Jag skulle vilja påstå att du borrar hål enligt hålbild sedan använder du en injekteringsmassa för att sätta fast rostfria helgängade stänger. Där du sedan monterar din platta med rostfria muttrar. När detta är gjort kapas överflödig gängstång bort, alternativt används kupolmuttrar.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Provborrade med en 8mm borr i en klump jag gjutit på test och den spräcks ju i bitar när jag slagborrar. Ett hål av fyra går bra. Den chansen får jag ju inte med min riktiga gjutning jag inte får förstöra.
Vad var det för maskin som du använde och vilken typ av borr?
 
Om betongen sprack av detta är den alldeles för klen alternativt har du använt helt fel maskin. Är betongen så mjuk borde du också ha kunnat borra utan slag.
 
Suhagg skrev:
Betongskruv var smart. Det är ju bara en pollare som ska stå där. Högsta belastningen den kommer råka ut för att några ungar drar i den.
Belastningsmässigt så tål betongskruv massor mer än en plugg. Man kommer upp i ungefär samma värden som ankarmassa och gängstång. Starkare än exempelvis hakankare /expander.
Betongskruv finns även i rostfritt, lämpligt för ditt montage av grindstolpar. Kolla dock pris och jämför mad gängstång/ankarmassa. Rostfri betongbult är dyrt, men du behöver få
 
roli skrev:
Vad var det för maskin som du använde och vilken typ av borr?
En sån här
22cb16247237a8520db5c6a94f3a22ba_63672_borrhammare-bosch-gbh-2600-uni-promo-professional-27-j-sd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

borr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter ju som att gjutningen blev dålig då du spräckte fundamenten med en vanlig slagborrmaskin. Hade du kört med en tung borrhammare hade det varit en annan sak.
 
pelpet skrev:
Det låter ju som att gjutningen blev dålig då du spräckte fundamenten med en vanlig slagborrmaskin. Hade du kört med en tung borrhammare hade det varit en annan sak.
Det är en borrhammare han använde. Men man ska kunna borra så lite som 3 cm från kanten i en normal betong som är gjutet på rätt sätt. Gissar på att det blivit för mycket vatten i betongmassan eller så har betongen torkat för fort. Sen är frågan också vad för betong det var. En C32 som gjutits på rätt sätt ska klara av det TS försöker göra.
 
Om betongen är så känslig, så prova att borra utan slag och se vad som händer.
 
roli skrev:
Jag skulle vilja påstå att du borrar hål enligt hålbild sedan använder du en injekteringsmassa för att sätta fast rostfria helgängade stänger. Där du sedan monterar din platta med rostfria muttrar. När detta är gjort kapas överflödig gängstång bort, alternativt används kupolmuttrar.
Rostfri betongskruv utan plugg är inte det enklare? Det är väl inget problem med hållfastheten direkt. Jag kommer dra fast de en enda gång. Sen kommer de sitta tills stålet rostat sönder (25år eller så)
 
Skall du inte demontera och att din plint är i perfekt våg så kan nog betongskruvar var ett enklare alternativ.

Men med ingjutna/injekterade gängstänger kan du alltid demontera och även justera för att plinten inte är perfekt i våg eller hamnar snett längre fram i tiden.

Jag hade valt gängstångs alternativet men baken är som sagt delad.....
 
roli skrev:
Skall du inte demontera och att din plint är i perfekt våg så kan nog betongskruvar var ett enklare alternativ.

Men med ingjutna/injekterade gängstänger kan du alltid demontera och även justera för att plinten inte är perfekt i våg eller hamnar snett längre fram i tiden.

Jag hade valt gängstångs alternativet men baken är som sagt delad.....
Ah där har vi den vinnande motiveringen. Att kunna justera. Då är det ju väldigt smart. Tack
 
roli skrev:
Skall du inte demontera och att din plint är i perfekt våg så kan nog betongskruvar var ett enklare alternativ.

Men med ingjutna/injekterade gängstänger kan du alltid demontera och även justera för att plinten inte är perfekt i våg eller hamnar snett längre fram i tiden.

Jag hade valt gängstångs alternativet men baken är som sagt delad.....
Vilken dimension borrar jag för låt säga m8 gämgstång om jag ska ha i injektionsmassa? 10mm eller exakt 8mm
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
roli skrev:
Det bestämmer anvisningarna till den massa som du väljer, borrhålets diameter brukar ligga kring stång+2-3 mm men andra värden kan förekomma.

Här är ett exempel som vill har 2 mm extra på stångdiametern. [länk]
Tack. Ska kolla infon på den massa jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.