Det unika fritidshuset har så bra utsikt att det togs över av militären under andra världskriget. De behövde det för att spana ifrån.

Du kan läsa artikeln här: Anrika Nebotornet i Halland
 
Så coolt! :D
 
Vad häftigt! Har kört förbi där många gånger och tänkt "fan vad mäktigt att bo i ett torn!"
Synd att man inte har tillräckligt med deg för att köpa det:(
 
Imponerande att det idag ser ut så här! 2011 när Kjell-Åke Andersson och hans son Daniel Finnbäck köpte det, var tornet helt förfallet. Tyvärr dog Kjell-Åke hastigt bara några månader efter nyinvigningen våren 2015.
 
Fantastiskt bygge tycker jag. Skulle kosta minst 2-3 gånger mer i Holland eller Tyskland, kanske man skulle annonsera också där?

Om jag ser det rätt, har köket ett bänkskivan av trä, passar utmärkt till de svarta luckor. Och vilken vackra, valvade fönster!
 
Förlagan till tornet står mitt i Helsingborg, kärnan. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kärnan

När jag gick i skolan var nebotornet helt fallfärdigt. Vid högtidliga tillfällen fick man gå upp i tornet, men absolut inte gå in i rummen för de sades kunna rasa. Riktigt så illa var det nog inte, men man ville nog inte ha barnen springandes överallt. Fantastisk utsikt är det!
 
G
Oj! De har lagt ner ett riktigt hästjobb där!

Var och kikade på tornet för några år sedan och då var det i ett förfärligt skick - nästan helt eroderade tegelfogar, nedrasat golv, översvämmad källare, osv. Kändes inte helt tryggt att lita på trappan faktiskt, när man såg allt.

Undrar hur det står till med uppvärmingskostnaderna - tycks inte vara mer än ny puts på teglet, av väggtjockleken att döma, inte mycket till isolering då...

Ser ut som att man tagit bort kanonen som stod utanför. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.