Jag planerar att konvertera mitt direkverkande elhus till vattenburet. Och tänker dra rören synligt i taket på bottenvåningen och avstick upp till övervåningen (huset står på en platta på mark). Stammen blir 22mm och avsticken 15mm

Rördragningen kommer att bli något liknade detta på nedervåningen, eventuellt blir det någon till radiator.

dragning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till min fråga. Hur gör jag vid vägg och golv genomföringarna? Det är ett trähus. Måste man bocka ut rören lite så man inte träffar någon regel/golvås? Eller bara att borra i linje med rörklammrarna

Övriga tips och trix vid konvertering är också välkomna :)
 
Ofta måste man bocka ut lite, helt enkelt för att borrmaskinen inte kan komma så nära väggen.

Jag tror att du bör fundera över luftning med den lösning du visar här. Ev. luft i systemet kommer att samlas i de högt liggande rören, och behöver luftas ur på de högst liggande punkterna.
 
hempularen skrev:
Ofta måste man bocka ut lite, helt enkelt för att borrmaskinen inte kan komma så nära väggen.

Jag tror att du bör fundera över luftning med den lösning du visar här. Ev. luft i systemet kommer att samlas i de högt liggande rören, och behöver luftas ur på de högst liggande punkterna.
Okej, så enbart för borrmaskinens skull? Så ingen risk att försvaga en golvås när jag borrar genom våningarna(vertikalt)? Som sagt så finns det även en övervåning där det ska sitta radiatorer, borde väl räcka med luftskruvarna i dessa?
 
Aha, missade det där med övervåning. Men på ritningen ser det ut som du har rör som går upp till taket och sedan vänder ner. Om det då finns anslutning från högpunkten upp till andra våningen, ja då kommer luften upp dit och kan luftas. men om du har sådana högpunkter på rören där luften kan "fastna" i röret så bör man ordna luftning.
 
hempularen skrev:
Aha, missade det där med övervåning. Men på ritningen ser det ut som du har rör som går upp till taket och sedan vänder ner. Om det då finns anslutning från högpunkten upp till andra våningen, ja då kommer luften upp dit och kan luftas. men om du har sådana högpunkter på rören där luften kan "fastna" i röret så bör man ordna luftning.
Min tanke är att ha avstick till övervåningen enligt de röda pilarna.
dragning (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avluftningen gör man ju på radiatorerna på OV, så det kommer ju fungera smidigt.

Borrningen bör du trimma in så den sker mitt i ett fack, och ca 5cm ut, så bör du missa det mesta som är vitalt.
 
corre skrev:
Avluftningen gör man ju på radiatorerna på OV, så det kommer ju fungera smidigt.

Borrningen bör du trimma in så den sker mitt i ett fack, och ca 5cm ut, så bör du missa det mesta som är vitalt.
Hur gör jag smidigast för att få ut 22mm kopparrör 5cm vid varje väggenomföring? Om man borrar rakt ner från radiatorkopplet vid genomföringen mellan våningarna borde röret redan vara ca 5cm ut från väggen va?
 
Redigerat:
ett T med 15mm stick, vridet i 45grader mot väggen/taket, och en 45graders vinkel med muff uppåt.
Längsförskjuts ca 60 el 40mm beroende på CC måttet på radiatorkopplen.
 
Är du säker att källarväggen livar med väggen på övervåningen så 5 cm ut från väggen stämmer både uppe och nere.....

Protte
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
prototypen skrev:
Är du säker att källarväggen livar med väggen på övervåningen så 5 cm ut från väggen stämmer både uppe och nere.....

Protte
Har ingen källare. Jag kanske var otydlig med det är alltså ett tvåplanshus med platta på mark.
Men ja jag tror att de livar. I trappen gör dom iaf det.

Utsida 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej att det var BV som skulle få rör uppe vid taket finns inte i min sinnevärld.

Vet inte om jag tycker det skulle vara så snyggt att ha rören uppe vid taket.
I en del rum kan du dra nere vid golvet och det kanske går att dra nere vid golvet på övervåningen när man ska över dörrar.

Jag skulle inte dra mig för att öppna någon vägg heller.

Protte
 
prototypen skrev:
Nej att det var BV som skulle få rör uppe vid taket finns inte i min sinnevärld.

Vet inte om jag tycker det skulle vara så snyggt att ha rören uppe vid taket.
I en del rum kan du dra nere vid golvet och det kanske går att dra nere vid golvet på övervåningen när man ska över dörrar.

Jag skulle inte dra mig för att öppna någon vägg heller.

Protte
Tack för synpunkter på rördragningen! Jag är inte alls hundra på den, vill dock inte riva i ytterväggarna pga. ångspärr. Hur funkar det rent praktiskt att dra rören längs golvet? Går man ovanför eluttagen? Vi har sockendosor som är 14cm höga på ytterväggarna.

Ni får mycket gärna komma med förslag på hur ni skulle ha löst det i mitt fall. Se nedan för planlösning på övre plan. Badrummet är nyrenoverat med elgolvvärme så det kommer jag inte att röra.


Planlösning övre plan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du funderat på att lägga Rör-i-Rör i taket och sänka innertaket några få cm istället? Då får du helt dold installation för ÖV och på BV släpper du ut rören i taket precis ovanför radiatorerna, vissa radiatorer kanske du kan sammankoppla med rör i golvhöjd med gemensam stam upp till tak mot RiR.

Du bygger då i princip hela systemet som ett stjärnnät och har fördelare vid VP.
 
mexitegel skrev:
Har du funderat på att lägga Rör-i-Rör i taket och sänka innertaket några få cm istället? Då får du helt dold installation för ÖV och på BV släpper du ut rören i taket precis ovanför radiatorerna, vissa radiatorer kanske du kan sammankoppla med rör i golvhöjd med gemensam stam upp till tak mot RiR.

Du bygger då i princip hela systemet som ett stjärnnät och har fördelare vid VP.
Smart idé som jag inte har tänkt på. Hade absolut kunnat tänka mig det om jag hade haft släta tak. Men nu har jag en trä lockpanel i hela huset som jag gillar. Inget gammalt eller så (huset är byggt -78). Dock borde man ju kunna återanvända brädorna efter att man har reglar ner taket... Vad använder man i övergången mellan rör i rör och koppar?

Jag har däremot funderat på att bygga en låda vid tak/vägg och dra rören i denna. Men det kanske bara ser konstigt ut?
 
Jag tycker inte det ser så dåligt med två rör med klammersvep i nederkant på väggen. Stigarrör kanske kan döljas vid sidan av fönster med gardiner tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.