Varför skulle COP (årsvärmefaktor) ändras över tid? FInns ingen anledning. Däremot kan servicekostnader öka. Men fortfarande betydligt lägre än för all form av eldning.
Sen är inte 10-15 år gamla värmepumpar att se som antika, med 'äldre' antog jag att man menade pumpar från 80-90-tal. Där COP sällan är över 2, men de å andra sidan kan vara outslitliga.
 
I
Tabellen säger mig inte mycket och länkad " hela testet" säger ännu mindre, blankt.
Är det bara jag som ser det så?
 
I
Kompressorn slits ju , så cop kan ju förändras.
Dimensioneringen är viktig, dock kan man tumma lite på den om man väljer varvtalsstyrd.
 
I
Men det hade varit intressant att läsa hur äldre pumpar presterade, ställt mot vad de borde prestera som nya. Blir lite som att köpa bil, är kamremmen bytt eller det är tid nu?
Kunde varit bra för husköparen att veta om det börjar bli tid för ny vp.
En bergvärmepump yngre än 10 år har väl knappast hunnit bli lönsam om man ser till investeringskostnaden.
 
Excel
ion skrev:
Men det hade varit intressant att läsa hur äldre pumpar presterade, ställt mot vad de borde prestera som nya. Blir lite som att köpa bil, är kamremmen bytt eller det är tid nu?
Kunde varit bra för husköparen att veta om det börjar bli tid för ny vp.
En bergvärmepump yngre än 10 år har väl knappast hunnit bli lönsam om man ser till investeringskostnaden.
Varför har inte en bergvärmepump blivit lönsam inom 10 år? De nya pumparna ger ca 80% besparing, mot direktverkande el.

Skulle det inte gå att räkna hem skulle få investera i detta.
 
D
Jehu skrev:
Varför skulle COP (årsvärmefaktor) ändras över tid? FInns ingen anledning.
Värmeväxlare som blivit smutsiga/slammat igen, gas kan ha läckt ut under åren, expansionsventilen kan arbeta sämre osv. Finns väl en mängd anledningar till att en bergvärmepump smygande kan ge sämre COP.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
I
Excel skrev:
Varför har inte en bergvärmepump blivit lönsam inom 10 år? De nya pumparna ger ca 80% besparing, mot direktverkande el.

Skulle det inte gå att räkna hem skulle få investera i detta.
Ja visst finns det effektivare pumpar nu, men cop 3,5 eller cop 2 betyder inte så mycket med våra låga elpriser.
Däremot investeringskostnaden och underhållskostnaden av anläggningen betyder mycket. Har det kostat 180´skulle du i princip kunna köra direktel i 10 år eller mer om huset är litet för samma peng. Räkna även med att 1/4 av elen går åt även om du har en effektiv vp.
Men antar vi att det börjar löna sig efter 10 år så är det just den tiden som är intressant. A&O är dimensioneringen, det är inte bra om man har många start å stopp. Det är inte heller bra om pumpen måste gå ständigt, där har vi fördelen med varvtalsstyrning, (inverter), de gör bara vad de ska, så ett visst mått av overkill är förlåtligt.
 
I
Peter_K skrev:
Tabellen säger mig inte mycket och länkad " hela testet" säger ännu mindre, blankt.
Är det bara jag som ser det så?


[länk]

Välj "tabell testresultat" så syns tabellen som den ska.
Tack, den länken fungerade, skönt då var det inte min dator det var strul med.
Det var positiv läsning.
Utan att heja på de som vill spara långsiktigt kan jag säga att vad jag hört är 20 år ganska vanlig livslängd på den typen av värmepump, förhoppningsvis håller den ännu längre med invertersystem och mjukstart. Vad jag tror.
 
I
DIY_freak skrev:
Värmeväxlare som blivit smutsiga/slammat igen, gas kan ha läckt ut under åren, expansionsventilen kan arbeta sämre osv. Finns väl en mängd anledningar till att en bergvärmepump smygande kan ge sämre COP.
Precis och därmed har man fått underhållskostnader.
Värst är det väl om borran plötsligt inte ger vad den ska.
 
D
ion skrev:
Precis och därmed har man fått underhållskostnader.
Så länge pumpen går så uppfattar inte användaren att det finns något underhållsbehov. Istället uppfattas det som en hel pump med försämrad COP.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
I
DIY_freak skrev:
Så länge pumpen går så uppfattar inte användaren att det finns något underhållsbehov. Istället uppfattas det som en hel pump med försämrad COP.
Ja så är det nog.
Av den anledningen för jag bok på förbrukningen, skulle den gå i höjden är det nåt fel.
Beteendet är kanske sjukligt, men har man intresset så är det väl försvarbart. Dessutom blir det till slut rutin att notera.
 
Ju mer jag läser om bergvärme ju mer inser jag att det inte är så mycket för att spara pengar man installerar bergvärme utan mycket är för bekvämligheten.
 
D
Vad kan vara bekvämare än direktel? Det är klart att det är för att spara pengar man installerar bergvärme, frågan är bara besparing jämfört med vad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.