har under helgen som varit testat att placera ut en analog hygrometer på olika platser i huset. Den har hela tiden visat på höga värden så igår gjorde jag en nogrannare mätning genom att häng den mitt i huset fri från väggar och golv. avläste den imorse och då pekade den på 75% luftfuktighet och inne tempen var då 21,5 grader. utomhus 0,5 grader... har ju ett hus byggt -09 med en ivt490... kan dessa värden stämma eller ska man testa en annan hygrometer? känns som väääldigt högt?!
 
Det låter osannorlikt högt. Dina värden borde ligga någonstans mellan 35-40% just nu.
 
Just nu har vi följande värden hemma
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har FTX-ventilation med roterande växlare. Roterande växlare återfuktar en del.
 
Det är väldigt, väldigt högt och det verkar märkligt att du kan få så hög luftfuktighet i ett hus byggt -09. Antingen har du inte någon fungerande mekanisk ventilation eller ingen tilluft alls.

Det är förvisso ovanligt hög luftfuktighet utomhus nu också men vi ligger på 30-35% inomhus just nu.

Åk till Clas Ohlson eller Biltema och köp två, tre billiga hygrometers och jämför. De visar inte jätte exakt men medeltalet av de två ska stämma.
 
ok, får köpa nya hygrometrar och kolla. Tänkte annars att det kanske kan vara fläkten på ivt:n som är lågt ställd, så inte luften drar igenom ordentligt?
 
swecul skrev:
ok, får köpa nya hygrometrar och kolla. Tänkte annars att det kanske kan vara fläkten på ivt:n som är lågt ställd, så inte luften drar igenom ordentligt?
Det kan knappast förklara 75%. Förutsatt att ni inte bedriver kommersiellt turkiskt bad.
 
  • Gilla
Bactius och 2 till
  • Laddar…
Kalibrera din hygrometer genom att lägga den i en tät burk med en liten hög med salt. Mätta saltet med vatten så pass att det inte rinner så skall hygrometern visa 80%
 
ok, ny mätare inköpt från kjell. blev bara en och i digital variant nu... har haft den igång ett par timmar på samma ställe som den analoga. den analoga visar nu 70% men den nya digitala visar på 36%.... 23 grader. känns som att den första nog är att anse som trasig!! 😳
 
M
Jag tror som gaidin säger, att den analoga är okalibrerad.
 
När ni ändå är inne på ämnet... Vart får man tag i en hyfsat korrekt hygrometer? Skall det vara så svårt att bygga en korrekt hygrometer istället för plastgrejjerna från kjell, clahsolhsson m.m. som diffar 30% fel.
 
Vill du ha en snygg mekanisk hygrometer kan du kolla i cigarrtillbehörsbutiker som säljer humidorer.
 
Jag har förstått det som att det är ganska svårt att mäta luftfuktighet. Fuktsensorer är både dyra och inexakta. En psykrometer lär vara ett hyfsat noggrant instrument för ändamålet, med det är lite pyssel med att använda den.
 
gaidin skrev:
Vill du ha en snygg mekanisk hygrometer kan du kolla i cigarrtillbehörsbutiker som säljer humidorer.
Jag bryr mig faktiskt inte alls om utseendet, det kan vara ett öppet kretskort, det kvittar. Så länge den är korrekt och inte kostar en halv månadslön :)
 
M
Ropia skrev:
Jag bryr mig faktiskt inte alls om utseendet, det kan vara ett öppet kretskort, det kvittar. Så länge den är korrekt och inte kostar en halv månadslön :)
Vilken felmarginal anser du vara tolerant? Lär ju finnas precis hur mycket som helst på eBay.
 
Ja den analoga är nu kastad och jag är åter lugn, tack för hjälpen! 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.