klinker där med.

Så det är vad jag håller på med nu.

Uppdaterar när jag fått fram stammarna i pannrummet. Hoppas inte att stammen går under pannan, isåfall försöker jag hitta en muff innan pannan och få ut röret och ansluta innan pannan.
 
Krilleman
Det går bra att ansluta på ett rakt rör också. Enkelt är det också. Kapa med tiger brukar vara lättast och säkrast.

Är det 75mm så går det med vanlig JET-koppling. Är det annan dimension så monteras en koppling av typ Fernco.

Mät röret så får du mer korrekt svar!
 
D
Okej krilleman!

Ditt svar är guld värt, muffarna var väldigt svåra att få loss och eftersom jag nu hamnade på andra sidan väggen, så var det för nära vägg på nästa muff, så jag kom inte åt att mejsla bort blyet.

Men jag har ett fint rör, tyvärr har jag ingen tigersåg, vi har inte haft råd att köpa så mycket verktyg än.

Jag tror ändå vi väntar med pannrummets stammar tills det är dags att lägga klinker.

Just nu behöver vi få igång tvättstugan så det går att tvätta iaf.



Jag ska kapa av röret, återkommer med bilder. Stort tack till er grabbar!!!
 
Tänk på att det kan kräva en hel del rengöring på insidan av röret för att få fram rätt mått och för att få en säker tätning tätning mot plaströret
 
Krilleman
toolman77 skrev:
Tänk på att det kan kräva en hel del rengöring på insidan av röret för att få fram rätt mått och för att få en säker tätning tätning mot plaströret
Hur menar du nu?
 
D
krilleman: vet du hur rörmokaren gör för att få bort bly om dom ska ansluta mot muff? Är det mejsel och hammare som gäller? Min skarv var helt full med bly och dessutom lintråd. (den jag spräckte).

Skulle vara intressant att veta med tanke på framtida byten i källaren.

Mvh
 
O
Jag tror att de flesta väljer att kapa röret på ett bra ställe. Istället för att jobba med att pilla bort blyet.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
sådär, nu har jag kapat färdigt. hade lite problem med borttappad spindelmutter.

IMG_0261.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt, så fick jag gå igenom väggen till nästa rum, då jag failade med muffen.

IMG_0263.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte världens rundaste kapning, duger det för en sån där fernco-koppling tror ni?

Nu är nästa steg att planera för dragning av avlopp.

Såhär har jag förstått det:

avlopp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ansluter jag spygatten? Eller ska jag ha vanlig golvbrunn i bastun istället?
 
Krilleman
RSK 3109616 skulle passa fint 70-88mm.

Tex här: http://www.evbutiken.se/overgangskoppling-rak-7266

Spygatten bör kopplas till en golvbrunn med extra sidoutlopp så det inte luktar avlopp. Alternativet är att sätta en vanlig golvbrunn med luktskyddat vattenlås. Om du kopplar som du tänkt på bilden blir det ingen trevlig upplevelse i bastun.
 
D
Okej tack! Då får jag klura på detta lite mer. Jag vill inte bila+gjuta extra, då jag bilar med en liten borrhammare.

Så alternativet är att flytta bastun och att flytta golvbrunnen till vänstersida och dra spygatten lite längre om jag förstår det rätt.

Kanske är bättre att flytta bastun ändå, då får jag bastun mot 2 innerväggar, istället för 2 ytterväggar.
 
D
Okej, jag kör nog ändå bastun i det hörnet som det var tänkt

Kopplar såhär, nu när jag förstått detta med spygatt:

avlopp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är min beställning än så länge.
best.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tre frågor:

Finns det klinkerram till spygatt?

Kopplingen ska vara utan muff även på plastsidan om jag förstår det rätt, behöver jag några mer muffar/kopplingar för att koppla detta?

Hur ansluter jag tvätthandfatet? Är det bara ta en 45 graders böj och köra den rakt uppåt och sen ett vattenlås?

Tack på förhand.
 
Krilleman
Sitter och kikar på purus hemsida. Spygatten verkar vara uppdaterad med luktskydd!

(Där märker ni hur länge sen jag monterade en sådan)

http://www.purus.se/produkter/produkt/minimax-32-spygatt-oe130-mm/

Spygatten monterar du bara en rostfri klinkerram precis som vanligt som om du hade en vanlig golvbrunn.

Tvättstället skickar du bara upp ett rör till. Och i det som kommer upp (muff eller rakrör spelar ingen roll) köper du en passandes gummibussning till. Vattenlåset passar rakt i.

Edit:
Då kan du ju köpa minimax 50 så du får lite mer flöde i röret om du tex vill spola golvet i bastun! Och självklart köper du då en vanlig golvbrunn utan sidoinlopp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.