Håller på att bygga fjällstuga, stugan blir i funkisstil med pulpettak och jag har hela tiden varit inne på svart falu röd färg men är inte säker längre.
Ausins tjärvitrol ser ju snygg ut i deras broshyrer men hur är den i verkligheten? Ska man gå på någon lasyr? vill ha något som framhäver träets struktur. Stugan ska ha liggande panel och jag är ute efter en rå gammaldags look, tak blir zinkbehandlad pannplåt och rännor/rör och bläck i zink.
Kom med ideer!!!
 
Kör på tjärvitriol eller järnvitriol så slipper du måla om, bara hålla ren med en borste, men målas med fördel innan uppsättning.
 
roslagsmahogny
 
Har sett endel privata bilder på tjärvitrol där den ser brun ut och så vill jag verkligen inte ha det, är det ett problem att det kan bli så?
 
Blanda i lite silverbets så får du snabbare en silvergrå effekt. Iaf när det gäller järnvitriolen.
 
Tjärvitriol är förståss mer eller mindre bruntonad, även om det verkar blekna till silvergrått med tiden (har ingen personlig erfarenhet av det, bara google).

Järnvitriol börjar som helt ofärgat, men får träet att få den åldrade grå färgen snabbare än om det är helt obehandlat.
 
Ser ju nu att Auson har svarttjära också, några med erfarenhetenpå det?
 
Beställde en 1-liters auson svarttjära från den lokala färghandlaren idag för att provmåla lite, jag återkommer med en resention.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Här kommer en bild på en provbit och jag blev supernöjd! Verkligen helrätt yta, precis som jag ville ha det så nu har man börjat måla fönsterfoder i garaget med en härlig doft, lite likt Laphoroig faktiskt :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MMarkstrom
  • Laddar…
ullberg
Intressant test, någon som vet hur en hel fasad i det där blir en varm sommardag, blir det kladdigt och hur mycket tjära luktar det? Både jag och min bättre hälft gillar tjärdoft fast man vet ju inte hur kul det är om det luktar varje dag hela sommaren...

/U
 
Snyggt, lär bli farligt beroendeframkallande att stå å gosa i ångorna och längta efter en god virre när man jobbat klart. Vad kostar en burk?
 
Tjärlukten ska ju avta med tiden, 10 liter kostar ca 1500:- utan rabatter. Att tjära hus som träskydd är ju ingen ny företeelse, snyggt blir det i alla fall 👍
 
Hur är färgen att måla med, och hur många strykningar rekommenderas?
 
Tjäran är ju inte lika lättstruken som "vanlig" fasadfärg men inte alls så svårjobbad, jag kommer att stryka panelen 1 ggr innan uppsättning och sen strycker man den en andra gång upp till ett år efter för bästa skydd, täcker gör det bra redan på första strykningen vilket är välldigt praktiskt
 
  • Gilla
Moltas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.