Jag byggde ut huset för tre år sen och allt gick bra och jag är nöjd med min jobb förutom golvet. Golvet är inte stum, skakar lite när nån som springer.
jag byggde med 220x45 balkar 60 cc alltså sen spånskivor på och parkettgolv. Och det är 4 m bred och 7,5m lång rum, ingen stöd under, utbyggnaden står på krypgrund. Så att bygga dit mittstöd blir för krångligt för det är 7,5 m lång samt om man lägger plintar mitt i krypgrunden så tänkte jag på om det skulle marken röra sig kan det bli sjunkande eller höjande på mittstöd så golvet blir inte helt rakt o slätt så där vill jag helst slippa. Så hur tycker ni att jag ska göra? Riva ut gamla
balkar o byta ut. Lägg in samma 220x45 men i 30 cc eller är det bättre med limträbalkar? Hur lång cc räcker det med limträbalkar om jag tar 225x45 limträbalkar? Eller vad har ni för idéer?

Tillägger att jag har tänkt köpa kamin till rummet också om det ska ge nåt betydelse till vad jag ska göra.

Tacksam all förslag/idéer/förklaring.
 
Åsa Lund
Kommer spontant att tänka på om det finns nån slags stämp att sätta under dina bjälkar? Går att justera efter hand
 
ingen som vill svara på min fråga? :/
 
Framförallt förr så brukade man ju krysskolva (tror jag det kallas) för att öka stabiliteten.

Det är alltså rätt klena reglar som monteras diagonalt mellan bjälkarna. Dvs. en monteras i överkant på ena bjälken diagonalt ner till underkanten på nästa bjälke, och så en till tvärtom.
 
jag hade inte tänkt bygga till nåt utan ändra om golvet helt. så därför frågan om limträ eller inte
 
men det blir ju mer jobb att göra sådär. bättre byta ut bjälkar, limträ men hur lång cc eller vanlig bjälkar igen men cc30 eller vad?
 
Stödregel/balk under på mitten.. Och några justerbara stämpar som håller upp stödet.. stående på nått fast..? Bara spånar lite.. (Dvs om du kan ta dig in i krypgrunden och plats finnes)

..känns ju trist om du ska behöva till o riva upp golvet igen, när det nästan är helt nytt!

Men jag förstår dig, har samma problem här..ska riva upp köksgolvet här inom snar framtid.. (Kylskåpen attackerar när man går förbi)

Lycka till!
Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Krysskolvning kan nog ge minst lika bra effekt som att gå över till limträ. Och det kanske går att lösa underifrån utan att bryta upp golvet.

OM du går över till limträ eller cc30, så kan det nog vara rätt att iallafall krysskolva också.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tycker som Snigla, stöd upp underifrån i krypgrunden, måste vara klart lättast. EN lång regel tvärs bef golvreglar.

Hur ser marken ut i krypgrunden? Gjut några fundament och sätt justerbara stämpar om du e orolig att det rör sig.
 
Har ingen möjlighet att gå in i krypgrunden. Och golvet har hunnit sjunkit lite på mitten så därför tänkte jag ta bort bjälkarna och sätta dit nya. Men om jag ska sätta en stöd regel med justerbar stämplar, kan jag ändå inte gå in i krypgrunden o justera. Finns ju ingen väg in.
 
"sjunkit på mitten" låter skumt Det borde det inte göra med den dimensioneringen.
 
Jo det har sjunkit kanske typ 1-2 cm. En skåp ca 2 m hög som står vid väggen lutar lite.. Därför tänkte jag om det va bättre att byta ut bjälkar till limträ cc60. Är det bra så utan stöd regel eller krysskolva?
 
Kolla med en konstruktör vad du behöver utifrån dina förutsättningar.
 
En snabbkoll på träguiden ger följande.

Ett fack med C24 45*220 MAX 3,5m
Ett fack med Limträ 42*315 till 5m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.