A
Sluta med saltet!!!!
Det är då det blir diskmedelssmuts!,,
Salt är ENDAST till för hårt vatten
 
electroluxaren skrev:
Verkar som om den inte kommer upp i temperatur
Blir den varm?
Jo, den blir varm. Och den blev varm när jag körde på varmvatten också förstås. Och salt har jag förstås aldrig använt eftersom vi har så mjukt vatten.
 
Trodde inte heller att vi skulle behöva något salt, men det blir beläggningar på disken annars (inte alls samma sort som på bilden). Går åt ungefär ett kilo om året.
 
A
saltförbrukningen ställer du in elektroniskt via kontrollpanelen
programmeras enligt bruksanvisningen beroende på vattenhårdheten.
det samlas även hartser i avhärdaren som kan vara boven dessa tvättas ur mha saltet
 
O
Jag pratade med en diskmaskinsreparatör, han yrade om att man bara skulle använda de dyrare diskmedlen...
Själv har jag ingen aning om vad som egentligen är bäst... Frågar man tillverkarna av diskmedel vet man vad de säger :p
 
thomas33 skrev:
Sen flera år använder vi WEBA maskindisk. Det gör både disk och maskin ren, varje gång man diskar.
[länk]
Vi har i ett par omgångar provat Weba, med varierande resultat, nu kör vi bara med yes platinum och power& pure spolglans.
Det fungerar bra i vår Bosch.
 
  • Gilla
Pelle_gbg
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Vi har i ett par omgångar provat Weba, med varierande resultat, nu kör vi bara med yes platinum och power& pure spolglans.
Det fungerar bra i vår Bosch.
Största felet många gör, när de börjar använda WEBA diskmedel, är att de inte kör maskinen tom på hög värme ett antal gånger. Ju smutsigare maskin, desto fler rengöringar innan diskandet börjar. Detta maskindiskmedel är samma som mjölkbönder använder för att rengöra sina anläggningar.
 
Kör just nu på Weba, men det blir inte bra resultat. Har testat det mesta, både tablett och pulver, med och utan salt, separat spolglans. Besticken ser bedrövliga ut och det skummar när man sköljer nydiskade tallrikar och glas. Detta i en Husqvarna. Så förbannat trött på diskmaskiner...
 
O
erik5678 skrev:
Kör just nu på Weba, men det blir inte bra resultat. Har testat det mesta, både tablett och pulver, med och utan salt, separat spolglans. Besticken ser bedrövliga ut och det skummar när man sköljer nydiskade tallrikar och glas. Detta i en Husqvarna. Så förbannat trött på diskmaskiner...
Tur att diskborsten fortfarande finns...
 
  • Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Peter2400 skrev:
Vi har i ett par omgångar provat Weba, med varierande resultat, nu kör vi bara med yes platinum och power& pure spolglans.
Det fungerar bra i vår Bosch.
funkar bra i vår Cylinda också :D
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Knycker tråden (f'låt TS). Har en smal Electrolux, nästan 10 år, funkar bra förutom att den inte har för-sköljningsfunktion. När jag köpte den sas det att man inte får plocka av övre spolarmen för rengöring. Idiotiskt att försöka få den ren. Ngn som har liknande erfarenhet?
 
hsd
yonna skrev:
Knycker tråden (f'låt TS). Har en smal Electrolux, nästan 10 år, funkar bra förutom att den inte har för-sköljningsfunktion. När jag köpte den sas det att man inte får plocka av övre spolarmen för rengöring. Idiotiskt att försöka få den ren. Ngn som har liknande erfarenhet?
vad sår det i bruksanvisningen
 
A
yonna skrev:
Knycker tråden (f'låt TS). Har en smal Electrolux, nästan 10 år, funkar bra förutom att den inte har för-sköljningsfunktion. När jag köpte den sas det att man inte får plocka av övre spolarmen för rengöring. Idiotiskt att försöka få den ren. Ngn som har liknande erfarenhet?
Alla "moderna" diskar förutom cylinda har alldeles för små hål i spolarmarna.
förutom att det ovillkorligen samlas allehanda möjliga och omöjliga föroreningar så är det svårt till omöjligt att hålla dessa rena.

Men om man efter varje disk ytterst noggrant rengör silarna och ser till att de samma sitter korrekt monterade minskar detta risken att spolarmarna täpps.
Räcker inte detta så får man fördiska allt manuellt. fast då kan man lika gärna slänga ut diskmaskinen direkt...
 
Om det skummar har man använt för mycket diskmedel tänker jag? Det är ett vanligt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.