Jag har en sträcka på ca fyra meter där jag vill dölja tre stycken koaxialkablar (parabol) bakom en golvsockel av ek.

Jag vet att det finns olika färdiga lösningar men de jag sett tycker jag inte är så snygga och brukar dessutom vara av typen man fäster med "platclips" vilket jag har dåliga erfarenheter av. Dessutom är det bara på dessa metrar jag behöver dölja kabel av ca 20 meter i detta utrymme (en hall / korridor) och vill då inte behöva välja klumpig kanalsockel i hela rummet...

Funderar därför på att försöka fräsa ur så mycket som behövs ur en "vanlig" golvsockel men frågan är om det är görbart med en vanlig handöverfräs (eller skulle något annat handverktyg som en hobyist kan ha hemma vara bättre) och vilken dimension av sockel man i så fall bör utgå från för att det skall hålla?

Jag har en dörr på denna vägg som skall öppnas åt detta håll varför listen inte får vara för tjock (passar då inte mot dörrfodret eller kan göra att dörren går emot?).

Förslag på företag i Stockholmstrakten som har stort sortimen av golvsockel/lister (ek eller möjligen fanerad ek) mottages också med tacksamhet. Jag har inte hittat tjockare sockel än 12 mm vilket väll är för tunt om man behöver fräsa ut kanske 7-8 mm?

Kablarna är standard 6.8 mm diameter vardera. Jag tänker mig något i stil med bifogad bild. Tänkte att sockeln kan spikas (dykert) i överdelen eller limmas.

Alla tips och förslag mottages med tacksamhet :)

List.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du har ingen möjlighet att fräsa ur i väggen i stället?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nej det blir svårt inte så bra material och ännu svårare att få det rakt med mina enkla verktyg skulle jag tro... Annars vore ju det bra då det inte bygger något...
 
Vad är väggen i för material?
 
Det borde funka med vanlig sockel som är 12mm. Fräser alt sågar ner 7 mm så fyller kablarna ut hela utrymmet och skapar stadga åt sockeln. Det är hela 5 mm gods kvar så det är nog inget problem. Ek är dessutom hårdare än vanlig furu. Gör en provbit.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag skall fixa en provbit som du föreslår och testa med handöverfräs. Får ta det försiktigt så inte listen spricker men sätter man fast listen ordentligt och inte trycker på för hårt så borde det inte vara omöjligt ☺
 
Byggmax har socklar som man kan lägga kabel bakom.Har gjort det med hemmabio kablar.
 
Tänk på att sockeln oftast inte har plan baksida utan konkav. Fräser du bort nederkanten kommer den "tippa" och vila på sladdarna. Kanske är bättre att fräsa bort i mitten...
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tänkte mig att fräsa bort underdelen för att det var enklare (jag har bara handverktyg), att det var lättare att få sladdarna att hamna snyggt på det sättet och få på listen om de vilar mot golvet och att det blev lättare att spika eller limma med en större yta överst än med två smala men om det är som du säger att listerna inte är plana på baksidan blir jag kanske tvungen att fräsa i mitten i stället som du föreslår...

Någon synpunkt på hur man bäst borde fästa den urfrästa listen - jag har läst att någon nämnt sättlim - håller det eller är det snarare epoxy man bör använda? Det går en flera gånger övermålad väv ända ner till golvet (vilken sitter som berget på väggen - jag har provat att ta bort den och det var väldigt svårt så man kan räkna med att den inte lossnar i första taget)...
 
Om du har en bords såg är det nog lättare och snabbare att såga, För det blir nog svårt att fräsa efter som man bör ha sockelns framsida som referens sida när du jobbar. Precis som Larsa sa så är dom oftast konkava på baksidan. När du sågar så kan du ha framsidan mot anhållet. Så kan du inte göra när du fräser. Om du inte fräser ur mera i mitten på sockeln. Jag tänker mig att det inte gör något att sockeln skulle vila på kabeln. Gör du så blir det nog lättare att fästa sockeln ovanför kabeln. Du får mera material att spika eller skruva i.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Handöverfräs borde funka, men jag tror sänksåg och vasst stämjärn är bättre.

Jag har satt mina lister med No More Nails från Pattex. Sitter som berget. Hade dåliga erfarenheter av sättlim tidigare.

Jag har handlat av Panel och List på Tomtebogatan. Har för mig att dom hade en del ek. Jag har också för mig att dom hade sortimentet online.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Det var synd att denna är utgående hade varit lätt att fräsa ur nedtill och ser ut att vara plan på baksidan. Får leta vidare...

Vad gäller verktyg har jag varken bords eller sänksåg så det får nog bli till att prova handöverfräs (sådan har jag redan). Tänker mig att lägga några gamla lister (samma tjocklek) på var sida om listen som skall fräsas ur och sedan ställa in mothållet på fräsen så att jag kan följa en av dessa lister och låta den glida på de tre listerna. Får göra det kanske 4 gånger (med olika inställning på mothållet) tills jag fått bredd som rymmer alla tre kablarna.
 
Redigerat:
Har du en cirkelsåg? Med en hemsnickrad skena som du eventuellt shimmar under kan du komma rätt långt i det här fallet eftersom snittet inte ska vara synligt. Det funkar såklart med fräsen också, bara så förtvivlat mycket jobb. Om du spenderar lite tid på att bygga rätt jigg tjänar du igen den mångfalt.

En sak till med lim: jag tror det påverkar lite hur du bör lägga din kanal. Jag tänker att du nog borde fräsa i mitten för att få plats med en limsträng på varje sida. Kan inte rekommendera No More Nails tillräckligt det är något jag alltid har hemma nuförtiden.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Den där skenan var ju en väldigt snitsig sak för många saker när man skall använda cirkelsåg men jag förstår inte riktigt hur jag skulle använda den i detta fall. Även om jag lyckas hitta ett material som ger rätt "offset" i höjd så att snittet blir 7 millimeter djupt får jag antingen såga "tokmånga" gånger (snittet blir ju bara ett par millimeter brett) innan bredden blir typ 21 mm eller bara såga ett par gånger och sedan försöka gröpa ur med stämjärn men då det är fyra meter längd vi pratar om låter det som VÄLDIGT mycket arbete och dessutom skulle jag säker klanta mig och spräcka listen då jag inte är så händig med träbearbetning för hand...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.