Detta blir ingen totalrenoveringstråd utan mera "detta händer just nu" tråd med uppdateringar lite då och då om vad som händer med huset.

En kort introduktion om mig själv då kanske? :D

Jag heter Mattias och är 26år sedan ett par dagar tillbaka och är en nybliven villaägare med min sambo och hund. Jag är uppvuxen i Göteborg och har under 2år spenderat min tid åt att renovera en 1:a utanför centrum. Nu är ju denna såld och en villa införskaffad som man alltid drömt om :)

Mina krav va enkla: Det skulle vara sjöutsikt, inte ligga för nära en större väg, inga grannar, det skulle vara fint och fräscht, ligga på landet och ett stort garage, samt att det nästan skulle vara gratis..

Efter 6mån på hemnet fick ju några av mina krav uppfyllda i alla fall..


Planerna är i alla fall följande:

Källaren är isolerad ifrån insidan ala -70 tal och är möglig så den ska ut

Dräneringen är sedan 1974 och är allt annat än tillfredställande så detta ska göras om och rätt med isolering på utsidan

Taket är 20+ år gammalt och ska ev bytas/målas om

Och detta är dom "stora" planerna för ca 2år frammåt , men det kommer ju även bli lite fix i trädgården, lite belysningsjobb och annat smått och gott runtomkring också :)

Lite info om huset:
Nybyggt 1961, Ombyggt 1974, Renoverat 1985, Garage från 1998
70+70kvm i bohuset, garaget på ca 50kvm ink tvättstuga och förråd
Tomt på ca 4000kvm
Uppvärmning: direktverkande el, 2st luftvärmepumpar, värmegolv i gillestuga och badrum.
Vatten: Egenborrad brunn 30m
Avlopp: 2 kammarbrunn + septitank
Energiklass: E
Dödsbo


Och nu lite bilder!

DSC00117_zps8lzdv34g.jpg

DSC00221_zpsncjpuujw.jpg

DSC00101_zpscmpdywux.jpg

DSC00043_zpsnnlrjfzg.jpg

DSC00039_zpsada30wow.jpg

DSC00036_zpsrqpv7yoh.jpg

DSC00035_zps7trhm5yi.jpg

DSC00034_zps4i8acaha.jpg

DSC00033_zps8znqfjz9.jpg

DSC00032_zpswsuexrph.jpg

DSC00031_zpsjuhwab6u.jpg

DSC00030_zps3edkfxwy.jpg

DSC00027_zpslbaj3x1p.jpg

IMG_0898_zpsebpa46d5.jpg

IMG_0899_zps7ysb4mqm.jpg

DSC00211_zps9dlxp1oz.jpg


Kommentera hur mkt ni vill!
 
Åsa Lund
Ska du dra in vattenburen värme?
Fint läge på huset!
Perfekt med sån gräsklippare, kommer spara mycket tid åt dig :)
 
Tack tack :)

Jo tanken på att byta, sakta men säkert till bergvärme eller luft/vatten med vedeldningsbackup har jag funderat mycket på. Men om jag får för mig att gjuta om golvet på nedervåningen någon dag så kommer jag att gjuta in värmeslingor för framtiden, gäller även övervåningen såklart när det ska bytas golv.

Gräsklipparen är en husqvarna 220ac och gör sitt jobb helt ok tycker jag :) Den ingick i huset när vi köpte den också vilket jag är glad för. För övrigt så är gräsmattan ett litet projekt i sig själv (har läst för mycket på olleberg's hemsida :banghead: )
 
Åsa Lund
Du behöver inte Olles teorier när du har en "Nisse" som gör jobbet!
Skämt åsido så kan du lägga gräsmatteplaner på is, ägna krutet åt huset. Allt gräsklipp göder mattan fint under tiden, så den klarar sig :)
 
Ja under detta året blir det inte mera än att höst gödsla lite så få det vara.

Det stora projektet är källaren som är fuktig, men denna är snart utriven. Jag funderar på vad man ska sätta upp på betongväggen när allt är utrensat. Jag vill inte ha "innerväggar" utan vill limma eller fixa fast något direkt mot betongväggen och på så sett få en fin vägg. Jag är inte intresserad av att måla med silikatfärg och endast ha källaren som en källare utan det är tänkt att bli tv-rum, lite hangout och gästrum.

Mina tankar lutar åt att sätta upp väggplattor av något slag.
 
