WoberT skrev:
Fler och fler järn & bygghandlare verkar få in Dorma vad jag har sett. När jag kikade senast så var det en butik som hade både och o där var det halva priset ungefär på dormas grejer jämfört med ASSA. Dormas produkter säljs i Millersförpackningar.
Halva priset behöver ju inte vara billigt. Det verkar vara väldigt stor prisspridning på Assalåsen i alla fall.
Intressant att de säljs i Millersförpackning, det kanske kapar priset ett snäpp till.
Vi hade för övrigt ett säkerhetsföretag hemma som ville sätta in Dormalås (till astronomiska priser), så de kan ju inte vara allt för dåliga.
 
Snailman
MMR skrev:
Visst kan man det, eller tittar jag på fel prylar?

[länk]
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Ovrigt/Lascylinder-rund/

Det är dessa jag tänker på: alltså runda cylindrar, ovala kan man ju köpa nästan varsomhelst om man är intresserad av sådana (de kostar ju nästan ingenting i jämförelse med runda)

Assa ska ju ha fantasisummor för sina runda cylindrar och hakregellås ( De lär kosta mer än vad jag gett för dörren (dörrarna)
 
Runda cylindrar sitter bättre i låskistan, använder oftast fyra skruv istället för två. Den runda cylindern tillsammans med de fyra skruvarna gör det svårare att vri av cylindern med lämpligt verktyg.
 
Oval cylinder sätts nästan uteslutande med ohärdade skruv. Mao en skiftnyckel och lite vridande resulterar i avklippta skruv, och det går i 9 av 10 fall att återmontera en sådan cylinder. Det finns en cylinderring som kallas SF-ring vilket man byter lite skruv mot härdade varianter.
Runda cylindrar sätts uteslutande med härdade skruv. Runda cylindrar än de enda som är godkända för att användas i godkänd låsenhet. Och uppfyller kraven för Låsklass 3.
Oval cylinder kan klara Låsklass 3 och den monteras i smalprofil med härdade behör runt.

Dock skall nämnas att en rund cylinder går med en rörtång att vrida av på samma sätt som en oval, om man har rätta knixen, dock då klarar man sällan låskistan vid ett sådant ingrepp
 
  • Gilla
s97danl
  • Laddar…
Snailman
Krävs låsklass 3 av typ försäkringsbolag eller något, eller är det upp till en själv om man vill ha det eller ej?

(lite off topic)
 
Det beror på. Det är något man måste fråga om det inte har framgått av avtalet. Hänger ihop med försäkrat värde.
 
I allmänhet kräver inte försäkringsbolagen det om man inte har högre värde än normalt.
Dock hade vi nån säkerhetskille på besök som försökte inbilla oss att vi måste ha godkända lås för att försäkringen skall gälla, vilket inte är fallet för vår del. Fult försäljningstrick!
 
Det allra bästa är att kontakta sitt försäkringsbolag och höra vilka krav som de ställer. Generellt är det viktigast att skydda sin dolda sida (baksida och uterum). Ett inbrott är en oehörd kränkning för de flesta.
 
Precis, baksidan med en ofta ganska kass fönsterdörr är mer utsatt än ytterdörren. Man kan väl med fördel sätta in en vanlig ytterdörr, med stort klarglasfönster, på baksidan? Då får man mycket bättre skydd än en gammal fönsterdörr med spanjolett.

Annars för ytterdörren så gillar jag f91jsw:s förslag med ett tillhållarlås (eventuellt med hakregel) som man låser när man lämnar huset. Detta skulle då ersätta den bortasäkra funktionen på en kista med cylindrar. Jag betraktar ett tillhållarlås som säkrare än kista med cylindrar. Är jag ute och cyklar, eller vad säger panelen?
 
Redigerat:
Fler punker i dörren som låser in i karmen är alltid bättre. Så en dörr med säkerhetsspanjolett som ger totalt 3 punker över en lång sträcka är mycker bättre än ett enkelt 2000 lås. lika så en dörr med både cylinderlås och tillhållarlås eller annan kombo är bättre än ett 2000lås. till fönsterdörrar finns det lösningar som spanjoflex mm som ger bättre skydd än spanjolett enbart. bästa lösningen istället för fönsterförr är helt klart en vanlig dörr med stor ruta.
 
Lyfter denna tråd igen.

Funderar på alternativ till Assas ovala låscylindrar. Har tre dörrar med två olika cylindrar, vill ha samma nyckel till alla.

Biltema verkar sälja Dormas cylindrar? Tre för en femhundring. Är detta ett rimligt alternativ eller kommer jag ångra mig?
 
MathiasS skrev:
Lyfter denna tråd igen.

Funderar på alternativ till Assas ovala låscylindrar. Har tre dörrar med två olika cylindrar, vill ha samma nyckel till alla.

Biltema verkar sälja Dormas cylindrar? Tre för en femhundring. Är detta ett rimligt alternativ eller kommer jag ångra mig?
Vi använder en del Dorma på jobbet till bostäder i nyproduktion. Inget fel på dessa, men sen finns det ju olika nivåer av säkerhet även på dem.
 
Ja det är väl närmast det jag funderar på. Att Dormas vanliga serier är lika bra eller dåliga som Assa är jag med på, frågan är hur det som Biltema OEM'ar funkar.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.