Har gamla el-element, mellan 20-30 år gamla i hela huset.
I ett rum är det svarta märken på tapeten, ser ut som sot nästan. Fläckarna kommer från elementen och jag oroar mig för att det bli för varmt eller att något är fel när det blir så här.
Jag vill byta ut elementen mot nyare men får höra att det "inte är något fel" på de gamla och att det är varm luft från elementen som ger fläckarna.

Kan ingenting om sånt här, har ni några råd??
 
Ja, det är vanligt att det blir lite svart utan att det är något fel på radiatorn. Det är väl damm och sådant som värms upp när det strömmar genom elementet som ger svärtan.
Finns nyare typer av element med låg yttemperatur som du kan byta till istället.
 
Hej och välkommen till forumet,

Jag har likadant ovan mina vattenburna radiatorer i garaget. Där är det inte ommålat sedan byggåret 1977.
Skulle tro att detta som liknar sot är någon form av damm. Så dammsugaren kanske kan användas för rengöring alternativt avtorkning.

Äldre elradiatorer brukar ha en äldre typ av termostat av bimetall som ofta är dåligt fungerande. Moderna radiatorer har elektroniska termostater. Vem gör bedömningen att inget är fel?
 
Äldre elradiatorer brukar ha en äldre typ av termostat av bimetall som ofta är dåligt fungerande. Moderna radiatorer har elektroniska termostater.

Det ska jag kolla upp!


Vem gör bedömningen att inget är fel?[/QUOTE]

Min pappa :)
 
Y
Får mig att tänka på den information jag fick berörande svart runt ventilationsdon i större byggnader.
Folk tror då att fläktanläggningen pumpar ut smutsig luft, men i själva verket menar folk att det
blir som statiskt runt luftdonet och att rummens damm dras dit och fastnar.
- Eller så drev dom med mig. :p

Vill minnas att det blir torr luft av elradiatorer, kanske blir statisk historia även där?
 
Stämmer, kan bli lika när det är en köldbrygga.
 
Yrrol skrev:
Får mig att tänka på den information jag fick berörande svart runt ventilationsdon i större byggnader.
Folk tror då att fläktanläggningen pumpar ut smutsig luft, men i själva verket menar folk att det
blir som statiskt runt luftdonet och att rummens damm dras dit och fastnar.
- Eller så drev dom med mig. :p

Vill minnas att det blir torr luft av elradiatorer, kanske blir statisk historia även där?
Lite OT, vi har FTX-system med F7-filter (http://www.dinair.se/wp-content/uploads/2012/04/broschyr_val_av_klass_0628.pdf http://www.camfil.se/FileArchive/Product Detailed Info/Product catalogue/Product catalog_SE.pdf ), vi har ytterst minimalt med beläggningar i tilluftskanalerna men runt tilluftsdonen finns det smuts. Så ja det är damm/partiklar i inomhusluften som fastnar på vägg/tak runt tilluftsdonen.
 
Hej,
det du råkat ut för är med största sannolikhet ett fenomen som kallas för termisk diffusion. Det uppkommer då en blandning av ämnen med olika storlek befinner sig i en temperaturgradient (din tapet i det här fallet är uppbyggd av en stor mängd molekyler i varierande storlek). Temperaturgradienten ger upphov till vanlig molekylär diffusion som ger separatation och därmed en anrikning av vissa beståndsdelar på ytan. Dessa kan ge upphov till de "sotfläckar" du beskriver. Det är alltså inte sot eller damm utan mörkare molekyler från tapeten som ansamlats på ytan och detta kan hända även i relativt små temperaturgradienter om det sker under lång tid. Skulle du måla (med lämplig värmetålig färg) bakom elementet istället för att ha tapet där bör problemet undvikas. Givetvis kan detta återkomma även på en målad yta om ett antal år men då är det ju lätt att måla på ett lager till så är problemet löst...

Kanske kan det också gå att lösa genom att köra nåt köldmedie genom elementet de kommande 20-30 åren för att omvända processen men kanske inte så praktiskt... :p

Skulle det vara damm, sot eller smuts skulle fläckarna ligga utanpå tapeten och därmed vara möjliga att torka bort (iaf delvis), om de inte går bort alls är det troligtvis fenomenet jag beskrivit ovan...

Hoppas det var begripligt! :)
 
  • Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.