Håller på att konvertera huset från direkt el till pellets uppvärmning.
Hur beräknar man vilken effekt som brännaren behöver kunna lämna?
Huset är i två plan.
Bottenvåningen kommer att värmas via vattenburen golvvärme. Yta ca 140m2
Övervåningen kommer att värmas via radiatorer. Yta ca 120m2
Huset är ett gammalt liggtimmerhus som kommer att tilläggsisoleras med 50mm invändigt.
Pannan (som inte finns än så länge) står skilt från boningshuset och distrubutionen sker med en 45m lång ecoflex kulvert.
 
Ojojojoj,

Konsultvarning här!

Ett så komplext problem blir nog svårt att lösa av detta gäng amatörer :-X
 
För följande svar tar jag 2000SEK per timme.

Du har två osäkra parametrar att ta hänsyn till.

1. Hur mycket energi behöver tillföras huset vid ~-20 grader?
2. Hur stor är förlusten i en 45m lång ecoflexkulvert.

#1 får du från tidigare års statistik över elförbrukning. Har du ingen sådan är det säkert lämpligt att räkna med relativt hög effekt per kvm, ska vi på konsultvis gissa på 60-70W/kvm när det är iskallt ute?

#2 kan säkerligen tillverkare och leverantörer av dylika kulvertar ge svar på.

Törs man fråga varför pannan skall stå 45 meter från huset? Om jag skulle ta mig an något som faktiskt behöver regelbunden översyn (pelletspanna) skulle jag vilja ha den i eller i direkt anslutning till huset. Du måste ju nästan ta bilen till pannan där du planerar att ställa den... ;D
 
Ett ungefärligt överslag på effektbehovet för uppvärmningen får man genom att dividera den tidigare årsförbrukningen av el för uppvärmning (kWh) med 3000. Dvs 30000kWh ger ett effektbehov på 10kW. Detta ger troligen ett svar med lite maginal. Det troliga är att en standardpanna med standardbrännare på 15-25 kW räcker. (Reservation för förlusterna i kulverten.)

Om du ska tilläggsisolera och mao kommer att förändra behovet så bör man räkna på effektbehovet i varje rum, inte minst för att kunna sätta dit rätt typ av radiator. Detta gör man genom att först ta reda på U-värdet för alla ytterväggar, yttertak, dörrar och fönster. Sedan multiplicerar man respektive yta med respektive U-värde och med dimensionerande temperaturskillnad och adderar ihop för varje rum. Dimensionerande temperaturskillnad är tex normalt 48 grader i Stockholmsområdet, -18 grader ute och +20 grader inne.

När man räknat ut effektbehovet i varje rum så är det bara att addera ihop för att få behovet för hela huset. Det svåraste brukar vara att få fram ett rättvisande U-värde för gamla konstruktioner. Ett gammalt kopplat tvåglasfönster brukar tex ha ett U-värde på 2,8-3,0, en plankvägg som är uppbyggd med 1/2" träfiberskiva + 4" plank + puts utanpå, totalt cirka 14cm tjock har ett U-värde på ungefär 1. Vad en timmervägg har för U-värde vet jag inte men det går ju att ta reda på. U-värde för vindsbjälklagsisolering med kutterspån kan man hitta på Ekofibers hemsida.
 
Den tidigare el förbrukningen är inte möjlig att få fram pga att två hushåll har haft samma mätare....
Avståndet till pannan kommer av att garaget(ladan) ligger så i förhållande till huset och i ladan har jag möjlighet att hantera storsäck, som den pellets jag producerar levereras i. Som bonus slipper jag risken att huset förvandlas till kol när man ligger och sussar ;)

Hur skall man resonera angående ack. tank?
Vissa försäljare förespråkar och vissa inte.
Har någon erfarenhet?
 
Om du har mycket utrymme så är det väl smartare att köpa i bulk?

Ackumulatortank gör ju att brännaren får längre gångtider och därför i genomsnitt högre förbränningsverkningsgrad. Men är det lönsamt :-/ Jag kan tänka mig att säljare som föröker kränga en brännare med för hög effekt behöver sätta dit en ackumulatortank för att det ska fungera bra...

I ett gammalt hus kan 60-70 W/kvm vara alldeles för lågt. 80-100 är fullt möjligt... Räkna ut energibehovet enligt ovan så kommer du ganska nära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.