Vi vill gentemot vår bank, värdera om vår bostad.
Hur ser en mäklare på att komma och göra en kostnadsfri värdering utan att vi har några tankar på att sälja huset?
Mäklare kanske anser att det är onödigt arbete för honom eller henne om vi inte säljer?
 
harry73
Vi får några gånger per år ett erbjudande för en kostnadsfri värdering i brevlådan. Ofta får man då en bok eller matkasse i present.
Vi nappade en gång och mäklaren kom förbi som avtalet och lämnade en muntlig värdering (skriftlig ingick inte i erbjudandet).

Efter det besökte vi banken och berättade om värderingen, där sa de att de helst skulle rådfråga mäklaren de har ett samarbete med, och det gjorde de. Han tyckte värderingen var rimlig och vi fick lägga om våra lån.

Så att man kan använda värderingen direkt mot banken är inte säkert, men det hjälper i alla fall.
 
Det ska väl inte vara några konstigheter eftersom det är en tjänst som mäklarfirmor normal kan tillhandahålla. Var bara tydliga med vilken slags värdering ni vill ha och vad den ska användas till.

Onödigt arbete för mäklaren kommer det ju inte bli eftersom han får betalt för arbetet och redan innan vet att ni inte är intresserade av att sälja.
 
när vi har värderat så brukar banken hänvisa till ett visst mäklarkontor som de kontaktar och sedan har mäklaren kontaktat oss.
 
harry73
Stuff skrev:
Onödigt arbete för mäklaren kommer det ju inte bli eftersom han får betalt för arbetet och redan innan vet att ni inte är intresserade av att sälja.
Mecker skrev:
kostnadsfri värdering
Jag tror att det i alla fall är intressant för mäklaren, för alla hus säljs för eller senare och då behöver man oftast en mäklare. Se det som goodwill eller sondering av marknaden, något får han ut det i alla fall
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag tror att det i alla fall är intressant för mäklaren, för alla hus säljs för eller senare och då behöver man oftast en mäklare. Se det som goodwill eller sondering av marknaden, något får han ut det i alla fall
Givetvis är det så men min poäng var ju att man ändå bör vara tydligt så att man inte ger mäklaren några falska förhoppningar och/eller av misstag råkar ingå något avtal med mäklaren angående framtida försäljning.
Att vara rak med syftet kan också göra att man får en mer realistisk värdering. Vad huset egentligen är värt och vad mäklaren säger att huset är värt inför en potentiell försäljning kan ju skilja rätt mycket ;)
 
Njaa. Jag skulle vara skeptisk över en gratisvärdering. Det är ett erbjudande som ingår i mäklarnas marknadsföring, mäklaren kommer med viss risk att anpassa sin värdering efter vad han tror ger störst sannolikhet för ett framtida uppdrag.

Det mest sannolika då är kanske iofs att han övervärderar för att framstå i god dager, och det är ju bara bra om det skall användas mot banken.

Men OM han får för sig att det snart är affär på gång, så är min erfarenhet att mäklare säger ett så lågt värde som möjligt, utan att gå så lågt att de tappar uppdraget. Mäklarens jobb blir enklare och snabbare ju lägre utgångsbudet är och ju lägre förväntningarna är från säljaren.
 
Jag har en släkting som är mäklare, och har uppfattat det såhär: De enda gånger han gör gratis värderingar är när mäklarkedjan han jobbar för har driver med gratisvärderingar i olika områden för att få folk att fundera på att sälja. Om en sådan kan nyttjas mot banken har jag ingen aning om. Vill man ha en värdering utan försäljning går det naturligtvis bra i annat fall också, men då kostar det pengar.
 
En mäklarvärdering kostar ju inte mer än en tusenlapp eller två på de flesta ställen. Mäklare har rätt så bra koll på vad hus är värda och kan rätt snabbt se vilka värdehöjande detaljer som finns på det aktuella huset, respektive vad som inte finns. Som regel har den som vill få det värderat också sett till att ha tydligt dokumenterat vad man gjort med huset som kan ligga bakom en högre värdering. Hör med banken vilka mäklare de litar på vad gäller värderingar och beställ en om ni tror att det är något som gagnar er.
 
hempularen har en poäng och det var också så jag själv valde att göra.
Jag tog en gratisvärdering i samband med att jag bytte bank och ville lägga om lån. Det märktes tydligt att mäklaren ville sälja in sig för en "ev framtida" affär då denne ägnade en hel del tid åt att marknadsföra sig själv och prata om hur bra det gått för övriga objekt i omgivningen. Jag fick också en hel del tips/råd under min gratisvärdering, på vad mäklaren tyckte var det jag skulle fokusera på inför en framtida försäljning.

Värderingen som kom sedan var långt över vad jag hade förväntat mig och var ju absolut trevlig utifrån syftet att lägga om lån på banken osv, men precis som hempularen säger så måste man vara lite klarsynt och kritisk till värderingen i sig.

Jag har dragit bort ett par hundra tusen från märklarens värdering och satt en egen värdering som jag tror är mer sanningsenlig. Det bli en riskbuffert på ett sätt och det är den gränsen jag också förhåller mig till vad gäller belåningsgrad. Så, absolut, ta en gratisvärdering men ta också värderingen med en portion stort sunt förnuft.

Prata även gärna med banken innan då jag har varit med om att banker tidigare i varje fall har sagt nej till värderingar gjorda av bolag knutna till konkurrenter t.ex. och sagt att de enbart godtar värderingar gjorda utifrån mäklare som de själva godkänt.
 
Tala med banken innan vilka värderingar, värderare och mäklarfirmor de accepterar.
Som andra redan skrivit så är gratisvärderingar alltid en del av mäklarfirmans marknadsföring på ett eller annat sätt.
 
Duttarmajster
Jag har de senaste åren fått gratis riktiga skriftliga värderingar av olika mäklarfirmor utan problem. Det beror säkert på vart och hur man bor, men det är bara maila några lokala mäklarkontor och säga att du behöver en gratis skriftlig värdering för att lägga om lånet så lär du få napp. Man kan lägga in också halvsanningar om att man ev kanske funderar på att sälja närmaste åren..
 
C
Hör med banken också. Vissa kräver t.ex. "av Samhällsbyggarna auktoriserad värderare".
Annars har det hänt mig flera gånger att mäklare ringt och erbjudit gratis värdering och sedan blivit förbannade när man tackar nej eftersom man inte är intresserad av att sälja - "Ja, men det är ju gratis!". Så jag skulle känna föga dåligt samvete att utnyttja det på detta sätt, om det går.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
De gratis värderingarna brukar inte vara skriftliga, och således inget att uppvisa mot banken.

Jag värderade en villa i Sthlm och betalade en mäklare 1500:- för värdering.

'Nu när jag bor i lägenhet så värderade jag om lägenheten via SBAB och de hade så bra automatisk värdering att jag inte såg något behov av att kontakta en mäklare.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Bäst svar får du om du frågar mäklarna. Bor du i Sthlm är det högst troligt att dom kommer förbi och gör en gratis muntlig värdering och säger att banken kan ringa eller maila och kolla med dom. Har funkat för mig flertalet gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.