Behöver man ta hem en ventilationsfirma för att jystera systemet vid nybyggnad eller vad säger reglerna?

Jag läste i boverkets information (http://www.boverket.se/novo/filelib/arkiv11/publikationerfulltext/venthfte.pdf) att "första funktionskontroll" skall göras vid "FT" samt "FTX" ventilation (FT=från och till lufts fläkt, FTX=från och tilllufts fläkt med återvinning)

Då jag har ett frånluftssystem (IVT 495) med återvinning av frånluften så klassar jag det som ett "F" system (enbart frånlufts fläkt) och då är min fråga;
Behöver jag ta hem en firma som justerar in ventilationen eller går det bra att bara sätta ihop systemet och köra?
 
Någon funktionskontroll behöver du nog inte på ett "rent" frånluftsystem. Men du har väl flera frånluftsdon i huset och då vill du väl ha rätt frånluftsmängd från respektive rum.

Enligt normerna så skall sovrum ha en viss luftomsättning medans det i t.ex. badrum/dusch är andra krav. Om man anlitar fackfolk för detta så har dom bra mätutrustning för att göra denna justering på frånluftsdonen.

Jag har själv mekanisk frånluft, vi anlitade fackfolk vid intrimning av donen och vad jag minns så var det inte speciellt dyrt (dock snart sex år sedan).
 
Det kan vara bra att få det kontrollerat. Hemma hos oss gick fläkten i pannan (Nibe 310 fighter) alldeles för fort med ökat luftflöde som följd. Pannan justerades och luftdonen mättes och justerades. Detta gav oss en mycket bättre ljudkomfort i huset och borde rimligen leda till lite lägre förbrukning (huset behöver inte dra in lika mycket kalluft).

Detta ingick i köpet/installationen men "glömdes" bort. Jag fick så småningom veta ett det skulle göras en justering och kontaktade A-hus som fixade omgående.

Ansvaret ligger tydligen på entrepenaden att anmäla justering till Nibe.

Borde rimligen vara på samma sätt med IVT.
 
En luftflödesinjustering är en naturlig och självklar del i en ventilationsentrepenad, innan detta är gjort kan inte arbetet anses vara slutfört. Kan dock tänka mig att det ofta fuskas med detta, kanske ofta beroende på brist på kompetens hos den som utför själva arbetet.

Att injusteringen ingick i vårt fall var det ingen tvekan om (totalentrepenad, LB-hus, IVT 490 FVP). Vi fick dock själva ombesörja att boka in detta med anvisad firma (ett IVT service företag) efter att vi flyttat in (eg. då huset är klart för inflyttning).
 
Sotare brukar i regel vara fena på ventilationsintrimningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.