Grattis till huset! Jag har stora problem att hitta ett hus jag vill bo i "nästan gratis"... även utan sjöutsikt :)
 
Uppdatering!


Ja, det har inte hänt så mycket sedan jag sist la upp bilder här annat än att källaren revs ur och torkades i väntan på att en dränering skall ske, eller inte ske. Tanken va att blotta väggarna och se hur det går och därefter bedöma om det behövs dräneras om eller inte.

Det behöver dräneras om...

[video=youtube;qafxNkLBWpQ]https://www.youtube.com/watch?v=qafxNkLBWpQ[/video]


Så nu sitter jag här med 4 avfuktare i källaren, jag har grävt i 4 dagar i regn och piss väder och har förstört en hel del saker som låg i flyttkartonger. Men de la ingen ide och sura ? Bara fortsätta gräva och dika ur tills vattnet går åt rätt håll.

Frågan är nu hur man ska göra... Vad hade ni gjort ? Dränera om nu eller vänta tills våren kommer och låta diket ifrån mitt hus vara tillsvidare. Pengar och tid finns, förmodligen orken också någonstans. Men hur är det att dränera om mitt i "vintern" Jag är lite av en perfektionist och vill gärna göra det själv med lite hjälp av er på synpunkter och tips.

IMG_0348%202_zpszoz4k2dq.jpg

DSC00669_zpsgytfzugk.jpg



DSC00668_zpsabch9ajb.jpg

IMG_0347%203_zpszd468oeg.jpg

DSC00667_zpsa6lgdv4f.jpg

DSC00664_zpsagz9aryg.jpg

IMG_0357_zpsi6cknvcs.jpg
 
Redigerat:
Där var det blött!
Har du tillgång till grävmaskin, tid och pengar så skulle jag dränera nu. Det verkar inte vara tjäle än på ett bra tag så du har goda förutsättningar att göra det riktigt nogrant och bra!
 
Hur stor tror ni att risken är att huset "rasar ihop" om man skulle gräva upp runt? Är det inget att ens fundera över eller bör man gräva upp halva nu halva senare och dränera i etapper ?
 
Åsa Lund
Ta en sida i taget
En i Ystad tror jag det var, hade polacker till att dränera om. De tog alla sidor samtidigt, ena gaveln rasade och det såg ut som ett dockskåp
 
Ska bli kul att följa :)
 
Uppdatering!

Läget är oförändrat bortsett ifrån lite mera rivning på bottenvåningen efter fuktskadan. Jag beslutade i samråd med min sambo och grävmaskinist att det var bättre att vänta tills våren kommer att börja dränera. Mestadels pga att ekonomin kommer att se bättre ut då.

Funderingar på bergvärme blir allt större och större, kan meddela att min senaste elräkning låg på dryga 4000kr och då bor vi på ca 70 kvadrat... Visst det är kallt just nu och jag har varigt lat och inte eldat osv men tycker att det är lite dyrt för 13 grader på bottenvåningen, 20 grader på övervåningen och 15 grader i garaget. Sambon är inte nöjd :banghead:

Har kontaktat ett företag som skall komma hit och kika på detta om några veckor, samma som grannen då han också vill borra till bergvärme. Och då kan man ju få ett bättre pris när alla maskiner redan är på plats.
Snittdjupet för borrhålet ligger på ca 50meter vilket verkar lovande i alla fall.

Hur ser det ut hos er som har bergvärme? Jag har uppfattat det som att det är två stycken slangar som går ned i ett borrhål. Och då kan det ju vara bra att dra fram dessa slangar i samband med en dränering ?



En liten vinterbild kan jag bjuda på i alla fall. Ska se om jag orkar ta bilder på bottenvåningen någon dag också.



IMG_0683_zpsumf9xsw4.jpg
 
  • IMG_0683_zpsumf9xsw4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
När ni lägger om taket, passa på att isolera det utifrån så får ni en varmare mössa :)
 
Tufft med 4000 i sjön :( Har ni någon isolering alls i buset, måste nu vara svenskt rekord :( Grannen borrade 200m till sin bergvärmeanläggning, har ni extra bra berg där nere?
 
Hej
Vad menar du med att snittdjupet för borrhål är 50 meter? Borrhålet bestäms ju av vilket effektuttag man gör ur hålet så det varierar ju mellan hus och effektbehov. Kan rekommendera Värmepumpsforum.com för att skaffa sig kunskap om värmepumpar och energihål mm./LOB
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.