nån som har koll på vad det kostar att lägga 10 cm miniralull (lösull)? på 100Kvm?

vore ju kul att jämföra.. även om nu att spånet har vissa fördelar..
 
Per-Erik skrev:
nån som har koll på vad det kostar att lägga 10 cm miniralull (lösull)? på 100Kvm?

vore ju kul att jämföra.. även om nu att spånet har vissa fördelar..

Jag betalade 104 sek per kvm för 45 cm ull. Lägg till en 5-hundring för att hyra blåsmaskinen.

dvs: 104*10*100/45+500=2811SEK.

Produkten är då Parocs lösa stenull.
 
humm..

Då är ju Stenullen bra mycket billigare.. :surprised:

enklare och hantera också.. trodde det skulle vara dyrare.. :-/

 
Har spån på mitt gamla hus, dvs det som är köket nu både i väggar, golv och i tak.. visst lite "flameable" men tycker nog att den delen av huset är isolerad bäst, TROTS att jag lagt en 35,a med gullfiber på vinden på dom nya delarna, 25 i väggarna och 30 i golvet... ändå är gamla huset varmare och med mindre tjocklek.
 
Jag har tilläggsisolerat med ekofiber ovanpå spånen. Det var knappt två timmars jobb att blåsa ut 25-30 cm på 50 trånga kvadratmeter. Obs, inte kryphöjd, endast ålning medelst hasning!

Det har nu gått tre år och jag har kollat efter fukt både i isoleringen och ovanför. Inga problem! (Huset är byggt 1942.)
 
Snickar_Palle: Det låter nästan som att du har mer otätheter i tillbyggnaden då. Det torde inte stämma annars. Köldbryggor och otätheter förstör isolering oavsett vad man valt för isolermaterial.
 
Snickar_Palle skrev:
Har spån på mitt gamla hus, dvs det som är köket nu både i väggar, golv och i tak.. visst lite "flameable" men tycker nog att den delen av huset är isolerad bäst, TROTS att jag lagt en 35,a med gullfiber på vinden på dom nya delarna, 25 i väggarna och 30 i golvet... ändå är gamla huset varmare och med mindre tjocklek.
En sak som glöms vid isolerfrågor är ju att i gamla hus är det ju oftast råspont både på in och utsidan av väggen. Det isolerar ju lite det jämförtmed bara papp el gips i nya konstruktioner.

Det blir ju helt tätt också. Sen har ju sågspånet inga skarvar som resulterar i köldbryggor.

Sågspån är en bra isolering i vägg tycker jag ;)
 
Vi har i samband med en tillbygnad av ett hus byggt 1924 isolerat den nybyggda delen med kutterspån som vi köpt på Grangården.
En pall med 28 balar kostar ca 1 000 kr, vilket ger en väldigt billig isolering.
Nackdelen är kanske ett sämre K-värde och att det tar tid att fylla och packa när man skall dit med isoleringen, men fördelen är priset och att det luktar så friskt och gott av det rena trämaterialet.
Brandrisken är ju förståss större, men dom flesta hus kan börja brinna om det vill sig illa, har pratat med en brandman om detta och han menar att även om man t.ex väljer stenull som isolering, så brinner ju trästomen upp ifall elden tar fart.

Mitt främsta argument för att välja lutterspån/sågspån är att det är en gammal beprövad metod som fungerat i mång år, samt att man känner en skilnad i rummmen.
Det både känns och luktar friskt.
 
executive skrev:
En pall med 28 balar kostar ca 1 000 kr, vilket ger en väldigt billig isolering
Sist vi köpte spån på granngården kostade de 72 kr/st och packade 18 st/per pall.

Är det inte en massa fukt i spånet? Våra balar vi köpte från granngården är stenhårda nu när den är minusgrader, man får använda spett och slägga för att få isär balen (De är placerade under tak) Det tolkar jag som att det finns fukt i balen, eller?
 
Ja du har nog rätt, det är 18 balar på en pall, fast om man köper en hel pall så får man en bra rabatt. Har fått lite olika pris från ca 800 kr till 1 200 kr/pallen...
Fukt har jag inte råkat ut för, däremot är ju ballarna väldigt hårt packade och ganska hårda i sig, viss fukt finns nog då spånet trolgen paketeras i nära anslutning till hyvlingen.
Men det gör inte så mycket eftersom spånet torkar snabbt, om man använder spånet som isolering i en diffutionsöppen konstruktion, så kommer det torka...
En viss mindre fuktighet kan nog t.o.m. göra spånet mer lättarbetad vid isoleringen...

Jag har använt kutterspån i både väggar, golv och på vinden...
Nackdelarna är förstås sämre isolering, brandrisken och tidsåtgången när man ska
isolera väggarna... det tar tid att packa kutterspån i väggarna.
Fördelen är priset, och att det är ett trevligt material att jobba med, inget dam eller
obehaglig lukt, ej heller nått som kliar...
Har isolerat en vind med Gullfiber och det gör jag aldrig om, visst blev isoleringen bra
men vilket obehag när man skulle dit med isoleringen...

 
Vilka problem kan uppstå om jag tilläggsisolerar på vinden med kutterspån ovanpå tidigare sågspån?
Har även tänkt att fylla fickorna vid snedtaken med kutterspån där det idag inte finns någon isolering, kan det bli några problem?
I en annan fastighet har jag på en del lagt ekofibrer och det har sett bra ut. På den andra delen är det lösull och problemet här är alla möss som gräver ner sig och luktar pyton när de är döda vilket inte har skett där det ligger ekofibrer.

Någon säger att det blir jobbigt att skotta ut kutterspånet när du har tröttnat på spånet. Varför skulle jag tröttna på spånet? Att det har sämre K-värde betyder bara att jag behöver öka mängden för att uppnå samma resultat. Finns det plats så är det inget bekymmer att kompensera.

Mitt hus är ett gammalt timmerhus och har en "bra" ventilation på vinden.
 
Man skottar inte om det ska tas bort. Man tar in en firma som suger bort det.
 
...snöskyffel+240 liters sopsäckar + hål i taket fixar biffen. Men det är inte roligt. Men det var roligare än +20k för en sugbil...:)

Ofelius: Jag tror att de problem som kan tänkas uppstå är de klassiska vid tilläggsisolering - lägre temp på vinden => högre relativ fuktighet => blötare virke => större risk för mögel.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.