Jag har ett stenhus från 1918 som är stiligt med är dyr i värmedrift (trots bergvärme). När jag funderar på tilläggsisloering så vet jag inte vart jag skall börja? Varför byta fönster om väggarna i själva släpper ut värmen? Hur vet jag om värmen försvinner uppåt i taket?

Finns det konsulter som kan bedöma var det är bäst att lägga pengarna?

Det är ett tvåvåningshus med källare. Gamla tvåglasfönster. Väggarna är 40cm tjocka med någon sorts cementblock utan annan isolering. Fasaden är putsad och det skulle vara väldigt svårt att tillgäggsisolera utanpå utan att förstöra huset karaktär. I vinden ligger det tjockt med sågspån.

Tacksam för förslag.
 
Tips 1:  Ring kommunens energirådgivning.  Kvaliteten bland dessa rådgivare varierar. Men de bör åtminstone kunna förmedla kontakt med bra konsulter i närheten av dig, och kanske till och med leverera egna goda råd.  Gratis.

Tips 2:  Vänta med ingrepp tills du säkert överblickar värmekostnaderna med befintlig isolering.  Är det länge sedan ni köpte kåken?  Stod den desförinnan tom en längre tid?  Stora stenhus har rykte om sig att om de en gång blivit grundligt utkylda tar det minst ett års normalt boende innan de "lagrat upp" värme inne i sina väggar.  "Tunga hus" är energitröga.  

Tips 3:  Köldbryggor kan man ibland se med blotta ögat på husets utsida.  Leta efter istappar.  Leta efter oregelbundenheter i rimfrosten när den "biter" i tak i fasader och tak.

Tips 4:  Din sågspånsvind är bergsäkert din största energislukare.  Därnäst dina tvåglasfönster.  I trähus är bristfällig väggisolering ett mindre problem än bristfälligt vindskydd.  Möjligen är förhållandet det samma i stenhus.

Tips 5: Om du isolerar inifrån är det svårast att åtgärda köldbryggor vid mellanbjälklag och vid takfot.  Trots det tycker jag att du tänker helt rätt som vill behålla husets exteriöra karaktär.  
 
Om det blir snö på taket ser du hur det smälter, smälter det mycket på vissa delar har du dålig isolering på vinden. Spruta på ECO fiber, det fukar enligt de som blåser upp denna isolering att lägga direkt på spånet.

Robert
 
Håller med robbanl, lägg dina pengar på en isolering av vinden med tyg eco-fiber (organiska) dessa kan "suga upp" fukt för att sedan avge vilket inte mineralull kan.
Tänk bara på att det nu kommer att bli kallare på vinden och risken för fuktskador ökar.
Se alltså till att du får en fungerande ventilation av vinden, det kanske inte finns någon idag men det kommer att behövas imorgon.
Se också till att du har tätat fönster och dörrar så att det inte blåser rätt igenom huset.
Sätt bara inte igen ventiler utan låt den tänkta ventilationen fungera som den skall.
Du värmer idag med bergvärme, finns det en gammal skorsten som drar ur värmen ur huset? stäng bara inte skorstenen helt, ventilationen går den vägen och blir den för kall kan den frysa sönder (skaffa en braskamin).
Isolera inte huset inifrån det kan ge skador i fasaden och risk för fukt och mögelskador i den invändiga reglingen pga. köldbyggorna som du inte kan isolera bort.
Ett stenhus har inget behov av vindskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.