Kan du lägga upp en bild där man ser symbolerna bättre?
 
Tyvärr inte på min, den nya är inkopplad och den gamla tog elektrikern o slängde som skrot.

Men här är en bild från google
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det betyder alltså att termostaten matades med fas via en gulgrön ledare. Men menar du att elektrikern mätte upp att den tråden var jord?

Något är väldigt konstigt. Vi får hoppas att elektrikern lyckades reda ut det.
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Ja, han sa något om att det såg skumt ut med en jordtråd där, men mätte och det va jord, 230 v mellan jord o nolla?
Jo han va noga, när han satte tillbaka ramen tyckte han den lutade något (typ 1 mm på 15 cm) så det fixade han också, nu säger ju inte det något om att han kopplade rätt men ändå.
Så jag är väl nöjd tills fakturan kommer ;) Då blir det en ny tråd här :wow:
 
Förhoppningsvis inte 230V mellan jord och nolla...
Nåt är (eller var) som sagt jättekonstigt. En gul-grön sladd har inte på termostaten att göra.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Vi får hoppas att det inte är 230V mellan nolla och jord.

Det troliga är att "jorden" används som fasledare, vilket i så fall är väldigt grovt fel.

har du jordfelsbrytare som skyddar golvvärmen? Och har du kontrollerat att den faktiskt bryter golvärmen också?

För OM den där tråden verkligen är jordledare, så matas termostaten på sin nolla (inte jättefel), men att använda skyddsjord istället för nolla är fel, och det borde lösa ut jordfelsbrytaren. Men nu är tråden sannolikt inte jord, utan antingen fasledare eller nolla.
 
Mellan jord o fas då?
Inte direkt mitt område och kommer inte ihåg vad han sa.

I vilket fall så kopplade han inte tillbaka någon jordtråd i termostaten och golvet blev varmt igen!

Edit: Jo jfb löste ut natten till i fredags.
 
Det är något som inte stämmer här. Blir alltid nervös när någon "mäter" upp skyddsjord utan att tala om exakt hur de har mätt eller kontrollerat detta. Om denna grön/gula verkligen är skyddsjord, då borde nämligen JFBn ha löst för länge sedan, förutsatt att termostaten i sig belastar med +20 mA. Antingen är det inte skyddsjord eller så är JFBn felkopplad.

Intressant också vad som hänt efter den 15 Nov då du öppnade upp och tittade. Om det varit glapp redan då borde de ha synts.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
OK, jag tolkar #23 som att elektrikern inte kopplade in den gröngula igen?
 
Nä men det finns massor av grön/gula i den där dosan på bild. Vad kan det vara? Många ledare ser dessutom ut att ha värmeskador!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Den gul/ gröna är L(load) i mina ögon. Det står på dosan: N N(load) L L (load). Så att säga den fjärde somär GG är matning ( som det der ut).
Man kan ju koppla jord till jord i en termostat oxå, så var det med äldre versioner, inget fel med det, eller?
 
Nej, tar tillbaka det. Den kan inte vara L (load) heller!
 
O
Som sagts tidigare i tråden, en sak är enkel ingen jord.... Eventuell jord passerar förbi...
 
Odjuret skrev:
Som sagts tidigare i tråden, en sak är enkel ingen jord.... Eventuell jord passerar förbi...
Ok, men om golvslingans jord ska alltid kopplad direkt till jord i dosan, varför finns jordplint på vissa termostat modeller? !
Sen om nån använder plinten och kopplar flätan med jord i termostaten, vad är nackdelen med det, undrar jag ? Blir jfb påverkad av det?
 
Det är mystiskt med färgerna.
Kollar man på strömbrytaren så ser det ut som det sitter en "gul" (gul/grön?) på nedre högra anslutningen pilsymbol (tändtråd)

Brytaren är fastskruvad med gipsskruv i dosan.

Långa uppskalningar, klämda ledare, mm ser inte seriöst ut.



Orsaken till den uppbrända anslutningen kan vara tre saker.
1* dåligt dragen ansutning
2* internt i termostaten dålig kontakt mellan inkommande och lastens neutalledare, Kan uppstå om man drar anslutningarna för hårt, då kan de lossna från kretskortet.
3* skadad ledare (kardelar avklippta vid uppskalningen)

Förhoppningsvis har elektrikern gjort rätt nu. Och mätt allt efter konstens alla regler. Det är alltid svårt att veta för oss som läser TS inlägg då TS är en person mellan elektrikern och oss läsare:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.